در روستاهای قشم همه از آب می گویند، این مایه حیات انسان که با بودنش زندگی، سرزندگی، سلامتی، زیبایی، عشق، امید و در یک کلام سازندگی و پیشرفت برای انسان ها به ارمغان می آورد و با نبودنش صدها بلا به دنبالش می آید.
کد خبر: ۶۹۳۴۷۳
آب مشکل اول و آخر روستاها در قشم است

روستای گورزین یکی از دهها روستای این جزیره است که سال های سال با معضلی به نام نبود آب شرب لوله کشی دست به گریبان است، نمایندگان مردم این روستا از این معضل می گویند به این امید که در این مقطع خاص که دولت تدبیر و امید بر سر کار آمده است، این آرزوی چندین 10 ساله آنها به واقعیت بپیوندد و چشمان همیشه منتظر پیر، جوان و کودک این روستا به جمال زیبای آب در لوله های زنگ زده شبکه لوله کشی روستای شان روشن شود.

این روستا نیز مانند اکثر روستاهای شهرستان قشم از کمبود آب شرب رنج می کشد، مردم این روستا مجبورند برای تامین آب شرب مورد نیاز خانواده شان از آب شیرین کن لافت، مسیر 30 کیلومتری بین این روستا تا اسکله لافت را طی کنند.

یاسین ایمانی دهیار این روستا در توضیح این رنج گفت: این آب شیرین کن را یک شرکت وابسته به وزارت نفت در اسکله لافت تاسیس کرده است، همان شرکتی که تاسیسات بزرگی نیز در فاصله هشت کیلومتری روستای گورزین دارد.

وی افزود: وزارت نفت که فاصله بین این تاسیسات و آب شیرین کن خود در اسکله لافت را لوله کشی کرده است، اگر موافقت کند که یک انشعاب از محل این تاسیسات به روستای گورزین بدهد، مردم این روستا تا ابد شکرگزار این وزارتخانه خواهند بود.

ایمانی گفت: مردم، شورای اسلامی و دهیاری روستای گورزین آماده اند با هزینه شخصی خودشان لوله انتقال آب را از این انشعاب تا گورزین که بیش از هشت کیلومتر فاصله ندارد، نصب کنند.

منتظر رویت جمال زیبای آب هستیم

وی افزود: مردم این روستا که از مدت ها قبل شبکه لوله کشی آب داخل روستا را انجام داده اند، منتظرند روزی روزگاری، جمال زیبای آب شرب را در داخل لوله ها ببینند و به جان همه کسانی که باعث این اتفاق زیبا در گورزین می شوند، دعا بکنند.

دهیار روستای گورزین از تلاش های خود و شورای اسلامی این روستا برای راضی کردن مسئولان وزارت نفت نیز این گونه گفت: من خودم در این خصوص دوبار با زیرکچیان زاده معاون وقت وزیر نفت پیشین در تهران دیدار کردم و حتی موافقت ضمنی وی را نیز کسب کردم، اما متاسفانه همه این تلاش ها تاکنون بی فایده بوده است.

ایمانی افزود: مردم روستای گورزین برای تامین ابتدایی ترین حق خود مجبورند با طی کردن افزون بر 60کیلومتر(30کیلومتر رفت، 30کیلومتر برگشت) مسافت بین این روستا و آب شیرین کن مستقر در اسکله لافت و صرف هزینه حمل، آب مورد نیاز خودشان را با تانکر به روستا حمل کنند.

وی با تشکر از وزارت نفت که آب مورد نیاز مردم این روستا را تامین می کند از فرمانداری شهرستان قشم نیز بخاطر دادن حواله آّب به روستاییان که باعث کاهش هزینه حمل آب می شود ، قدردانی کرد.

یک تانکر آب با ظرفیت شش هزار لیتر به مبلغ 700هزار ریال در روستای گورزین خریداری می شود که با ارائه حواله فرمانداری این مبلغ به 400الی 500هزار ریال کاهش می یابد.

من برای حل مشکل آب روستا به تهران هم رفتم

مهم ترین مشکل مردم این روستا نبود آب شرب لوله کشی است. این را نیز عبدالله زنده جان رییس شورای اسلامی روستای گورزین گفت و افزود: برای حل این مشکل من حتی به مرکز استان هرمزگان و تهران نیز رفتم ولی این مشکل ما هنوز حل نشده است!

وی، بیکاری جوانان این روستا را از دیگر مشکلات روستای گورزین برشمرد و افزود: از سرپرست منطقه آزاد و فرماندار شهرستان قشم استدعا دارم به این مشکلات روستای ما توجه عاجل داشته باشند و در جهت حل آنها دستورات صریح بدهند.

به گفته زنده جان، صدور هرچه سریع تر مجوز ایجاد سایت گردشگری جنگل حرا گورزین ازسوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم می تواند بخش عمده ای از جوانان بیکار این روستا را مشغول کار کند.

رییس شورای اسلامی روستای گورزین که از اول انقلاب تاکنون در این سمت مشغول خدمت رسانی به اهالی این روستاست از پیگیری موضوع احداث یک روستای جدید در کنار روستای زلزله زده گورزین (درسال 1384 زلزله ای این روستا و مناطق اطراف را لرزاند که به رغم تخریب این روستا، تلفات جانی دربرنداشت) به عنوان یکی از خاطرات شیرین خود در طول این مدت یاد کرده و گفت: مسئولان شهرستان و استان می خواستند ما در همان محل روستای تخریب شده اسکان بیابیم و همان خانه های تخریبی را تعمیر یا بجای آنها ساختمان جدید بسازیم که ما قبول نکردیم و تا پیش رییس جمهوری وقت هم رفتیم و سرانجام مجوز ساخت روستای جدید را در جوار روستای قبلی گرفتیم.

نبود آب، بهداشت روستا را تهدید می کند

از نظر فرهنگی الحمدالله روستای گورزین مشکل خاصی ندارد وهمه مردم مقید به انجام فرایض دینی و رعایت اصول اخلاقی هستند.

این را نیز امام جمعه این روستا گفت و افزود: مشکل اصلی روستا نبود آب شرب لوله کشی است که همه مسائل این روستا، بخصوص بهداشت مردم را تهدید می کند.

شیخ عبدالله لنگ لنگ به دیگر مشکلات بهداشتی این روستا هم اشاره کرد و افزود: ما نیاز به یک درمانگاه داریم و خود شهرستان قشم نیز نیاز به یک بیمارستان مجهز دارد.

وی بیکاری جوانان این روستا را نیز از دیگر مشکلات گورزین دانست و خواستار بکارگیری آنها از سوی شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی مستقر در منطقه شد.

خط لوله نفت و روستای گورزین

عبدالرحمن ایمانی یک عضو شورای اسلامی روستای گورزین هم به مشکلات دیگر این روستا اشاره کرد و افزود: فاصله خط لوله نفت از این روستا از حد مجاز و استاندارد کمتر است و این موضوع می تواند یک خطر بالقوه برای سلامتی مردم این روستا باشد.طبق نظر کارشناسان و متخصصین، این فاصله نباید کمتر از 250متر باشد، در صورتی که فاصله خط لوله مذکور از روستای ما کمتر از 100متر است.

به گفته وی، نفت خام که از این لوله منتقل می شود دارای گاز ترش است و می تواند در صورت نشت برای محیط زیست و انسان ها خطرناک باشد و می طلبد که مسئولان ذیربط در این خصوص تمهیدات لازم را برای حفظ سلامتی مردم این روستا بیاندیشند.

این عضو شورای اسلامی روستای گورزین با تاکید بر ضرورت اجرای طرح های ملی در جزیره قشم و استقبال روستاییان از این گونه طرح ها، افزود: اما جان کلام این است که این طرح ها نباید محیط زیست، طبیعت و سلامتی انسان ها را تهدید کند.

عمل نکردن آب و فاضلاب روستایی قشم به تعهد خود

ایمانی به مسائل عمرانی داخل روستای گورزین اشاره کرد و با انتقاد از امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان قشم، افزود: این اداره و پیمانکار مربوطه سه سال پیش خیابان ها و کوچه های این روستا را که اکثرا آسفالت شده بود، بخاطر لوله کشی آب تخریب کردند و متعهد شدند که بلافاصله دوباره آنها را آسفالت بکنند.

به گفته وی، این اداره و پیمانکار مربوطه به رغم گذشت سه سال به تعهد خود عمل نکردند تا اینکه دهیاری و شورای اسلامی با همکاری اهالی روستا تخریب ها و بریدگی های خیابان ها را با بتون ترمیم کردند.

این عضو شورای اسلامی روستای گورزین درباره زلزله سال 84 که منجر به تخریب کامل این روستا شده بود نیز گفت: الحمدلله در این حادثه مهیب ما تلفات جانی نداشتیم اما اهالی مجبور شدند در جوار این روستا یک روستای نوپا ایجاد کنند و برای ساخت آن نیز دولت به هرخانوار علاوه بر اعطای 80میلیون ریال تسهیلات بانکی 20میلیون ریال نیز تسهیلات بلاعوض داد.

وی با تقدیر از خیرین و اهالی این روستا که در ساخت خانه های جدید یار و یاور همدیگر بودند، افزود: همه این خانه ها الحمدالله با رعایت اصول دقیق مهندسی ساختمان ساخته شده و خانه های جدید نیز این اصول را رعایت می کنند.

به گفته این عضو شورای اسلامی روستای گورزین، با توجه به زلزله خیز بودن این منطقه، اخیرا تسهیلات خوبی از سوی بنیاد مسکن برای جوانان این روستا تخصیص یافته که فعلا بانک های عامل آن را پرداخت نمی کنند، ولی شورای روستا به شدت پیگیر آن است.

ایمانی همچنین از ایجاد اولین پایگاه امداد روستایی از طرف جمعیت هلال احمر شهرستان قشم در این روستا خبر داد و افزود: این پایگاه دارای امکانات اولیه برای کمک رسانی به مناطق بحرانی است و 30نفر نیز عضو دارد و علاوه بر اجرای چندین مانور زلزله به آسیب دیدگان زلزله اخیر بستک نیز نیروهای امدادی اعزام کرده است.

این عضو شورای اسلامی روستای گورزین درباره وضعیت بهداشت و درمان این روستا هم گفت: در این روستا تنها یک خانه بهداشت با دو نفر بهورز وجود دارد و نزدیک ترین درمانگاه به روستا درمانگاه روستای طبل است که افزون بر 17کیلومتر با گورزین فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه روستای گورزین از نظر موقعیت جغرافیایی در مرکز جزیره قشم قرار دارد، بر ضرورت احداث یک درمانگاه در این روستا تاکید کرد و افزود: اگر این درمانگاه در گورزین احداث شود اهالی روستاهای همجوار مانند دهخدا، تنبان، سهیلی، دیرستان و نقاشه هم می توانند از خدمات آن به راحتی استفاده کنند.

گورزین برای اجرای طرح های گردشگری استعداد فراوان دارد

عبدالسلام ایمانی نایب رییس شورای اسلامی روستای گورزین هم گفت: این روستا برای اجرای طرح های گردشگری استعداد فراوانی دارد که یکی از آنها وجود جنگل های حرا در مجاورت آن است.

وی افزود: از این جنگل ها می توان به عنوان یک سایت گردشگری استفاده کرد بطوری که هم گردشگران زیادی جذب این منطقه می شوند و هم خود اهالی این روستا و روستاهای مجاور از مواهب آن استفاده خواهند کرد.

به گفته نایب رییس شورای اسلامی روستای گورزین، این سایت گردشگری از فضا و امکانات بسیار خوبی از جمله محل پارکینگ برای حداقل پنج هزار خودرو برخوردار است و همه این موارد نیز کوچک ترین آسیبی به محیط زیست طبیعی این منطقه وارد نمی کند.

وی با اشاره به اینکه فاصله این سایت با روستای گورزین چیزی حدود چهار کیلومتر است، افزود: در صورت صدور مجوز برای ایجاد این سایت گردشگری می توان برای افزون بر 80درصد مردم این روستا اشتغال پایدار ایجاد کرد.

ایمانی بر آمادگی مردم و بخصوص خیرین این روستا و روستاهای مجاور برای همکاری با سازمان منطقه آزاد قشم و فرمانداری شهرستان قشم در تامین زیرساخت ها و سایر نیازهای این سایت گردشگری تاکید کرد.

وی همچنین شتر سواری و شتر دوانی در این روستا را یکی از سوژه های جذاب گردشگری دانست و افزود: با درست کردن پیست مسابقه شتر دوانی در این روستا می توان گردشگران زیادی را به اینجا جذب کرد که این موضوع می تواند هم در اقتصاد و هم اشتغال روستا تاثیر مثبت بگذارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اخیرا از بهره برداری چهار واحد آب شیرین کن در جزیره قشم تا پایان امسال خبر داده بود.

عبدالحمید حمزه پوردر دیدار با فرماندار شهرستان قشم گفته بود: با راه اندازی فاز نخست این پروژه با ظرفیت ۱۳ هزار مترمکعب در سال جاری، افزون بر ۳۰ روستای قشم با جمعیتی افزون بر ۴۰ هزار نفر از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند.

به گفته وی، شرکت مپنا عهده دار ساخت یکی از این آب شیرین کن ها با هزینه ای افزون بر 2000 میلیارد ریال است که با تولید ۱۸ هزار مترمکعب آب، مبادرت به تامین آب موردنیاز افزون بر ۱۷ روستای جزیره قشم می کند.

گورزین که در گویش محلی به نام کورزین و گاهی کوردین هم تکلم می شود از نظر موقعیت جغرافیایی تقریبا در مرکز جزیره قشم قرار دارد و فاصله آن از مرکز شهرستان (شهر قشم- شرقی ترین نقطه جزیره) و روستای باسعیدو (غربی ترین نقطه جزیره) افزون بر 60 کیلومتر است و از نظر تقسیمات کشوری تابع بخش مرکزی شهرستان قشم محسوب می شود.

تاسیسات نفت و گاز در شمال شرقی این روستا قرار دارد و بهره برداری از این تاسیسات از سال 1359 شروع شده است.

طبق سرشماری سال 1392 افزون بر یک هزار و 589نفر در قالب 393خانوار در روستای گورزین از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم زندگی می کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها