
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
موسسان این شبکه اجتماعی میگویند این سایت تبلیغات را براساس محتوای ارسال شده کاربران به نمایش میگذارد. به گفته آنها این سایت کسب و کاری است که باید پول دربیاورد، اما موسسان دوست دارند برای فعالیتهای کاربران هزینه بپردازند.
به گفته دیکسیت ـ یکی از موسسان این سایت ـ شبکههای اجتماعی دیگر، خود را رایگان معرفی میکنند، اما از راههای نقضکننده حریم خصوصی همچون زیر نظر گرفتن تاریخچه وبگردی کاربران، برای کسب درآمد استفاده میکنند.
موسسان این شبکه اجتماعی اعلام کردهاند سایتشان اطلاعات تاریخچه وبگردی کاربرانش را با فایلهای کوکی رصد نمیکند و در عوض از خود پستهایی که حداقل 400 کاراکتر داشته باشد، داده جمعآوری میکند. باورشان هم این است کاربری که 400 کاراکتر بنویسد میتوان اطلاعاتی را از همان پست بدون نیاز به کنترل فعالیتهای وی به دست آورد. به این ترتیب هر شخص هویتی دارد که میتوان آن را زیر نظر گرفت و از کوکیها همچون شبکههای رایج استفاده نکرد.
نخستین نسخه این شبکه اجتماعی دو سال پیش به صورت آزمایشی رونمایی شد که به ادعای موسسان دهها هزار نفر را ترغیب به اشتراکگذاری کرد و توانست 20 میلیون بیننده را از سراسر جهان جذب کند.
این سایت که اکنون شرکتی نسبتا بزرگ شده توانسته سه میلیون دلار سرمایه جذب کند و با پلتفرمی نوین، این روزها دوباره سر و صدا به پا کرده است. تمامی پستها در این شبکه برای عموم نمایش داده میشود و هر کاربری میتواند با یک علامت مثبت پست کاربر دیگر را دنبال کند.
این امر باعث شفافیت بیشتر میشود و به کاربران اجازه میدهد تا مجبور نباشند حلقههای دوستی بزرگی برای خود ایجاد یا افراد زیادی را دنبال کنند. این سایت فعلا فقط به زبان انگلیسی است و زبانهای دیگر هم در راه است و اکثر کاربران آن از کشورهای آمریکا، کانادا، بریتانیا، هند، فیلیپین و برزیل تشکیل شدهاند.
گرچه این سایت پرداخت انجام میدهد، اما به آن معنا نیست که کاربران از آن پولدار شوند. هر کاربر با فعالیت اجتماعیاش حدود یک سنت کسب میکند و به شرط رسیدن به 50 دلار میتواند آن را به اصطلاح نقد کند.
سیستم به این شکل طراحی شده تا مردم برای پول به این سایت سر نزنند، هر چند پرداخت نمیتواند بیتاثیر باشد. به گفته صاحبان این شبکه اجتماعی، کاربران بسیاری وجود دارند که اشتیاقی به نقد کردن پول از خود نشان ندادهاند؛ مادرانی هستند که برای کودکان خود با اعتباری که کسب کردهاند هدیه میخرند، دانشجوها کتاب درسی میخرند و افراد زیادی هم عایدیشان را اهدا میکنند.
بنا به گزارش یکی از موسسههای تحقیقاتی ایالات متحده، 62 درصد جامعه مورد تحقیقش علاقهمند به تجربه یک شبکه اجتماعی جدید هستند. 40 درصد گفتهاند اگر محتوای شبکه اجتماعی جدید به دردشان بخورد حاضرند به آن سر بزنند. یک نفر از هر چهار نفر هم گفته است در ازای پول گرفتن حاضر به تجربه شبکه اجتماعی جدید است.
گفتنی است این شبکه اجتماعی توجه افرادی را در دره سیلیکون (بزرگترین مرکز کارآفرینی فناوری دیجیتال جهان واقع در آمریکا) به خود جلب کرده است. ممکن است عملکرد این سایت در نظرتان عجیب و غریب باشد، اما ضدجریان بودن و ناهنجاری ناشی از آن در فضای وب امروزی میتواند مدل جدیدی را خلق کند که در آن کاربران عادی وب به ازای صرف زمانشان در یک وبسایت، هزینه آن را دریافت کنند.
spacemart / مترجم: رامین فتوت
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: