رییس قوه قضاییه تاکید کرد: گزارش عملکرد حقوق شهروندی مربوط به محکومان چک، مواد مخدر و محکومیتهای مالی است.
کد خبر: ۷۰۹۸۲

به گزارش ایسنا ، آیتالله هاشمی شاهرودی، در جلسه مسوولان عالی قضایی با اشاره به گزارش منتشر شده در برخی خبرگزاریها و مطبوعات درباره اقدامات قوهی قضاییه در زمینهی حفظ حقوق شهروندی ، گفت: مطالبی که در این گزارش آمده مربوط به محکومان چک ، مواد مخدر و محکومیتهای مالی است؛ شاکی خصوصی دارند و مطابق قانون در زندان هستند.
وی افزود: بیش از دو سوم این زندانیان را محکومان مواد مخدر و محکومان مالی تشکیل میدهند که مطابق تلاش برای حفظ حقوق شهروندان و حقوق بشر و برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم در زندان هستند.
رییس قوهی قضاییه، تاکید کرد: دستگاه قضایی حافظ حقوق مردم است و بیتوجهی به جرایمی مانند مواد مخدر در واقع خلاف حقوق بشر است.
هاشمی شاهرودی ، افزود: برخی از دستگاههای داخلی بعضا مطالبی را مطرح میکند که موجب سوءاستفاده دشمنان و برخی دولتهایی میشود که خودشان در مجموعه عملکرد خود بسیاری از افراد و گروهها از جمله مسلمانان را از طبیعیترین حقوق خود مانند حجاب محروم میکنند.
رییس قوه قضاییه، افزود: شان دستگاه قضایی در این است که فارغ از جنجالهای سیاسی کار خود را طبق قانون انجام دهد.
وی تاکید کرد: آزادی انسانها، حفظ حقوق شهروندی از جمله توجه به حقوق زنان، کودکان و اقلیتهای دینی در کشور ما از بسیاری کشورهای مدعی حقوق بشر بیشتر رعایت میشود که این مساله در بازدید هیاتهای خارجی و سازمان بینالمللی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
رییس قوه قضاییه، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل اطاله دادرسی در محاکم، گفت: یکی از مشکلات اساسی که موجب اطاله دادرسی است، مشکلات مربوط به ابلاغ و اجرای احکام است.
وی همچنین بر ضرورت احیای پلیس قضایی تاکید کرد و افزود: امیدواریم لایحه تشکیل پلیس قضایی هر چه زودتر به تصویب برسد.
در ادامه این جلسه مواد دیگری از لایحه اصلاح مقررات کیفری که به موجب آن از عناوین صرفا کم اهمیت جرمزدایی و رسیدگی به هیاتهای رسیدگی کننده به تخلفات زیست محیطی واگذاری میشود مورد بررسی قرار گرفت به موجب مواد تایید شده کارخانجات و کارگاههای آلوده کننده محیط زیست با دستور هیاتهای رسیدگی کننده به تخلفات زیست محیطی متوقف میشوند و در صورت ادامه کار یا فعالیت بدون رفع عوامل آلوده کننده از سوی این هیاتها به جزای نقدی و لغو پروانه محکوم میشوند.
به موجب ماده دیگر مصوب، اشخاصی که با وسایل نقلیه موتوری آلوده کننده غیر مجاز تردد کنند علاوه بر تعیین جریمه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مکلف به مراجعه به مراکز مجاز معاینه فنی خودرو و تطبیق وسیله نقلیه با استانداردهای تعیین شده هستند.
همچنین صاحبان و مسوولان منابع تجاری و اماکن عمومی که با سوزاندن یا انباشتن زبالههای شهری و خانگی یا هر گونه نخاله دیگر در معابر و فضای باز موجبات آلودگی هوا را ایجاد میکنند در این هیاتها به تخلف آنها رسیدگی میشوند.
علاوه بر این تخلف از مقررات استفاده و به کارگیری اشعه از قبیل عدم استفاده از وسایل حفاظتی، گماردن اشخاص بدون آزمایشهای پزشکی و سایر افرادی که کار با اشعه برای آنها ممنوع است و یا بهرهبرداری از منابع مولد اشعه یا کار با اشعه بدون اتخاذ تدابیر حفاظتی و نظارت لازم قابل رسیدگی در این هیاتهاست و برای مرتکبین اجراءهایی از قبیل اخطار ، جلوگیری از فعالیت ، ضبط وسایل و ابزار به کار رفته و لغو پروانه یا جریمهی نقدی متناسب اعمال میشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها