4 شهریور، افتتاح راه آهن سراسری ایران

امروز 4 شهریور 1393 هجری شمسی؛ 29 شوال 1435 هجری قمری،26 اگوست 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۰۹۸۶۲
4 شهریور، افتتاح راه آهن سراسری ایران

هجری شمسی

4 شهریور 1317

راه آهن سراسری ایران به بهره برداری رسید. نخستین بار شکرتی بلژیکی در سال 1267 بین تهران و شهر ری خط آهن کشید و در سال های بعد هم به طور پراکنده چند خط اهن در کشور کشیده شد. اما در سال 1306 ساختمان راه آهن سراسری کشور شورع شد و یازده سال بعد به طور رسمی افتتاح شد.

4 شهریور 1357

جمشید آموزگار که در 16 مرداد کابینه خود را تشکیل داده بود، برکنار شد.

4 شهریور 1358

حاج مهدی عراقی ـ عضو جنبش مؤتلفه ـ و پسرش حسام توسط گروه فرقان ترور و به شهادت رسیدند.

4 شهریور 1369

مهدی اخوان ثالث شاعر معاصر درگذشت. او در سرودن شعر به سک کلاسیک، در قصیده سرایی، غزل سرایی و سبک نو طبع آزمایی کرد. مهدی اخوان اثلث در اواخر عمر به عنوان استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های تهران تدریس می کرد. شعر اخوان ریشه در ادبیات گذشته ایران دارد که از نظر زبان و مضمون قوی و پر بار است. آخر شاهنامه و ارغنون نو از آثار او است. اخوان ثالث در جوار آرامگاه فردوسی بزرگ در طوس مدفون است.

هجری قمری

29 شوال 1228

عهدنامه گلستان میان ایران و روسیه منعقد شد و بدین ترتیب جنگ های اول ایران و روسیه در دوره فتحعلیشاه قاجار به پایان رسید. به موجب این عهدنامه بخش هایی چون باکوف گرجستان و ارمنستان از ایران جدا شد. در مقابل دولت روسیه تعهد کرد نیابت سلطنت عباس میرزا و فرزندان او را به رسمیت بشناسد.

میلادی

26 اگوست 1873

لی دی فارست مخترع «لامپ خلاء» متولد شد. او را به علت اختراعش پدر رادیو و پدر بزرگ تلویزیون می دانند. زیرا او نقش مهمی در تکمیل ابزارهای انتقال صدا و موسیقی داشت. لی دی فارست هم چنین درباره روش های تولید صدا در فیلم هم تحقیقاتی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها