سریال‌سازی فاخر متوقف می‌شود؟

صف بلند سریال‌های بی‌بودجه تلویزیون

سازمان صدا و سیما در انتظار بودجه و تامین منابع مالی از سوی دولت تدبیر و امید است تا بتواند آثار تاریخی و انقلابی خود را که قهرمانان اصلی کشور محسوب می‌شوند را به تولید برساند.
کد خبر: ۷۱۲۰۷۹
صف بلند سریال‌های بی‌بودجه تلویزیون
موضوع نبود بودجه کافی در سازمان صداوسیما برای تولید سریال‌های جدید و در جهت اهداف انقلاب اسلامی موضوع جدیدی برای این رسانه نیست اما تامین بودجه‌ها و تامین منابع مالی تهیه‌کنندگان در ماه‌های اخیر تبدیل به دردسر بزرگی برای سازمان شده است.

این روزها اخبار فراوانی از انتظار چندی و چند پروژه ملی برای تامین بودجه و آغاز شدن مرحله تولید یا پیش‌تولید آنها در رسانه‌ها به گوش می‌رسد.

یکی از تاثیرگذارترین اقدامات تلویزیون، ساخت سریال‌های الف‌ویژه سیما است. سریالی‌هایی که معمولا به شدت مورد استقبال افکار عمومی قرار می‌گیرند و جریان سازی ویژه‌ای در افکار عمومی به وجود می‌آورند.

علی دارابی معاونت سیمای رسانه ملی در اوایل اردیبهشت ماه سال 91 بود که از ساخت 16 سریال فاخر در این معاونت خبر داده بود و آخرین جزییات این سریال‌ها را مطرح کرده بود.

/Media/Image/1392/03/22/635066540766760967.jpg

دارابی اعلام کرده بود که "اکنون طرح و نگارش فیلمنامه سریال هایی با محوریت شخصیت های معاصر همچون شهید مطهری، حضرت امام خمینی(ره)، برادران زین الدین و شهید حسن طهرانی مقدم در حال انجام است. مجموعه های سلمان فارسی (داوود میرباقری)، شهید باکری (احمد مرادپور) و شهید بروجردی (جمال شورجه) نیز در مرحله پایانی نگارش طرح است.

سریال های فصل بی پروایی (فریدون جیرانی)، حضرت ابوطالب(میرباقری)، حضرت موسی (فرج الله سلحشور)، خواجه نصیرالدین طوسی(محمدحسین لطیفی)، آخرین دربار آخرین شاه (ابوالقاسم طالبی) و صاعقه خاموش (مجتبی راعی) مرحله طرح را پشت سر گذاشته و در مرحله نگارش فیلمنامه است.

سریال سرزمین کهن (کمال تبریزی) و معمای شاه (محمدرضا ورزی) دو سریال مهم تلویزیون است که بخش هایی از تاریخ معاصر را ورق می زند. در حوزه تاریخ معاصر سریال های صاعقه خاموش، حماسه میشان (فتوا) و فصل بی پروایی برای ساخت در نظر گرفته شده است.

شهید باکری، شهید بروجردی و پوریای ولی از جمله شخصیت هایی هستند که زندگی شان در بخش مشاهیر دستمایه ساخت سریال های فاخر قرار می گیرد".

/Media/Image/1393/05/31/635443396021209272.jpg

اما با گذشت حدود یکسال و نیم از این اتفاق،به غیر از دو سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی و «سرزمین کهن» کمال تبریزی که اولی همچنان در حال فیلمبرداری است و دومی به دلایل حاشیه‌ای متوقف شده است، خبر دیگری از این سریال‌ها نیست.

نگارش مجموعه های سلمان فارسی (داوود میرباقری)، شهید باکری (احمد مرادپور) و شهید بروجردی (جمال شورجه) که از مدت‌های بسیار زیاد به پایان رسیده بود، کارگردانان و تهیه‌کنندگان آنها از نگارش فیلمنامه این سریال‌ها گفته‌اند و یادآور شدند که نگارش آنها مدت زمان زیادی است که انجام شده و در انتظار تامین بودجه برای آغاز ساخت این سریال‌ها هستند.

سریال حضرت موسی(ع) فرج‌الله سلحشور که بیش از دو سال تحقیق و پژوهش و نگارش فیلمنامه آن به طول انجامید آماده تولید شده است اما به دلیل عدم بودجه لازم برای آماده سازی لوکیشن‌های این سریال و انجام پیش‌تولید آن متوقف شد و در اقدامی خودجوش سلحشور به دلیل جذب نشدن حداقل بودجه این اثر، خود به تامین بودجه آن از مردم روی آورد و از مسئولین کشوری دلسرد شد تا راهی برای ساخت و نمایش زندگی حضرت موسی و قوم بنی‌اسرائیل پیدا کند.

در این سریال به زندگی «سلمان فارسی» از بدو تولد تا زمان مرگ و به ویژه مقطع مشرف شدن او به دین اسلام و همراهی وی با پیامبر (ص) توجه می‌شود. شخصیتی که سه دین بزرگ زرتشت، مسیحیت و در کنار آن یهودیت و در پایان اسلام را تحلیل می‌کند و در کنار علی (ع) آرام می‌گیرد.

داستان «شهید باکری» هم نمایش عملیات‌های خیبر و بدر و نمایش رشادت‌های شهدای بسیاری از دوران دفاع مقدس است که در تاریخ انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی داشتند.

داستان مجموعه تلویزیونی «شهید بروجردی» پیرامون زندگی این شهید بزرگوار از دوران کودکی تا شهادت ایشان است.

اما از میان سریال‌هایی که مدت‌ها است بحث ساخت آن‌ها مطرح شده سریال «فصل بی‌پروایی» جیرانی است که در همان سال وارد مرحله پیش تولید شد اما بعد از مدتی ساخت آن به زمان دیگری موکول شد و در این مدت فریدون جیرانی به سراغ ساخت یک فیلم سینمایی به نام «خواب زده‌ها» رفت و سرانجام ساخت این سریال مشخص نشد و حالا هم جیرانی قصد دارد سریال «66» را بسازد.

سریال‌هایی هم چون حضرت امام خمینی(ره)، شهیدان مطهری، برادران زین الدین، جهان آرا، احمد کاظمی و حسن طهرانی مقدم که مربوط به سرداران و شهیدان نام‌آور کشور است و هر کدام نقش تاثیرگذاری را در شکل‌گیری انقلاب و جامعه اسلامی داشته‌اند توسط ادارت کل الف ویژه سیما‌فیلم در حال تحقیق و پژوهش است، اما مشخص است که حالا‌حالاها نوبت به ساخت آنها نمی‌رسد.

/Media/Image/1392/12/21/635302207927086204.jpg

سریال‌های شهید چمران، صاعقه خاموش،‌ ابوطالب، خواجه نصیر و آخرین درباره آخرین شاه نیز مراحل نگارش قسمت‌های پایانی و بازنویسی فیلمنامه‌ای را پشت سر می‌گذارند که این پروژه‌ها نیز اگر تامین مالی مناسب از انها صورت بگیرد عوامل سازنده کار خود را آغاز می‌کنند.

پیش‌بینی ادامه این روند زیاد سخت نیست. احتمالا در سال‌های آینده سریال فاخر تاریخی و ملی بر صفحه‌های تلویزیون نخواهد بود. روندی که عملا یکی از بازوهای مهم صداوسیما را از کار خواهد انداخت. مشکل بودجه صداوسیما جدی‌تر از این حرفهاست. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها