زنده گیری «سهره» از مناطق مختلف استان لرستان برای فروش در بازار پرندگان به تجارتی جدید برای سودجویان تبدیل شده است تا اداره کل محیط زیست لرستان از تشدید برخوردها با متخلفان خبر دهد.
کد خبر: ۶۹۳۸۷۴
زیبای رنگارنگی که طعمه سودجویان می شود + عکس

سهره، به عنوان یکی از پرندگان زیبا و خوش صدا تبدیل به طعمه جدید سودجویان شده است تا با زنده گیری این گونه از سطح جنگلها و مراتع استان، طبیعت لرستان را دغدار گونه ای دیگر شود.

این پرنده به لحاظ رنگ آمیزی زیبا و نغمه های خوشی که سر می دهد همواره طالبان زیادی در بازار پرندگان دارد که با زنده گیری و نگهداری آنها در قفس، این زیبای رنگارنگ را طبیعت این دیار دریغ می کنند.

روش زنده گیری این پرنده به این صورت است که یک سهره سرطلایی نر دست آموز را در تور صیادی قرار داده که با نغمه خوانی این سهره سایر سهره ها جذب شد و به سمت تور می آیند و به این وسیله توسط صیاد زنده گیری می شوند.

سهره ها در بازار پرندگان در قیمت های مختلف از 20 هزار تومان تا حتی 500 هزار تومان هم معامله می شوند تا زنده گیری این پرنده به تجارتی جدید در حوزه محیط زیست تبدیل شود.

این در حالیست که نرخ جرایم برای زنده گیری این پرنده زیبا 40 هزار تومان است که به نظر می رسد جرایم در نظر گرفته شده برای این تخلف زیست محیطی بازدارنده نبوده و انتظار می رود در این ارقام تجدید نظر صورت گیرد.

با توجه به عدم بازدارندگی جرایم طی ماه های گذشته شاهد برخورد با متخلفان متعددی در زمینه زنده گیری این پرنده زیبا و خوش صدا بودیم به طوریکه طی هفته گذشته نیز یک محموله از این سهره های زنده گیری شده توسط محیط زیست کشف و رهاسازی شد.

امین مرادی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرم آباد گفت: تشدید برخورد با تخلفات زیست محیطی با افزایش تعداد اکیپ های گشت و کنترل در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در این راستا مامورین اجرایی اداره محیط زیست استان در گشت و کنترل انجام شده طی هفته گذشته اقدام به دستگیری تعدادی از متخلفان در زمینه زنده گیری سهره کردند.

مرادی با بیان اینکه در عملیات صوت گرفته تعداد 13 سهره زنده از صیادان کشف و ضبط شد، افزود: به همراه سهره های کشف شده مقادیری ادوات و تورهای زنده گیری نیز از متخلفان به دست آمد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرم آباد گفت: پس از کشف و ضبط سهره های زنده گیری شده و بررسی سلامت آنها کار رهاسازی این 13 سهره در دامان طبیعت انجام شد.

مرادی با تاکید بر برخورد جدی محیط زیست با زنده گیری پرندگان، افزود: پرونده صیادان دستگیر شده پس از اخذ جرایم زیست محیطی برای پیگیری به دستگاه قضایی ارجاع داده شد.

وی خواستار فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه اهمیت حفظ پرندگان در طبیعت شد و گفت: همچنین از مردم محلی انتظار می رود برای برخورد با متخلفان محیط زیست به ویژه در زمینه زنده گیری پرندگان همکاری لازم را با این اداره داشته باشند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرم آباد از لرستانی ها خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی مراتب را با شماره تلفن 3221774-0661 در میان بگذارند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها