در حالی که بسیاری از اهالی فرهنگ با نگرانی سرنوشت اکران چند فیلم مساله‌دار را دنبال می‌کردند، روز گذشته خبر رسید که با وجود هشدارهای قبلی، سازمان سینمایی به اکران سه فیلم پاداش (کمال تبریزی)، ‌ خانه پدری (کیانوش عیاری) و عصبانی نیستم (رضا درمیشیان) چراغ سبز نشان داده است.
کد خبر: ۷۱۰۴۸۴
دورخیز ارشاد برای اکران ۳ فیلم مساله‌دار

آن طور که روز گذشته خبرگزاری فارس گزارش داد، قرارداد اکران فیلم «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان در گروه سینمایی آفریقا به ثبت رسیده است و پس از اکران فیلم «خواب‌زده‌ها» ساخته فریدون جیرانی به نمایش درخواهد آمد.

در این فیلم با نگاهی جانبدارانه داستانی در بستر ماجراهای سال 88 روایت شده‌است. نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد انتقاد و اعتراض مردم و بسیاری از اهالی رسانه قرار گرفت و حاشیه‌هایی نیز به‌وجود آورد.

اما فیلم تلخ «خانه پدری» هم قرار است به طور محدودتر و در قالب گروه «هنر و تجربه» اکران شود، در این فیلم پدری به خاطر تعصب و غیرت آنقدر بر سر دخترش می‌کوبد که مغز او را متلاشی می‌کند، این صحنه آنقدر تاثربرانگیز است که در زمان جشنواره فیلم فجر باعث ناراحتی مخاطبانش شد و چند نفر پس از دیدن این صحنه راهی بیمارستان شدند.

کارگردان تلاش کرده‌است تا روایتی اغراق‌آمیز از تعصب و غیرت را از چند نسل گذشته تاکنون در خانه‌پدری نشان دهد. روابط تلخ و سیاه افراد این خانه و فضای توطئه و مخفی‌کاری رایج در آن و مواردی از این قبیل موجب رنجش بسیاری از مخاطبان شد.

روز گذشته همچنین پخش‌کننده فیلم سینمایی «پاداش» اعلام کرد این فیلم بزودی اکران می‌شود. این فیلم در چند سال گذشته برای نمایش عمومی دچار مشکل شده‌ بود. نسخه قدیم «پاداش» درباره یکی از مدیران دولت با ظاهری حزب‌اللهی است که به ماموریت‌های خارجی می‌رود و فسادهای متعدد اخلاقی هم دارد. در این میان او به عنوان تشویق، پاداش سفر حج می‌گیرد و با وجود همه تلاش‌هایش برای نرفتن به سفر حج، سرانجام راهی مکه و مدینه می‌شود و در این سفر برخلاف تصورش که انتظار دارد مانند یک مدیر دولتی با او برخورد شود، این اتفاق نمی‌افتد و تلاش می‌کند راهی برای فرار از این سفر معنوی پیدا کند.

البته آن طرف ماجرا، سازمان سینمایی مدعی است مشکلات این سه فیلم را با اعمال تغییراتی از جمله حذف بعضی صحنه‌ها و مواردی از این دست رفع کرده است و باید دید آیا حذف چند سکانس و تعدیل آن می‌تواند تغییری در ماهیت مشکل‌دار این فیلم‌ها ایجاد کند؟

در همین رابطه مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی درباره صدور پروانه نمایش فیلم «پاداش» گفته است: سازندگان این فیلم موظف شده‌اند این اصلاحات را انجام دهند و ارائه پروانه نمایش این فیلم مشروط به انجام اصلاحیه است.

روز گذشته همچنین علی جنتی، وزیر ارشاد هم برای پاسخگویی به پرسش‌های کمیسیون فرهنگی به مجلس رفته بود که به گفته سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی، پاسخ‌های او بخصوص درباره اکران فیلم عصبانی نیستم، قانع‌کننده نبوده است، او در این رابطه گفت: در جلسه روز گذشته با وزیر ارشاد و معاونانش، موضوع اعتراض نسبت به وضع تئاتر، سینما و موسیقی کشور مطرح و بویژه به اعطای مجوز اکران فیلم «عصبانی نیستم» اعتراض شد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پاسخ وزیر و معاونان این بود که بخش‌هایی از این فیلم،‌ حذف شده است، اما این پاسخ برای اعضای کمیسیون فرهنگی قانع‌کننده نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کارگروه هنر کمیسیون فرهنگی مجلس هم در گفت‌وگو با فارس، با نگران‌کننده دانستن اکران فیلم‌های حاشیه‌دار، ابراز امیدواری کرد شرایطی پیش نیاید که مجلس مجبور به دادن تذکر یا حتی کارت قرمز به وزیر ارشاد شود. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها