اعتراض هنرمندان به جنایات صهیونیست‌ها

در شرایطی که جنایات صهیونیست‌ها در غزه ابعاد گسترده‌تری را به خود می‌گیرد، هنرمندان کشورمان فردا در حوزه هنری گردهم می‌آیند تا صدای خود را رساتر از بیانیه‌ها و نامه‌ها به گوش جهانیان برسانند.
کد خبر: ۶۹۸۱۴۴
اعتراض هنرمندان به جنایات صهیونیست‌ها

چهره‌های شناخته شده فرهنگ و هنر ایران روز گذشته در گفت وگو با جام‌جم و برخی خبرگزاری‌ها به استقبال این گردهمایی رفتند و از مظلومیت مردم مسلمان غزه و حملات وحشیانه صهیونیست‌ها سخن گفتند.

نصیریان: ضرورت کمک بیشتر به مردم غزه

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر درباره فجایع انسانی و کشتار مردم بی‌دفاع با بیان این که هیچ انسانی دوست ندارد این اتفاق‌ها را شاهد باشد به فارس گفت: این اتفاقات ناشی از زوری است که دولت اشغالگر اسرائیل بر این مردم بی‌گناه می‌آورد و من فکر نمی‌کنم کسی موافق این وضع باشد.

به باور او، این خیلی واضح است که یک انسان‌کشی، یک نسل‌کشی به خاطر زور، قدرت، اشغال، تسلط، پول و اسلحه در حال رخ دادن است و کشتن مردم بی‌گناه و زنان و کودکان امری است که هیچ‌کس با آن موافق نیست.

نصیریان ادامه داد: این موضوع درباره انسان‌هاست و هرکسی که ذره‌ای احساس داشته باشد و انسان باشد، با این موضوع موافق نیست. آنچه که البته در این میان به جایی نرسد، فریاد است و ما ایرانی‌ها باید به فکر کمک‌های بیشتر به این مردم مظلوم باشیم. از نظر بهداشتی، درمانی، مالی، غذایی و... هر امکانی که وجود دارد باید استفاده کرد.

این هنرمند شناخته شده سینما و تئاتر همچنین درباره سکوت مجامع غربی درباره این فاجعه انسانی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر زور غالب است و سازمان ملل نیز دیگر کارکرد خود را از دست داده است. سازمان ملل دیگر جایی برای اعلام نظر ملت‌ها نیست و یکسری زورمندانی که پول و اسلحه دارند، بر آن حاکم هستند و آن را سر انگشت‌هایشان می‌چرخانند. این موضوعی است که دیگر همه دنیا آن را می‌دانند.

او در پایان تاکید کرد: خیلی خوب است که این جمعه همه با هم علیه این فجایع راهپیمایی می‌کنیم و البته امیدوارم این حرکت در جهان اسلام روی دهد و این کشتار مردم بی‌گناه متوقف شود. امیدوارم که کمک‌های ایران به مردم غزه بیشتر شود و مردم ایران نیز همواره حامی مردم مظلوم فلسطین خواهند بود.

چکناواریان: از این جنایت متاسفم

موضع‌گیری علیه جنایات صیهونیست‌ها محدود به هنرمندان مسلمان نمی‌شود. لوریس چکناواریان از هنرمندان نامی عرصه موسیقی کشور نیز در اعتراض به این فجایع و سکوت کشورها و نهادهای بین‌المللی نسبت به آن، دنیا را به سه میمون تشبیه می‌کند که یکی چشمانش بسته، دومی گوش‌هایش بسته و آخری زبانش بسته است.

او به جام‌جم گفت: متاسفانه از ابتدای جهان شاهد چنین جنایاتی بودیم. کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول توسط دولت عثمانی نمونه‌ای از این جنایات و فجایع است. متأسفانه در دنیای امروز نیز شاهد همان جنایات هستیم. متاسفانه می‌بینیم که انسان‌ها از حیوانات نیز بدترند مانند آنچه امروز در غزه در حال رخ دادن است، حیوان تنها برای رفع گرسنگی خود حیوان دیگری را می‌کشد، ولی ظاهرا چشمان انسان‌ها از معده‌هایشان بزرگ‌تر است. متاسفم که هر روز در گوشه و کنار دنیا خبر از چنین جنایاتی می‌شنوم.

مظفری: سازمان ملل پاسخگو باشد

مجید مظفری، بازیگر سینمای ایران نیز درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و واکنش هنرمندان به این موضوع بیان می‌کند: تاکنون بیانیه‌های زیادی از سوی هنرمندان در این مورد منتشر شده است، اما موضوعی که باید بیشتر به آن پرداخت و تاثیر بیشتری دارد عملی بودن واکنش‌های هنرمندان است که راهکارهایی برای آن وجود دارد. برای مثال هنرمندان می‌توانند نشستی با نماینده سازمان ملل در تهران داشته باشند یا از طریق سفارت کشورهای مختلف و رایزنان فرهنگی آنها اقدام کنند و صدای هنرمندان کشورمان به شکل عملی به جهانیان برسد و آنها پاسخگو باشند.

به نظر او، وزارت ارشاد می‌تواند از طریق ارتباط هنرمندان با رایزنان فرهنگی پیام هنرمندان ایران را به دنیا ارسال کند: ما باید به صورت عملی حرکت کنیم که بازتاب جهانی پیدا کند و نباید تنها به صدور چند بیانیه اکتفا کنیم.

او در پایان گفت: امروز اخبار زیادی درباره غزه و جنایات صهیونیست‌ها در دنیا منتشر می‌شود که باعث شده حتی خود اسرائیلی‌ها نیز به دولتشان معترض شوند و یک اتفاق عملی و یک جریان شکل بگیرد. هنرمندان ایرانی باید به شکل‌گیری چنین جریان‌هایی کمک کنند و از هنرمندان دنیا دعوت کنند علیه این جنایات موضعگیری کنند.

رسول اولیا‌زاده، مدیر خانه عکاسان ایران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم به این جنایات گسترده اشاره کرد و گفت: هر چند این فجایع و کشتارها از سوی رژیم صیهونیستی چند بار تکرار شده، ولی جنایات این رژیم ابعاد گسترده‌تری را به خود گرفته است. انگار اسرائیلی‌ها این بار می‌خواهند کار را یکسره کنند. یعنی می‌خواهند چهره واقعی خود را در برابر جهانیان به نمایش بگذارند. او به واکنش کشورهای مسلمان و گروه‌های مختلف اسلامی که این روزها به جان هم افتاده‌اند اشاره کرد و گفت: تکلیف گروه‌های تکفیری مانند داعش که این روزها در عراق و سوریه به جان مسلمانان افتاده‌اند معلوم است. اگر آنها که به دروغ ادعای اسلام می‌کنند این روزها در برابر جنایات اسرائیل سکوت می‌کنند، دلیلش این است که زاده آمریکا و اسرائیل برای انداختن تفرقه در میان مسلمانان هستند. ولی باید از کشورهای اسلامی پرسید که چرا در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند؟

او از مردم و هنرمندان می‌خواهد که در راهپیمایی روز جهانی قدس حضور یابند و به اعمال شنیع رژیم غاصب صهیونیستی اعتراض کنند. اولیازاده همچنین به نقش هنرمندان در بیداری و آگاهی جهانیان اشاره کرد و افزود: «هنرمندان وظیفه دارند که در قبال چنین جنایاتی موضع بگیرند. هر انسانی از کشتار افراد بی‌گناه دلش به‌درد می‌آید. کاری به دین کسانی که کشته ‌می‌شوند ندارم. ولی به این گفته اباعبدالله (ع) رجوع کنیم که فرمود اگر دین ندارید آزاده باشید.»

او با یادآوری گردهمایی هنرمندان در حوزه هنری، از برگزاری نمایشگاه عکسی در خانه عکاسان ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با برپایی چنین گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌هایی فشار بر اسرائیل بیش از پیش شود تا این رژیم خودش تقاضای آتش‌بس کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها