یک نفر باید کوتاه بیاید

خطر استقرار داعش در عراق

عراق سرزمینی که سال های زیادی است روی آرامش را ندیده و همواره جنگ و خونریزی را با خود همچون همزاد همراه داشته است.این کشور مسلمان با کثریت شیعه، اکنون با هجوم نیروهای سفاکی روبرو است که داعش نام دارند. مرام و مسلک و آیین آنها به مسلمانی و اسلام و آموزه های ارزشمند آن، نمی​ماند که هیچ، تضاد اساسی و عمیقی هم با اسلام ناب دارد.
کد خبر: ۷۰۴۷۴۱
خطر استقرار داعش در عراق

در وانفسای هجوم و قتل عامی که نیروهای جنایتکار داعش در این کشور انجام می دهند، تشکیل دولت در این شرایط بغرنج و حساس هم معضلی دیگر برای این کشور شده است.

چندین ماه است که عراق پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، نتوانسته است دولت جدید را تشکیل دهد و همچنان نوری مالکی نخست وزیر است اما با کابینه نیم بند.

تشتت و تفرقی که در میان گروه​ها و احزاب سیاسی این کشور دیده می شود، نشان دهنده اختلافات شدید و جدی است.

اختلافاتی که در عراق وجود دارد، ریشه​ای و عمیق است. این اختلافات از آنجا شدت گرفته است که بارزانی رهبر اقلیم کردستان عراق، ساز جدایی سر داد و حتی زمانی که داعشی​ها به عراق حمله کردند بر این موضوع پافشاری کرد اما اکنون همین اقلیم هم مورد طمع و یورش داعشی ها قرار گرفته است.

او و یارانش به جای اینکه با دولت مرکزی برای مبارزه با داعش همراهی کند سودای استقلال در سر داشت و همچنان دارد. موضوعات این چنینی هر چند حساس و مهم در شرایط کنونی عراق است، اما اکنون مهمترین موضوع و مسئله چالش نخست وزیری در این کشور است.

فؤاد معصوم، رئیس جمهور این کشور که از کردها انتخاب می​شود، حیدر العبادی را مأمور تشکیل کابینه کرده است.

دادگاه فدرال عراق هم، دولت قانون به رهبری نوری مالکی را بزرگترین فراکسیون پارلمانی این کشور معرفی کرده است.

نوری مالکی اقدام رئیس جمهور عراق را غیرقانونی اعلام و حزبی که اکثریت پارلمان را در دست دارد اطلاعیه​ای صادر و از نوری مالکی حمایت کرده است.

در اطلاعیه حزب الدعوه تأکید شده است که حیدر العبادی نماینده خودش است و نماینده ما نیست. مالکی تنها نامزد ما است.

مدت ها بود که آمریکایی ها بر دولت نوری مالکی از راه​های گونان سیاسی برای کناره گیری از قدرت، فشار وارد می​کردند و حتی پس از حملات نیروهای تروریستی و جنایتکار داعش تنها راه برون رفت از چنین وضعیتی را تشکیل دولت وحدت ملی با کناره​گیری مالکی می​دانستند.

پس از آنکه دولت نوری مالکی متوجه ابعاد گسترده حملات داعش شد، با همراهی دیگر گروه ها، مردم و مرجعیت عراق بسیج ملی راه​اندازی کرد و توانست از پیشروی​های داعشی​های تکفیری تا اندازه​ای جلوگیری کند.

اما عدم انسجام و هماهنگی و اختلافاتی که در درون عراق وجود دارد، وضعیت این کشور را در شرایط حساس و سرنوشت سازی قرار داده است.

این شرایط اگر ادامه پیدا کند، عراق از دست خواهد رفت و حکومتی در این کشور مستقر خواهد شد که معضلی بزرگ برای همه کشورهای منطقه و همسایه خواهد بود.

قدرت گیری داعش در چنین کشوری، یک اسرائیل دیگر در منطقه خواهد بود و هیچ کشوری هم از اقدامات و توطئه​های او در امان نخواهد بود و امنیت منطقه​ای بیش از پیش از بین خواهد رفت.

پس برای جلوگیری از استقرار چنین گروهی، همه کشورهای منطقه و همسایه باید دست به کار شوند و این غده را از بین ببرند.

با توجه به این که همچنان فلسطین موضوع نخست جهان اسلام و مقابله با رژیم صهیونیستی اولویت حساس و اول کشورهای اسلامی باید باشد، سرگرم شدن کشورهای اسلامی با چنین درگیری هایی، غلفت سنگینی را از موضوع اصلی باعث می​شود.

اکنون راهکار برای عراق چیست؟ آیا نوری مالکی بر اعتقاد خود که شاید به حق قانونی هم باشد باید پافشاری کند؟ یا کوتاه بیاید و اجازه دهد العبادی شانس خود را برای تشکیل دولت آزمایش کند؟ یا این که رئیس جمهور عراق از معرفی العبادی به عنوان نخست وزیر جدید منصرف شود یا او هم همچون نوری مالکی بر نظر خود پافشاری کند؟

در حالت اصرار هر یک از آنها بر نظر و اعتقاد خود، باید منتظر تحولاتی سرنوشت ساز همراه با اختلافات و درگیری های سیاسی شدید و شاید هم درگیری میان هواداران آنها در این کشور باشیم.

حمایت آمریکا از اقدام فؤاد معصوم رئیس جمهور این کشور نشان می​دهد که کاخ سفید به دنبال فردی همراه با سیاست​های آمریکا است. در حالی که طبق قانون اساسی این کشور حزب حاکم باید گزینه​های خود را معرفی کند تا رئیس جمهور مأموریت تشکیل دولت را به او بدهد.

سیستم سیاسی حزبی که در کشورهایی همچون عراق، لبنان و برخی دیگر از کشورهای اسلامی حاکم است، همواره باعث شده تا کشور با چالش​های جدی سیاسی روبرو باشد.

لبنان چند ماه است که به خاطر اختلافات حزبی و گروه​های سیاسی نتوانسته دولت جدید را تشکیل دهد و چنین وضعیتی اکنون در عراق پیش آمده است. شاید بتوان گفت که ساختار سیاسی حزبی حاکم در این کشورها از نقائص زیادی برخوردار است که در دیگر کشورهای غربی چنین اتفاقاتی به ندرت پیش می​آید.

نبود ثبات سیاسی در دولت، تنش ها و چالش های زیادی را به وجود می آورد و همین امر باعث می​شود دولت​ها نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

اما در هر صورت به نظر می​رسد برای این که آینده عراق که چندان دور هم به نظر نمی​رسد، شاهد اتفاقات ناگوار نشود، یکی از آن دو باید کوتاه بیاید. اگر نوری مالکی از خواسته خود کوتاه بیاید این امتیاز را خواهد داشت که اگر العبادی نتواند دولت جدید عراق را تشکیل دهد علاوه بر این که ضعف سیاسی رئیس جمهور و نخست وزیر معرفی شده آشکار می​شود، شکست بزرگی برای آمریکا و همپیمایان در حمایت از اقدام فؤاد معصوم خواهد بود، علاوه بر این که از تنش سیاسی جدی که امکان دارد ابعاد آن گسترده تر شود جلوگیری خواهد کرد.

پافشاری هر دو جبهه باعث بروز درگیری های داخلی می​شود در حالی که نیروهای داعش همچنان در این کشور حضور دارند و از این وضعیت عراق کمال بهره را خواهند برد.وضعیت عراق اینگونه پیش برود احتمال آن که داعش که مورد حمایت رژیم صهیونیستی است، دولت خود را در عراق تشکیل دهد زیاد است.

محمد صفری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها