سخنگوی وزارت امور خارجه از احتمال برگزاری نشست های کارشناسی پیش از دور بعدی مذاکرات در اوایل سپتامبر خبر داد و گفت: بر اساس توافق انجام شده تعلیق تحریم ها همچنان حفظ می شود و هیچ تحریم جدیدی علیه ایران وضع نخواهد شد.
کد خبر: ۶۹۸۸۲۶
افخم:هیچ تحریم جدیدی علیه ایران وضع نخواهد شد

مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تمدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: تمدید مذاکرات هرگز به معنی شکست نیست و این دو با یکدیگر تفاوت دارند. تمدید، نشانه ای از اراده سیاسی دو طرف برای ادامه مسیری است که از ژنو آغاز و در وین به سطح پیچیده تر و دشوارتری رسیده است.

وی افزود: از این رو شاهدیم که در برنامه اقدام مشترک نیز پیش بینی این که اگر زمان برای گفت وگوها کافی نبود، این توافق باز هم تمدید شود، در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: زمان و مکان دقیق دور بعدی مذاکرات هنوز مشخص نشده اما آنچه که روشن است، اوایل سپتامبر برای اولین دور مذاکرات در زمان تمدیدشده توافق، مشخص شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که این مذاکرات در چه سطحی برگزار خواهد شد، گفت: سطح آن هم هنوز مشخص نیست اما طبق اطلاع اولیه ای که دارم پیش از این دیدار، نشست کارشناسی قبل از اوایل سپتامبر برگزار خواهد شد.

افخم ادامه داد: اما از آنجا که در این مدت وقفه ای بین مذاکرات برای دو طرف به منظور گفت وگو با پایتخت ها در نظر گرفته شده است، جزئیات بیشتر درباره دور بعدی مذاکرات نیاز به برنامه ریزی و هماهنگی بین آقای عراقچی و خانم اشمید دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تغییر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و طرف مذاکره کننده ایرانی گفت: این که خانم اشتون جای خود را به فرد دیگری بدهد، ساز و کاری داخلی مربوط به گروه 1+5 و اتحادیه اروپاست اما تا آنجا که ما اطلاع داریم قرار است وی تا پایان مذاکرات مسئولیت خود را حفظ کند.

افخم عنوان کرد: این که خانم اشتون تغییر کند به عهده اتحادیه اروپاست اما به نظر می رسد حضور وی به دلیل آشنایی با روند گفت وگوها و مباحث مطرح شده می تواند بسیار کمک کننده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به تاثیرات توافق اولیه و گفت وگوی ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: طی این مدت فضای روانی و هجمه سنگینی که علیه ایران در عرصه بین الملل وجود داشت، شکسته شده است و همین امر زمینه ای فراهم کرده تا علاقه مندان به ارتباطات اقتصادی و سیاسی با ایران امکان تبادل نظر در این ارتباط را داشته باشند.

وی همچنین به توافق ایران و گروه 1+5 در دور آخر مذاکرات اشاره کرد و گفت: در وین 6 توافق شد که کاهش تحریم ها ادامه داشته باشد و تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود.

بحث تحریم و ظرفیت غنی سازی به عنوان مهمترین موضوعات مطرح است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جزییات مذاکرات در وین و این که آیا این امکان وجود دارد که در مذاکرات ایران از 190 هزار سو که نیاز آتی ایران است کمتر توافق کند، بیان کرد: طرفین طبق مذاکراتی که انجام شد، بندهایی را که امکان تفاهم دارند، مشخص کرده اند.

سخنگوی دستگه دیپلماسی افزود: بخش هایی هم است که اختلاف نظر و فاصله در آنها وجود دارد از جمله بحث ظرفیت غنی سازی یکی از پیچیده ترین بحثها است.

افخم با بیان اینکه موضوع مذاکرات در این مباحث و جزییات ادامه دارد، گفت: این که الان بخواهیم درباره اختلافات موضع گیری کنیم ، کمک کننده روند گفت و گو ها نیست.

وی تاکید کرد: اما به طور قطع بحث تحریم و ظرفیت غنی سازی به عنوان مهمترین موضوعات مطرح است. همچنین مساله آب سنگین اراک و فعالیت فردو نیز از موضوعات دیگر است که بحث ها در مورد آنها ادامه دارد و به این دلیل که مذاکرات همچنان ادامه دارد، نمی توانیم در مورد جزئیات بیشتر صحبت کنیم. دو طرف دنبال تنظیم راهکارها و بحثهای سیاسی هستند

افخم در پاسخ به سوالی در این باره که اختلافات در مذاکرات چه بوده است؟ گفت: در طی برگزاری دور اخیر وین در روزهایی که هیات ها به صورت فشرده دیدار و گفت و گو داشتند صحبت از پرانتزها از قبل مطرح بود، بخش هایی از پرانتزها قابل حل و فصل بود که در این مورد اقدامات لازم انجام شد.

وی به آماده شدن 9 صفحه پیش نویس متن توافق جامع اشاره کرد و افزود: البته در موارد و موضوعاتی اختلاف نظر وجود دارد و بین دیدگاه ها فاصله وجود دارد که چون بحث ها به نتیجه روشن نرسیده است، بر سر تمدید مذاکرات توافق کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ظرفیت غنی سازی، آب سنگین اراک، بحث تحریم ها و بازه زمانی در مجموع موضوعاتی است که در خصوص هنوز توافق حاصل نشده است، راهکارهایی نیز مطرح شده که راهکارهای مذاکراتی است و طرفین دیدگاه های خود را مطرح کردند.

وی افزود: گروه های کارشناسی در پایتخت ها مشغول کار در مورد این راهکارها هستند که به یک راهکار مشخص بیانجامد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها