شناگرانی که آب پیدا نمی‌کنند

آبزی‌ پروری در قلاب خشکسالی + عکس

آژیر بی‌آبی در شمال شرقی ایران

5 سد خراسان شمالی خشک شد

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به آخرین وضعیت مخازن سدهای این استان اعلام کرد: اندک آب باقی مانده در مخزن سد اسفراین نیز تا پایان همین هفته مصرف می شود و تنها یک سد استان آب خواهد داشت.
کد خبر: ۶۹۹۹۳۶
5 سد خراسان شمالی خشک شد

کاظم طاهریان گفت: مخزن سد چری یکماه پیش خشک شده و حجم آب و گل و لای مخزن سد شیروان نیز به مقدار پایین‌تر از حجم ضروری برای ایمنی پایداری سازه سد رسیده و آب قابل استفاده ندارد.

وی افزود: حجم آب و رسوب باقی مانده در مخزن سد اسفراین نیز کمتر از 7 میلیون متر مکعب است که این رقم تقریبا به نیمه حجم ضروری برای ایمنی پایداری سازه سد کاهش یافته و 4.5 میلیون متر مکعب آن رسوب است.

این مقام مسئول در آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: با وجود این، برداشت آب از این سد برای مصارف شرب و کشاورزی به مجموع روزانه 460 لیتر بر ثانیه ادامه دارد و تا پایان هفته جاری مخزن این سد نیز خشک خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: آمار موجود نشان می دهد که حجم آب مخزن سد شیرین‌ دره نیز در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، 50 درصد کاهش یافته است.

طاهریان گفت: به علت برداشت‌های غیرمجاز کشاورزان و باغداران در بالادست سد شیرین‌دره، ورودی آب به این سد در شرایط کنونی صفر است.

وی افزود: این درحالی است که روزانه دو هزار لیتر برثانیه آب برای مصارف کشاورزی و 300 لیتر بر ثانیه برای مصرف آب شرب شهر بجنورد از مخزن این سد برداشت می‌شود.

این مقام مسئول در آب منطقه ای خراسان شمالی هشدار داد: با ادامه روند کنونی، این سد نیز ذخیره‌ای برای سال آینده نخواهد داشت و وضعیت آن در سال آینده بهتر از سایر سدهای استان در سال جاری نخواهد بود.

به گفته طاهریان، شش سد ساخته شده در این استان توان ذخیره 249 میلیون متر مکعب آب را دارند و 20 هزار و 670 هکتار زمین کشاورزی و باغ زیر پوشش شبکه های آبیاری این سدها است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها