نیمه خفته معبد آناهیتا از خاک بیرون می‌آید

مدیر پایگاه تاریخی معبد آناهیتا با بیان این‌که هنوز بخش‌هایی از معبد آناهیتا زیر خاک مدفون است و نیاز به کاوش جدید دارد، از برآورد 5/9 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی این مجموعه تاریخی در بلندمدت خبر داد.
کد خبر: ۷۱۴۴۵۷
نیمه خفته معبد آناهیتا از خاک بیرون می‌آید

به گزارش مهر، علیرضا برشاهی افزود: مساحت کل مجموعه آناهیتا 17 هکتار است که 6/1 آن را معبد آناهیتا تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به کاوش‌های صورت گرفته گفت: این کاوش‌ها از سال 74 به بعد متوقف شده و هنوز بخش‌هایی از معبد زیر خاک مدفون است و نیاز به کاوش جدید دارد.

مدیر پایگاه تاریخی معبد آناهیتا اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی این مجموعه در فاز اول را 570 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ایجاد مسیر دسترسی، تهیه مبلمان، سرویس بهداشتی، ایجاد ورودی، محصور کردن محوطه معبد، ایجاد پارکینگ و نورپردازی از اقدامات پیش‌بینی شده برای اجرا در فاز اول است.

وی با اشاره به این‌که تملک ملک‌های داخل محوطه یکی از مشکلات اصلی برای ساماندهی این مجموعه بود، افزود: هم‌اکنون و با خرید دو باب منزل داخل محوطه و همچنین حکم تخلیه باغ وسط محوطه امکان ایجاد ورودی و محصور کردن محوطه و تامین امنیت آن فراهم شده و بزودی اطراف محوطه محصور خواهد شد.

وی طرح مرمت و استحکام‌بخشی اضطراری دیواره سنگی را از دیگر اقدامات ضروری در فاز اول برشمرد و گفت: زمانی که طرح مرمت و احیای معبد انجام شود، طرح مرمت و استحکام‌بخشی اضطراری دیواره سنگی معبد نیز به اجرا در می‌آید.

مدیر پایگاه تاریخی معبد آناهیتا از آغاز اجرای طرح بلندمدت ساماندهی این مجموعه در سال آینده خبرداد و گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز برای آن که حدود 9 و نیم میلیارد تومان برآورد شده، کار ساماندهی این مجموعه را در فاز دوم و برنامه بلند مدت دنبال خواهیم کرد.

برشاهی، تجهیز پایگاه و کارگاه مرمت سنگ را از دیگر اقدامات ضروری و زیرساختی در ساماندهی آناهیتا برشمرد و گفت: هم‌اکنون ما دانش‌آموخته این حوزه را داریم و تنها به 20 میلیون اعتبار برای تجهیز کارگاه نیاز است که در قالب برنامه‌های پیشنهادی فاز اول تعریف شده است.

وی معبد آناهیتا را یکی از آثار تاریخی مورد توجه پژوهشگران، باستان‌شناسان و محققان ایرانی و خارجی عنوان کرد و بر تسریع در ساماندهی این مجموعه برای آماده‌سازی و ثبت جهانی آن تاکید کرد.

برشاهی، آناهیتا را بزرگ‌ترین اثر تاریخی سنگی پس از تخت‌جمشید در ایران عنوان و تصریح‌کرد: قدمت این مجموعه را برخی مورخان به دوره اشکانی و برخی مربوط به دوره ساسانی می‌دانند و نام آن از نام الهه آناهیتا (آب‌های روان) گرفته شده و در این معبد الهه آناهیتا مورد پرستش مردم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها