استادیار دانشگاه ییل از برخوردهای نادرست پزشکان انتقاد می‌کند

تبعیض در درمان مجرمان

زنان مرتکب چه جرم‌هایی می‌شوند و چرا؟

پشت پرده جرایم زنانه

این روزها برخی دختران و زنان مجرم، تقریبا پای ثابت صفحه حوادث روزنامه‌ها شده‌اند و عناوین مختلفی همچون شوهرکش، سارق اینترنتی، جیب‌بر، زورگیر، کودک آزار و...را یدک می‌کشند.
کد خبر: ۷۰۷۷۷۷

هریک نیز برای جرایمی که مرتکب می‌شوند، دلایل خاص خود را دارند. یکی می‌گوید پدر معتادی داشته که شب و روز مواد مصرف می‌کرد و مادرش را کتک می‌زد، به همین دلیل از دختران و زنان در محل‌های خلوت زورگیری می‌کرد، دیگری از شوهرش می‌نالد که هیچ علاقه‌ای به او نداشت و به زور وی را پای سفره عقد نشانده بودند و چون به مرد دیگری علاقه‌ داشته، با همدستی او همسرش را به قتل رساند. دختر دیگری تمام تقصیر را گردن بی‌پولی می‌اندازد و می‌گوید برای تامین نیازهای مالی، جیب مسافران را در اتوبوس و مترو خالی می‌کرد اما چه دلایلی باعث شده تا بعضی زنان و دختران جوان، به ارتکاب جرم روی بیاورند؟ آیا شکل جرم‌هایی که زنان مرتکب می‌شوند، نسبت به گذشته تغییر کرده و این افراد با جسارت بیشتری دست به اعمال مجرمانه می‌زنند؟

یکی از جدیدترین انواع جرم‌هایی که این روزها درباره آن زیاد صحبت می‌شود، سرقت اینترنتی است. نمونه آن دختر جوان شمالی است که توسط رئیس پلیس فتای گیلان شناسایی و دستگیر شد. این دختر که از حساب پدرش برداشت اینترنتی کرده بود، پس از دستگیری در اعترافاتش به پلیس گفت با سوءاستفاده از اعتماد پدر و در اختیار داشتن شماره کارت و رمز دوم، به صورت غیرمجاز از حساب اینترنتی پدرش، چهار میلیون ریال برای خرید شارژ اعتباری تلفن همراه برداشت کرده است. در نمونه دیگری، زنی تهرانی با سوءاستفاده از اعتماد همکلاسی‌اش از حساب خواهر او اینترنتی سرقت کرد. در این پرونده متهم طی چند مرحله، مبلغ ده میلیون ریال به صورت غیر مجاز از حساب بانکی شاکی سی و یک ساله پرونده برداشت کرد. این زن بیست و چهار ساله می‌گوید با برادر شاکی در یکی از مراکز دانشگاهی همکلاس است و در فرصتی مناسب اطلاعات حساب بانکی او را دزدیده و دست به سرقت ده میلیون ریالی زده است.

طلافروشی‌ها هم یکی دیگر از طعمه‌های زنان مجرم محسوب می‌شوند. در یکی از این سرقت‌ها که در دامغان رخ داد، مرد طلافروش پس از آن‌که متوجه شد چند تکه از طلاهای مغازه‌اش مفقود شده است، موضوع را به پلیس آگاهی اطلاع داد. او گفت:"زن جوانی به عنوان مشتری وارد مغازه‌ام شد و خواست برای خرید، چند مدل از طلاهای گران‌قیمت مغازه را در اختیارش قرار دهم. او چند قطعه النگوی طلا را در دست گرفت و پس از بررسی، قیمت‌شان ‌را پرسید و بعد از دقایقی طلاها را روی میز گذاشت و با عذرخواهی از مغازه خارج شد. زمانی که طلاها را از روی میز برداشتم، متوجه شدم یکی از النگوها که ارزش یک میلیون تومانی داشت دزدیده شده است، بسرعت از مغازه بیرون دویدم ولی از زن جوان اثری نبود.

شوهرکشی یکی دیگر ازجرایمی است که اخبار مربوط به آن با حساسیت زیادی توسط افکار عمومی دنبال می‌شود. در یکی از این نمونه‌ها، زن جوان برای‌ قتل شوهرش، دو آدمکش اجیر کرد. این زن با مراجعه به پلیس استان تهران مدعی شده بود همسرش گم شده است اما در تحقیقات تکمیلی مشخص شد این زن با پسر بیست و دو ساله‌ای در ارتباط بوده و با همدستی او، شوهرش را به قتل رسانده است. زن دیگری به نام محبوبه که پرونده‌اش در دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شده است، می‌گوید:"من قصد نداشتم شوهرم را بکشم. او همیشه رفتار بدی با من داشت، کتکم می‌زد و مرا تحقیر می‌کرد. روز حادثه باز هم شروع به دعوا کرد خیلی عصبانی شده بودم طوری که نتوانستم خودم را کنترل کنم چاقویی را از آشپزخانه برداشتم و با آن ضربه‌ای به همسرم زدم. همین‌که خون را دیدم، بشدت ترسیدم و از کاری که کردم، پشیمان شدم.من قاتل حرفه‌ای نیستم و در آن لحظات متوجه نبودم چه کار می‌کنم.

زورگیری نیز در سال‌های اخیر از انحصار مردان خارج شده و حالا زنان تبهکار با دل و جرات بیشتری به این جرم‌ خشن روی آورده‌اند. در یکی از این پرونده‌ها، ماموران پلیس پس از دریافت گزارش‌هایی درباره کیف‌قاپی و زورگیری در سطح پایتخت، دستگیری سارقان را در دستورکار خود قرار دادند. سارقان که یک زن و دو مرد بودند توسط پلیس شناسایی و محاصره شدند. با محاصره این سارقان یکی از آنها که زنی بیست و پنج ساله بود، با یک قمه دو دم به ماموران حمله کرد اما دستگیر شد. پلیس در بازرسی از این زن، 24 کیف زنانه و شناسنامه افراد مختلف را کشف کرد. رسیدگی به اتهامات این زن در دادسرای عمومی تهران ادامه دارد.

زنان در جیب بری هم دست کمی از مردان ندارند. نمونه‌اش دو زن جوانی هستند که در ایستگاه‌های اتوبوس بی. آر.تی تهران، جیب مسافران را خالی می‌کردند. در بازجویی‌هایی که از آنها به عمل آمد، مشخص شد دارای سابقه کیفری نیز هستند و چند بار به اتهام سرقت بازداشت شده و هر بار پس از آزادی، کارهای مجرمانه خود را از سر گرفته‌اند. این متهمان پس از دستگیری با صدور قرار قانونی توسط بازپرس دادسرای عمومی تهران روانه زندان شدند.

این پرونده‌ها نشان می‌دهد دایره جرایم زنان گسترده‌ترشده است و کارشناسان باید در این باره تحقیق و دلایل آن را بررسی کنند تا راهکارهای مناسبی برای مقابله با آن اتخاذ شود.

لیلا حسین‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها