سقوط تولیدنفت ایران

تازه‌ترین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) حاکی است که تولید نفت ایران در ماه ژوئن(تیرماه جاری) روزانه 27 هزار بشکه کاهش یافته و به این ترتیب ایران پس از عربستان، عراق، امارات و کویت پنجمین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت بوده است.
کد خبر: ۶۹۵۰۹۰

به گزارش فارس و براساس گزارش اوپک، تولید نفت خام ایران در ژوئن(تیر) روزانه با 27 هزار بشکه کاهش نسبت به ماه می‌(خرداد) به دو میلیون و 731 هزار بشکه در روز رسیده است.رتبه ایران در حالی بین کشورهای عضو اوپک سقوط کرده که همواره مقامات نفتی دولت دهم، بر رتبه دوم ایران در این سازمان تاکید می‌کردند.

این در حالی است که چندی پیش، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشورمان، با تاکید بر این‌که جایگاه ایران در اوپک در سال‌های اخیر تضعیف شده است، عنوان کرد: با بالا‌رفتن تولید و ظرفیت تولید می‌توان جایگاه ایران را در این سازمان ارتقا داد. در واقع رقم تولید نفت و ظرفیت تولید مانند ارتشی است که می‌تواند از جایگاه ایران در این سازمان پاسداری کند.گزارش اوپک افزود: تولید نفت عربستان در ماه ژوئن با 48 هزار بشکه افزایش نسبت به ماه می ‌به 9 میلیون و 729 هزار بشکه در روز رسید. عربستان در ماه می‌روزانه 9 میلیون و 681 هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

تولید نفت عراق نیز در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل کاهش قابل توجهی داشت و از سه میلیون و 330 هزار بشکه در ماه می ‌به روزانه سه میلیون و 161 هزار بشکه رسید.

کاهش صادرات نفت ایران

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد صادرات نفت ایران در ماه ژوئن(تیر) با کاهش ۲۶ درصدی به 1.08 میلیون بشکه در روز رسید که این رقم کمترین صادرات نفت ایران از اکتبر ۲۰۱۳ به این سو است.

به گزارش تسنیم، آمارهای منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد صادرات نفت ایران به کمترین میزان از ماه اکتبر تاکنون رسیده است، اما در پایان ماه همچنان بیش از میزان توافق شده در ژنو بوده است.

کشورهای غربی مدعی‌اند بر اساس توافق موقت ژنو که بین ایران و شش قدرت جهانی به امضا رسیده است، ایران باید میزان صادرات نفت خام خود را به طور متوسط در حد یک میلیون بشکه در روز نگه دارد.آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام کرد که صادرات نفت ایران شامل نفت خام و میعانات، در ماه ژوئن 26 درصد کاهش یافته و به 1.08 میلیون بشکه در روز رسیده که ناشی از کاهش قابل توجه خرید دو مشتری آسیایی این کشور - چین و هند- بوده است.بر اساس این گزارش، چین پس از افزایش حجم ذخایر استراتژیک خود، واردات نفت از ایران را طی دو ماه 36 درصد کاهش داده و به 510 هزار بشکه در روز رسانده است. خرید نفت هند از ایران نیز در مدت مشابه 29 درصد کاهش یافته و به 141 هزار بشکه در روز رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها