تاکنون تحقیقات گسترده‌ای برای توسعه روش‌های درمان و نجات جان میلیون‌ها انسان مبتلا به دیابت نوع دوم صورت گرفته است. این بیماری که متاسفانه طی چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و حال با گسترش فعالیت دانشمندان در این حوزه، محققان انستیتو سلامت سالک (Salk) موفق به تولید دارویی شده‌اند که می‌توان آن را برترین داروی درمان این بیماری تا امروز دانست.
کد خبر: ۷۱۰۰۲۷
درمانی​ جدید برای دیابت نوع دوم

جام جم سرا: متخصصان این موسسه با استفاده از رژیم‌های غذایی مضر، چند موش آزمایشگاهی را به‌صورت مصنوعی به دیابت نوع دوم مبتلا کردند و سپس با تزریق یک پروتئین موفق شدند میزان قند خون موش‌ها را برای زمان کم‌وبیش طولانی دو روز در حد طبیعی نگه دارند. همچنین شایان ذکر است استفاده از این پروتئین در درمان دیابت هیچ اثر جانبی در پی ندارد و این موضوع را می‌توان مهم‌ترین ویژگی این شیوه درمان دانست.

هرچند افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری قرار دارند، می‌توانند با نوع خاصی از رژیم غذایی و انجام مستمر ورزش اثرات دیابت نوع دوم را تا حد زیادی کاهش بدهند یا حتی به طور کامل از بین ببرند، بسیاری از افراد مبتلا مجبور به استفاده از قرص‌هایی هستند که سطح انسولین خون را به‌صورت موقت افزایش می‌دهد تا از بروز مشکلات ناشی از قند خون بالا جلوگیری کند. متاسفانه مصرف این قرص‌ها تاثیرات جانبی مخربی در پی خواهد داشت و استفاده از آنها به افرادی که مشکلات کبدی، قلبی، کلیوی و ریوی دارند توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف این قرص‌ها در زمان بارداری باعث بروز مشکلات عدیده در مادر و جنین خواهد شد.

یکی دیگر از اثرات جانبی قرص‌های کاهنده میزان قند خون، کاهش شدید قند خون در برخی موارد است که باعث بروز عارضه هیپوگلیسمی یا ضعف شدید در بیمار و در موارد پیشرفته مرگ می‌شود.

حال پژوهشگران موسسه سالک با انجام آزمایش‌های متعدد روی موش‌های مبتلا به دیابت نوع دوم که میزان پیشرفت آن درست همانند انسان است، موفق به تولید نوع خاصی از داروی ضددیابت شده‌اند که با تزریق دوز کمی از پروتئین FGF1 می‌تواند سطح قند خون بیمار را برای مدت زمان بیش از دو روز در حد طبیعی نگه دارد و از بروز مشکلات ثانویه جلوگیری به عمل آورد.

نکته مهم در این بین، نبود اثرات جانبی پس از تزریق این دارو است. حتی زمانی که دانشمندان میزان پروتئین FGF1 را تا حد زیادی افزایش دادند موش‌ها همچنان حالت طبیعی خود را حفظ کردند و به هیچ عنوان اثرات جانبی مانند اختلال در عملکرد قلب، کبد و کاهش وزن که پس از مصرف قرص‌های رایج درمان دیابت به وجود می​آیند، مشاهده نشده است.

یکی از ویژگی‌های اساسی این دارو این است که FGF1 تنها روی سلول‌های خاصی تاثیرگذار است و به همین دلیل می‌تواند بدون آسیب‌رسانی به سایر بخش‌های بدن، صرفا میزان قند خون را کاهش دهد و سوخت‌وساز بسیار سریع‌تری دارد.

پیش‌تر پروتئین FGF1 را عامل رشد در بدن می‌شناختند و همین موضوع گروه سازنده داروی جدید درمان دیابت نوع دوم را بر آن داشت تا با توسعه روش‌های جدیدتر جلوی تاثیرگذاری این پروتئین روی سلول‌های عامل رشد را بگیرند و از آن صرفا به‌عنوان عامل کاهنده میزان قند خون استفاده کنند.

در مرحله بعدی، موسسه سالک قصد دارد آزمایش‌های خود را روی انسان نیز به انجام برساند و پس از کسب نتایج مد نظر تولید دارو را به‌صورت انبوه آغاز کند.

سیدآرش شیرخورشیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها