وجود آمار مستند و متقن یکی از گمشده‌های اصلی بخش‌های مختلف کشورمان محسوب می‌شود و همواره از این نکته به‌عنوان خلأ بزرگ در جهت برنامه‌ریزی کلان یاد می‌شود در مجموعه ورزش نیز فقط یک مرجع رسمی از نظر آماری وجود دارد و آن هم بانک جامع اطلاعات ورزشکاران است.
کد خبر: ۷۰۱۲۵۱
جغرافیای مصدومیت

این بانک فقط ورزشکارانی را شامل می‌شود که سالانه مبلغی به‌عنوان حق عضویت به فدراسیون پزشکی ورزشی پرداخت و در قبال آن و در صورت آسیب‌دیدگی خدمات درمانی لازم را دریافت می‌کنند. صرف‌نظر از این‌که این بانک اطلاعات تا چه حد منطبق بر واقعیت‌های نیروی انسانی شاغل در ورزش ایران و به‌طور مشخص شمار ورزشکاران است، به هر ترتیب آمارهای آن تنها مرجع قابل استناد محسوب می‌شود.

به گزارش جام‌جم، در شرایطی که شمار ورزشکاران سازمان یافته ایران یا همان اعضای بانک جامع اطلاعات ورزشکاران در سال 1392 بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر بود، جالب است بدانید از این تعداد حدود 25 هزار نفر دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند که از این تعداد 7546 نفر تحت عمل‌های جراحی قرار گرفته یا بستری شده‌ و دیگر ورزشکاران سرپایی درمان شده‌اند.

براساس این آمار، بیشترین میزان آسیب‌دیدگی میان ورزشکاران ایران در سال 1392 مربوط به آسیب‌دیدگی از ناحیه زانو بوده است به‌طوری که حدود 43 درصد ورزشکاران آسیب دیده یعنی بیش از 3200 نفر از ناحیه زانو آسیب دیده‌اند. مچ پا با حدود 22 درصد، مچ دست 14 درصد، بینی با 11 و انگشتان دست با 10 درصد در ردیف بعدی آسیب‌دیدگی‌ها قرار دارند. از نظر نوع ورزش، فوتبال و فوتسال بیشترین میزان‌ آسیب‌دیدگی را دارند. البته این دو بیشترین شمار ورزشکار را نیز در خود جا داده‌اند. پس از فوتبال و کشتی، ورزش‌های رزمی بیشترین میزان آسیب‌دیدگی را دارند.

همچنین در شرایطی که اصفهان با 1391 آسیب‌دیده بیشترین شمار ورزشکاران آسیب‌دیده را داشته است در استان سیستان و بلوچستان تنها 49 ورزشکار مصدوم شده‌اند. در مجموع بیش از 2100 ورزشکار زن و بالغ بر ده هزار ورزشکار مرد در سال 92 دچار آسیب‌دیدگی ورزشی شده‌اند که همان‌طور که اشاره شد برای بررسی آین امار نباید از کنار متغیر شمار ورزشکاران سازمان یافته هر استان و هر ورزش غافل بود.

البته به طور طبیعی همانطور که تعداد دو میلیون و 500 هزار نفر آمار واقعی ورزشکاران فعال در حوزه قهرمانی و حرفه‌ای ایران نیست، به همان نسبت میزان آسیب‌دیدگی‌ها نمی‌تواند کاملا منطبق بر واقعیت باشد. چه‌بسا بسیاری ورزشکاران فعال در حوزه قهرمانی شناسایی نشده و ورزشکارانی نیز که دچار مصدومیت شده خود راسا اقدام به درمان کرده در نتیجه آمار آسیب‌دیدگی آنها نیز ثبت نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها