دیدار دو نسل از رهبران کوبا و روسیه

پوتین در کنار فیدل +عکس

فیدل کاسترو رهبر کوبا که اکنون قدرت را به رائول برادرش واگذار کرد میزبان نسل جدیدی از رهبران روسیه بود. ولادیمیر پوتین با رهبر انقلاب کوبا دیدار کرد.
کد خبر: ۶۹۵۳۰۷
پوتین در کنار فیدل +عکس

زمانی که انقلاب کوبا در سال 1959 به پیروزی رسید ولادیمیر پوتین کودکی بیش نبود. تولد رئیس جمهور کنونی روسیه سال 1952 است. او در زمان پیروزی انقلاب کوبا تنها 8 سال داشته است.

کاسترو 88 ساله همچنان زنده است اما پیری بر او غلبه کرده، او در این سال‌های گذشته رهبران زیادی از شوروی سابق را به خود دیده است که همگان از این دنیا رخت بر بسته‌اند. همزمانی فیدل با خروشچف رهبر اتحادیه جماهیر شوروی سابق آن هم در زمان جنگ سرد و بحران موشکی کوبا که در دهه 60 میلاد اتفاق افتاد یکی از وقایعی بود که دنیا را تا مرز جنگ هسته‌ای هم پیش برد.

استقرار موشک‌های بالستیک با کلاهک هسته‌ای در خاک کوبا از سوی شوروی آغاز مناقشه‌ای بود که به بحران موشکی کوبا مشهور و معروف شد.

«جان اف کندی» در آن زمان رئیس جمهور آمریکا بود. دو فرد قدرتمند کشورهای شوروی و آمریکا تا درگیری نظامی هم پیش رفتند تا این که معامله‌ای بین این دو ابرقدرت انجام شد و موشک‌های بالستیک شوروی از خاک کوبا برچیده شد اما جنگ سرد باقی ماند.

فیدل کاسترو از خروشچف تا گورباچف را در شوروی سابق دیده است و اکنون نسل تازه‌ای از رهبران روسیه را تجربه می‌کند که تفاوت‌های بسیاری با رهبران سابق شوروی دارند.

پوتین اکنون در سرزمینی به دیدار کاسترو رفته است که سال‌هاست این کشور کوچک آمریکا را به چالش کشیده است.

واشنگتن که منطقه آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود می‌داند سال‌هاست که این حیاط خلوت از دستش بیرون رفته و مردم کشورهای انقلابی منطقه آمریکای لاتین با بر سر کار آوردن دولت‌های ضد آمریکایی، دیگر کشورهای وابسته و همپیمان آمریکا نیستند.

کوبا از جمله نخستین کشورهایی بود که انقلاب ضد آمریکایی آن در منطقه پیروز شد. آیا پوتین با رفتن به کوبا و دیدار با فیدل کاسترو سودای بازگشت به دوران خروشچف را در سر دارد؟

محمد صفری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها