وضعیت بحرانی در 21 دشت ممنوعه

4 سد در خراسان جنوبی خالی شد

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی با اعلام اینکه 21 دشت در این استان ممنوعه بحرانی شده است، گفت: هم اکنون 4 سد این استان خشک شده و 81.5 درصد کل مخزن سدها در این منطقه از کشور، خالی است.
کد خبر: ۷۰۳۵۱۴
4 سد در خراسان جنوبی خالی شد

حسین امامی با تشریح آخرین وضعیت ذخایر سدها در خراسان جنوبی گفت: هم اکنون هشت سد مخزنی در استان در حال بهره برداری است که با توجه به ریزش های اندک سال گذشته، عملا چهار سد در استان خالی از آب است و ذخیره آب در مابقی سدها نیز به صورت بسیار کم و محدود است.

وی افزود: از جمع 60 میلیون متر مکعب حجم سدهای استان، هم اکنون 11 میلیون متر مکعب آب در این سدها ذخیره شده و این میزان یعنی فقط 18.5 درصد حجم کل سدها آبگیری شده و 81.5 درصد حجم آنها خالی است.

امامی گفت: به جز سد نهرین که بخش زیادی از آب شرب شهر طبس را تامین می کند و نقش موثری نیز در بهبود کمی و کیفی آب شرب شهر طبس داشته است، سایر سدهای استان عمدتا در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که از آبگیری مناسبی برخوردار شود، می تواند در رشد در آمدها، معیشت و رونق کشاورزی اراضی تحت پوشش آن نقش ماثری داشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بالغ بر 95 درصد تامین آب خراسان جنوبی از منابع آب زیرزمینی تامین می شود، افزود: در منابع آب زیر زمینی هم وضعیت مناسبی نداریم و خشکسالی های متوالی و مصرف بی رویه و مدیریت نشده آب سبب شده که حدود 50 درصد دشت های استان شامل 21 دشت، ممنوعه و ممنوعه بحرانی باشد.

وی گفت: میزان اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی نسبت به آب تجدید شونده 185 میلیون متر مکعب است که هر ساله این عدد رشد نشان می دهد و این هشداری است تا با همکاری بخش کشاورزی به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده آب استان، بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم و حالت پایداری در سفره های آب زیرزمینی استان ایجاد کنیم.

امامی به کسری مخزن ناشی از برداشت های بی رویه از منابع آب استان اشاره کرد و افزود: سه چهارم برداشت ها از طریق 3250 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق است که در جهت کنترل این برداشت ها شرکت آب منطقه ای اقدام به نصب کنتورهای هوشمند آب و برق کرده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها