ادامه پدیده کشند قرمز در دریاچه مهارلوی شیراز باعث شده که کارشناسان اعلام کنند با این وضع احتمالا موجود زنده دیگری در آب دریاچه زندگی نمی‌کند.
کد خبر: ۶۹۸۴۷۳
مرگ موجودات زنده در دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود 600 کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می‌شد. این تالاب اغلب زیستگاه پرنده‌هایی نظیر فلامینگو، مرغاب و آنقوت است.

خشکسالی‌های متمادی که طی چند سال اخیر استان فارس را فرا گرفته بود، به خشکی بیشتر تالاب‌های استان منجر شد، اما یکی از دریاچه‌هایی که همچنان در مقابل این خشکی‌ها مقاومت کرد، دریاچه مهارلو بود. یک کارشناس حوزه محیط زیست با اظهار نگرانی از وضع قرمز شدن دریاچه مهارلو به مهر گفت: از مدتی قبل دریاچه مهارلو به صورت کامل قرمز شد که این مساله نگرانی‌هایی را به همراه داشته است.

علمدار علمداری بیان کرد: یکی از دلایل اصلی قرمز شدن دریاچه مهارلو پایین آمدن سطح آب است که این مساله شرایط را برای رشد یک‌سری از جلبک‌ها فراهم کرده است؛ از این رو به دلیل کاهش آب طی مدت اخیر شاهد قرمز شدن دریاچه مهارلو هستیم.

وی ادامه داد: کشندهای قرمز جلبک‌هایی هستند که نسبت به شوری مقاوم بوده و زمانی‌که شوری آب بالا رود این جلبک‌ها رشدشان بیشتر می‌شود، زیرا شرایط برای رشد آنها فراهم شده و دریاچه قرمز می‌شود.

این کارشناس حوزه محیط‌زیست با تاکید بر بحرانی بودن اوضاع دریاچه مهارلو نیز اظهار کرد: این دریاچه هم اکنون به دلیل ورود فاضلاب‌های شیراز تا حدودی آبدار است.

وی افزود: روند پایین آمدن آب و بالارفتن غلظت نمک در دریاچه مهارلو باعث شده شرایط برای زیست این جلبک فراهم شود که برای موجودات دریاچه مضر است.

علمداری اظهار کرد: زمانی که تراکم جلبک‌ها در سطح آب بالا رود به صورت لایه‌ای قرار می‌گیرند که مانع تبادل هوا با آب و در نهایت کاهش اکسیژن می‌شود که در این شرایط سم‌هایی تولید می‌شود.

این کارشناس حوزه محیط‌زیست افزود: رشد کشند قرمز در دریاچه مهارلو تاثیر منفی در حیات آرتمیا داشته زیرا وجود این جلبک‌ها در دریاچه آن‌قدر زیاد است که رنگ دریاچه به طور کامل تغییر یافته است: با وجود این جلبک‌ها شرایط برای زیست تمام موجودات از بین رفته و غیرممکن است دیگر موجودی در آن وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که تغذیه پرندگان نیز با مشکل مواجه شده، بیان کرد: هم‌اکنون شرایط به نقطه بحرانی رسیده، زیرا از دریاچه فقط توده‌ای نمک باقی مانده است.

این کارشناس حوزه محیط‌زیست در خصوص راه‌های برون‌رفت دریاچه از این وضع اظهار کرد: با بالا آمدن آب دریاچه می‌توان امیدوار بود مهارلو از دست این کشندهای قرمز جان سالم به در ببرد.

علمداری تصریح کرد: با بالا آمدن آب دریاچه تعادل ایجاد شده و شرایط برای رشد کشند قرمز از بین خواهد رفت، از این رو باید با تمام توان برای آب‌دار شدن این دریاچه گام برداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
۰
۰
بیچاره نسل آینده كه هیچ سهمی از اینده ندارند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها