تکنولوژی‌های جدید ارتباطی نهاد خانواده را نشانه گرفته اند (2)

خیانت‌های وایبری

وقتی همسرم به خانه می‌آید، بعد از چند لحظه چشمانش به تلفن همراهش خیره می‌شود تا وقتی که بخوابد. روزهای اول فقط تنهایی و دور شدن او و دنیایش از من و دنیایم آزارم می‌داد تا این‌که کم‌کم تغییر رفتارش باعث شد تا سر و کله شک به دنیای ذهن و روح من وارد شود.
کد خبر: ۷۰۹۶۰۱
خیانت‌های وایبری

جام جم سرا: احساس می‌کردم، نسبت به روزهای گذشته به من بی‌توجه‌تر شده است، خودش می‌گفت به دلیل زیاد شدن کارهایش، روحیه‌اش تغییر کرده، اما رفتارهای او چیز دیگری را فریاد می‌زد که من جرأت نجوا کردنش را هم نداشتم. هروقت به بهانه‌ای کنار او می‌رفتم، صفحه موبایلش را خاموش می‌کرد. روی تلفن همراهش رمز گذاشته بود. اگر زیاد کنار او می‌نشستم و فرصت نمی‌کرد، پیام‌هایش را چک کند، عصبی می‌شد و مرا به دنبال کاری می‌فرستاد تا آنجا نباشم.

یک‌بار که از رفتارهای او و صدای مدام رسیدن پیامک در وایبر کلافه شده بودم، دعوای مفصلی راه انداختم. نتیجه دعوای من، سایلنت کردن تلفنش بود. همسرم گمان کرده بود شنیدن صدای پیام‌های دریافتی آزارم می‌دهد در حالی که مضمون این پیام‌ها بود که زندگی مرا نابود می‌کرد. دیگر نمی‌شنیدم چند نفر برای او پیام می‌فرستند، فقط چشمان او را می‌دیدم که می‌خواند، دستانش که تایپ می‌کند و رفتارش که عوض می‌شود.

هر وقت به او می‌گفتم که حس می‌کنم چیزی یا کسی بین ما قرار دارد، عصبانی می‌شد تا این‌که یک‌بار نمی‌دانم چرا تلفن همراهش را بدون آن‌که قفل کند بالای سرش گذاشت و خوابش برد. من هم وارد وایبر او شدم و آنچه را تمام این ماه‌ها حس می‌کردم و از تغییر رفتارهایش می‌فهمیدم با چشمان خود دیدم. باورم نمی‌شد، جایی همین حوالی، کنار من، در خانه مشترکمان همسرم تمام حرف‌هایی را که به من نمی‌گوید، به زنان دیگر می‌گوید. راست می‌گفت، زن خاصی در زندگی او نبود. زن‌های مختلفی بودند که البته با همه آنها حرف مشترکی می‌زد. حرفی که باید تنها به من و در گوش من زمزمه می‌کرد... .

***

نسل ​های قبل از ما خیلی خوشبخت بودند که زندگی‌شان واقعی بود. اگر عاشق می‌شدند به جای پیامک و چت باید با دلهره سر قرار حاضر می‌شدند، اگر می‌خواستند با کسی حرف بزنند، باید کنار تلفن ثابت می‌نشستند، کارهای دیگرشان را تعطیل می‌کردند و با آن شماره‌گیر‌های قدیمی که می‌چرخید و عدد «یک» خیلی زودتر از «9» گرفته می‌شد، شماره خانه طرف مقابل را می‌گرفتند، می‌دانستند شاید شخص دیگری پاسخ دهد پس آماده بودند تا خود را معرفی کنند، حال و احوالی کرده و منتظر شخص مورد نظر شوند.

نسل ​های قبل از ما خیلی خوشبخت بودند که محبت‌شان واقعی بود، دعوایشان واقعی بود و حتی خیانتشان هم واقعی و قابل رویت بود. ما، انسان‌های نسل کلیک و دهکده جهانی از موهبت درک واقعی خیلی چیزها و رفتارها محرومیم.

همین زندگی در فضاهای غیر‌واقعی باعث شده است ارتباطات درون خانواده ما نیز آسیب ببیند. حضور فیزیکی در کنار هم داریم، اما با یک وسیله کوچک مثل تلفن همراه یا تبلت می‌توانیم به هزاران آدم دیگر در نقاط مختلف این گوی همیشه چرخان وصل شویم. خیلی راحت با گوشی‌هایی که مدرن شده از تمام لحظاتمان عکس بگیریم و در یک چشم برهم زدن در جایی به نام وایبر برای گروهی بفرستیم که ده‌ها نفر عضو دارد. این ارتباطات و فضاهای جدید، علاوه بر امکانات و فوایدی که برای هر کدام از ما ایجاد می‌کند، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری بزند که متاسفانه از آن غافلیم.

یکی از این آسیب‌ها، آشنایی و روابطی است که ممکن است ایجاد شود. روابط خارج از محدوده‌ای که لازم نیست در محل کار، دانشگاه یا در کوچه و خیابان باشیم تا سر راه زندگی‌مان سبز شود و همه چیز را به هم بریزد. می‌تواند با چند پیام معناگرا و احساسی در یک گروه شروع شود و اما به همین نوع پیام‌ها و در جمع دیگران خلاصه نشود. برخی اوقات یک لغزش کوتاه می‌تواند آینده‌مان را نابود کند.

مشکل اینجاست که لغزش‌های این دوره زمانه مانند لغزش‌های نسل قبل نیست. لباس موجه به تن دارد و خیلی راحت‌تر، قابل پوشانده شدن با الفاظ و حرف‌های «وجدان آرام کن» است. دیگر مثل دهه‌های قبل اگر سر و کله یک شخص سوم در یک رابطه‌ای مقدس مانند رابطه زناشویی پیدا شود، فرد شرمنده نمی‌شود. اصولا این روابط قدم‌های اولش بسیار موجه است. حرف زدن‌ها و آشنایی‌هایی به بهانه‌های مختلف، اما چون قدم قدم پیش می‌رود، افراد متوجه نمی‌شوند در حال شکستن خطوط قرمز هستند. روز اول یکدیگر را خانم و آقا صدا می‌کنند، روز بعد اسم هم را به تنهایی می‌گویند و روز بعد با جانم و عزیزم.

هرچند انواع شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباطی به بازار آمده، اما وایبر چیزی است که نه‌چندان آرام، بلکه با سرعتی باور نکردنی، مهمان‌ ناخوانده خانه‌هایمان شده است. سن و سال نمی‌شناسد، خانه‌دار و شاغل برایش فرقی ندارد. جنسیت هم مهم نیست. روزهای اول حس می‌کنی چقدر خوب است که می‌توانی از همه دوستانت سراغ بگیری. می‌توانی عکس‌هایشان را ببینی. در گروه‌هایی عضو شوی که حرف‌های قشنگ و خواندنی و گاهی هم خنده‌دار به اشتراک می‌گذارند، اما خیلی زود می‌بینی این نوع از ارتباط بیشتر از فرزندانت درگیرت کرده است.

ما همیشه فکر می‌کنیم که مرگ برای همسایه است؛ گاهی این‌قدر از خودمان مطمئن هستیم که به گمانمان اگر وسط آتش هم بایستیم، نخواهیم سوخت. به همین دلیل به جای آن‌که مراقب رفتارمان باشیم، دل به هر چه باداباد می‌سپاریم.

منظور ما از طرح این موضوع حذف کردن وایبر یا هر چیز مانند او نیست، اما حد نگه داشتن در استفاده از این وسیله و همچنین رعایت خطوط قرمزی که در زندگی واقعی به آن پایبند هستیم، می‌تواند زندگی‌های مجازی‌مان را هم ایمن کند.

باید مراقب باشیم که قبح و زشتی هر کاری در دفعات اول بیشتر ما را آزار می‌دهد. قدم‌قدم ممکن است رفتاری برایمان عادی شود که روزی بسیار ناهنجار به حساب می‌آمد. داشتن یک خانواده آرام ارزشمند‌تر از هر چیز در این دنیاست. عزیزترین انسان‌های زندگی ما در چاردیواری خانه‌مان و در کنار‌مان هستند، اما متاسفانه هر روز به یک بهانه، از آنها غافل می‌شویم. تکنولوژی زمانی خوب است که باهم بودنمان را راحت‌تر کند، اگر بخواهد به آن آسیبی برساند همان بهتر که نباشد.

ندا داوودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۰
۰
آقا جون هر چیزی جنبه میخواد بعضی از ما ایرانی ها جنبه هیچی رو نداریم. وایبر و امثال اون خیلی برنامه های مفیدی هستن ولی بعضی از ما به بد ترین شكل ممكن ازشون استفاده میكنیم اینقدر این كارو میكنیم تا فیلترش میكنن.
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۰
۰
با سلام. الانم این شبكه ها فیلترن ولی متاسفانه با استفاده از این وی پی ان ها میشه این شبكه ها رو باز كرد.امیدوارم دولت و البته خانواده ها برای این مشكل فكر اساسی انجام بدهند.
خودم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۰
۰
هر آنچه به زندگی ادمی لطمه بزنه بد هست حتی اگر به وفور در جامعه موجود باشه.یكی از دلایل این اتفاق اینه كه افرادی دچار این بازی شدند كه بسیار سرشناس هستند و سریعا با كلماتی كارشون رو توجیح میكنن .خداروشكر خودم اهل هیچی نیستم ولی اگر جای هركدومشون بودم پای خیانت رو از هر جا چه مجاز و چه غیر مجاز قطع میكردم
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۰
۰
خیانتكار را حتی اگر توی شیشه هم نگهداری كنی بازم خیانتكاره
نیكو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۰
۰
وایبر اصلا بد نیست من خانوادم خارج از كشورن میتونم روزی چندبار باهاشون ارتباط برقرار كنم انگار كه توی ایران هستندازین بهتر چی میتونه باشه ولی متاسفانه ما ایرانیها همیشه افراط كاریم... بعضی ها هم كه تازگیها مد شده خیانت كردن به همسراشون با وایبر فیس بوك عقده هاشونو اینطور خالی میكنند نمیدونم چرا ازدواج میكنند هنوز وقتی معنی زندگی مشترك وهمسرداری رو نمیدونین چرا پسر و دختر مردمو بدبخت میكنین
مسعود فهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۰
۰
مبحث دهكده جهانی با وایبر مفهوم پیدا میكند. آقایون می بایستی در بدو بهره برداری از این تكنولوژی نوپا و جالب از رفتار نامرتبط با فرهنگ ایرانی پرهیز نمایند و همسران ایشان هم لطفا كمی فضای باز روابط عمومی ایجاد كنند، اتفاقی نمی افتد اندكی كنجكاوی است با درایت ختم به خیر میشود. هرچه حساس تر و نكته سنج تر در این خصوص طی طریق نمایند پریشان خاطری گریبان گیر خواهد بود و آن به صلاح اعصاب نیست.
تینا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
۰
۰
معزل وایبر ووایتس آپ و....زندگی خیلی از جوانها را تحت الشعاع خود قرارداده ومن به عنوان یك مادر تحصیل كرده كه نگران فرزند دختر خود هستم موافق هستم تابااین معزل كه اكثریت خانواده های ایرانی را در گیر كرده ، برخورد جدی شود همیشه نگرانی بزرگی در قلب من وجود دارد كه از عاقبت آن میترسم و كنترل آن از دست ما خانواده هانیز خارج شده است
فتاح
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
۰
۰
فهیمی جان
لطف كن و وایبر اعضای خانواده خودت را هم نگاهی بینداز. ببین چه خبره. اونوقت از دهكده جهانی حرف بزن
دای بیژن ازدی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
۰
۰
سلام. به نظر من این وایبرولاین ازصدتاماهواره هم بدتره وجلوی این برنامه هابایدهرچه زوترگرفته شودا . بااین اوصاف جامعه دارد رو به فساد وتباهی می رود و علتش این كه ماایرانی ها تو استفاده هیچی جنبه نداریم. 
محمد نبی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
سلام . جرا این صحبتهاو گفته ها در رادیو و تلوبزون ما كم است و یا اگر هست خیلی گذرا و كم چرا وقایع را قبل از وقوع جلویش را نمی گیریم این همه حرف و مطلب گفته میشود بیایید این مطلب را در یك قسمتایی كوتا به بیندهها و شنوندها به اشتراك بكذارید ببینید چقدر طرفدار دارد یادم نمی رود امام در یك جمعی رادیو و تلویزیون را دانشگاه خطاب كردند هم آنگونه كه جنگ را در آن زمان دانشگاه خطاب می كردند و سمره بچه های جنگ و جهاد را همه دیده ایم اگر صحبهای آن امام عزیز رصد شود آن وقت سمره اش در بهار دیده می شود. انشاء الله
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها