نتیجه پژوهش عفاف و حجاب

بدحجابی با سن رابطه عکس دارد

پژوهش عفاف و حجاب با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر شیوع بدحجابی انجام شد و بر اساس نتایج این پژوهش 30درصد از زنان در وضعیت بدحجابی به سر می‌برند و همچنین 62 درصد از زنان و دختران جامعه از مد روز استقبال می‌کنند.
کد خبر: ۶۹۳۴۲۹
بدحجابی با سن رابطه عکس دارد

پژوهش عفاف و حجاب با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر شیوع بدحجابی و ارائه راهکارهایی در جهت تحکیم و ارتقای حجاب دختران و زنان به سفارش بسیج جامعه زنان و توسط پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج انجام شده است.

با توجه به اثرات جبران‌ناپذیر شیوع بدحجابی از جمله بالا رفتن آمار طلاق، هوس‌مداری، بی‌ثباتی کانون خانوادگی، چشم‌چرانی و مقایسه همسر با دیگران و علیرغم اینکه موضوع حجاب هدف تهاجم فرهنگی قرار گرفته است و سال‌هاست که در کشور به عنوان موضوع فرهنگی و اجتماعی با پارادوکس‌هایی مواجه است اما پژوهش‌های اندکی در این زمینه وجود دارد.

این پژوهش از روش تحقیق توصیفی و همبستگی استفاده کرده است و جامعه و حجم نمونه مورد مطالعه 2868 نفر از دختران و زنان 15 سال به بالا در سراسر کشور هستند که در دو گروه دارای حجاب و بدحجاب قرار گرفته‌اند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از این پژوهش در خصوص وضعیت حجاب و بدحجابی در بین دختران و زنان کشور می‌توان گفت بر اساس نتایج به دست آمده حدود 41 درصد از شرکت‌کنندگان دارای حجاب برتر، 25 درصد حجاب معمولی و 34 درصد دارای حجاب ضعیف هستند.

75 درصد از زنان به حجاب اسلامی اعتقاد دارند

سؤال دیگری که در این پژوهش به آن پاسخ داده شده است وضعیت نگرش و دیدگاه زنان و دختران کشور نسبت به حجاب است که بر این اساس 75 درصد از زنان به حجاب اسلامی اعتقاد دارند، 13 درصد فاقد نظر هستند و 12 درصد اعتقادی ندارند.

گرایش 62 درصد از دختران و زنان به مد روز

وضعیت گرایش دختران و زنان کشور به بی‌حجابی و بدحجابی سؤال دیگری است که در این پژوهش به آن پاسخ داده شده است و بر اساس اطلاعات به دست آمده پوشش ثابت 80 درصد از زنان همان پوشش فعلی آنهاست و قصد تغییر آن را ندارند، وضعیت پوشش در بین حدود 20 درصد از آنها بی‌ثبات است و نکته قابل توجه در گرایش به مد است که حدود 62 درصد از زنان و دختران شرکت‌کننده در این پژوهش از آن تبعیت می‌کنند و به آن گرایش دارند.

رابطه سن افراد و میزان بدحجابی

بر اساس این تحقیق با افزایش سن افراد، قانون‌پذیری، توافق و میزان اضطراب ، میزان بدحجابی در افراد کاهش می‌یابد این در حالی است که داشتن تجربه دوستی با جنس مخالف، تمایل به دوستی با جنس مخالف، قانون‌پذیری و رضایت از هویت فردی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تعیین وضعیت حجاب زنان و دختران ایرانی است.

در خصوص عوامل خانوادگی مؤثر بر بدحجابی دختران و زنان کشور به ترتیب تقیدات دینی خانواده، تعارض با خانواده، سطح تحصیلی مادر، تأکید خانواده بر نوع پوشش، هماهنگی حجاب با خانواده، مهمترین عوامل مؤثر بر میزان بدحجابی زنان و دختران ایرانی است.

استفاده از ماهواره و فیس بوک از عوامل مؤثر بر بدحجابی

غربگرایی، گرایش به فیلم‌های مبتذل، استفاده از ماهواره و استفاده از فیس‌بوک از مهمترین عوامل سیاسی و فرهنگی مؤثر بر میزان بدحجابی زنان و دختران ایرانی است که البته نباید از تأثیرات عوامل اقتصادی نیز غافل بود چرا که بر اساس تحقیق انجام شده وضعیت شغلی فرد، رضایت از شرایط اقتصادی، وضعیت شغلی پدر و وضعیت مسکن آمار معناداری در تبیین بدحجابی دختران و زنان ایرانی دارد.

بر این اساس می‌توان 19 عامل زیر را به عنوان عوامل تأثیرگذار در تبیین بدحجابی دختران و زنان ایرانی دانست.

1- تجربه دوستی با جنس مخالف 2- تمایل به دوستی با جنس مخالف 3- تقیدات مذهبی فرد (پایبندی) 4- مدگرایی 5- استفاده از ماهواره 6- غربگرایی 7- تأکید خانواده بر نوع پوشش 8- هماهنگی پوشش با خانواده 9- تعارف با خانواده 10- تحصیلات مادر 11- تقید خانواده 12- رعایت قانون 13- ارتباط با دوستان 14- مسافرت به خارج 15- وجدان‌گرایی 16- ارتباط (ساختار خانواده) 17- روانژندگرایی 18- برونگرایی 19- افسردگی (فارس )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها