مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: هم اکنون 15 دشت در این استان وضعیت بحرانی و شرایط پیچیده تری از دریاچه ارومیه دارند.
کد خبر: ۷۰۴۰۷۱
وضعیت 15 دشت در خراسان رضوی بحرانی است

محمدحسین جعفری امروز یکشنبه در مراسمی به منظور تجلیل از خبرنگاران حوزه صنعت آب در مشهد افزود: همچنین از مجموع 37 محدوده مطالعاتی مستقر در استان خراسان رضوی 34 محدوده مطالعاتی وضعیت «ممنوعه» دارند.هم اکنون وضعیت دشت های خراسان رضوی بحرانی تر و پیچیده تر از دریاچه ارومیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی کاهش میزان بارندگی امسال را در این استان نسبت به پارسال 21 درصد و کاهش آن در تراز بلندمدت را نیز 30 درصد اعلام کرد.

وی گفت: امسال خراسان رضوی شاهد 144 میلیمتر بارندگی بوده است.هم اکنون 90 درصد آب استحصالی خراسان رضوی در بخش کشاورزی صرف می شود لذا علاوه بر مدیریت مصرف در بخش آب شرب باید این موضوع نیز چاره اندیشی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: مشهد یکی از 12 کلانشهر کشور است که امسال با بحران آب روبرو بوده اما این بحران با مدیریت صحیح مجموعه شرکت آب و فاضلاب مشهد و استانداری خراسان رضوی به خوبی سپری شد.

جعفری گفت: سد دوستی تاکنون 4،7 میلیارد مترمکعب آب را برای جمهوری اسلامی و کشور ترکمنستان تنظیم کرده است.از این میزان حدود نیم میلیارد مترمکعب به آبخوان مشهد انتقال یافته و به مصرف مردم رسیده ضمن آنکه 80 درصد آن دوباره به همین آبخوان برگشته است.

وی افزود: هم اکنون 28 درصد مخازن سدهای خراسان رضوی آب دارد. میزان ذخیره آب در پشت این سدها حدود 420 میلیون مترمکعب است.عمده آب پشت سدهای استان مربوط به سد دوستی به میزان 266 میلیون مترمکعب است.در واقع خشکسالی بر وضعیت روان آبها و میزان ذخیره سدهای تاثیر مستقیم و محسوسی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به بالاآمدن سطح آب در مشهد گفت: این به مفهوم ذخیره 400 میلیون مترمکعب آب در آبخوان این شهر است.

وی افزود: در واقع طی سه سال متوالی آورد «رودخانه هریرود» به حدی بود که منجر به سرریز آب سد دوستی شد اما از حدود یک سال گذشته ورودی آب به این سد به دلیل تشدید خشکسالی و ساخت سدی در داخل افغانستان، در داخل این رودخانه افت چشمگیری داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی همچنین بر نقش موثر خبرنگاران در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در حوزه صنعت آب تاکید کرد و گفت: در این میان خبرنگاران باید توجه داشته باشند که نباید مسائل نگران کننده و تنش زا را در سطح جامعه گسترش داد زیرا با انعکاس این مطالب نه تنها مشکلی حل نخواهد شد بلکه تشویش اذهان عمومی را به دنبال دارد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها