کوتاه از جهان

احتمال استیضاح داوود اوغلو برای داعش

یک نماینده مجلس ترکیه به دلیل آن‌که داوود اوغلو، وزیر خارجه این کشور به کارکنان کنسولگری ترکیه در موصل گفته بود که داعش دشمن ترکیه نیست، خواستار استیضاح وی شد.
کد خبر: ۶۸۸۵۵۳

سزگین تانری کولو، نماینده حزب مخالف جمهوریخواه خلق، بزرگ‌ترین حزب مخالف در مجلس ترکیه این سوال را در استیضاح نامه‌ای که تقدیم رئیس مجلس ترکیه کرد، عنوان نمود. در متن این استیضاح آمده است: گفته می‌شود کنسولگری ترکیه در موصل وخامت اوضاع شمال موصل را به آنکارا اعلام کرده بود، ولی وزیر امور خارجه ترکیه در پی یورش گروه تروریستی داعش به شهر موصل، به دیپلمات‌ها و کارکنان کنسولگری این کشور پیشنهاد می‌کند که این مکان را ترک نکنند، زیرا داعش دشمن ترکیه نیست. در جریان تصرف موصل ده‌ها دیپلمات و راننده ترک به اسارت تروریست‌ها درآمدند. ‌/‌ ایرنا

پایان اعتصاب غذای اسیران فلسطینی

شوقی العیسه، وزیر امور اسیران و آزادگان و قدوره فارس، رئیس باشگاه الاسیر فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که اسیران فلسطینی به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

کمیسیون جنبش اسیران در بیانیه‌ای اعلام کرد، پس از چند بار دیدار با مقامات امنیتی (بخش جاسوسی) زندان‌های رژیم صهیونیستی و امضای قرارداد با آنها، قرار شد قبل از فرا رسیدن ماه رمضان و پس از گذشت 63 روز از اعتصاب غذا، اسرا به اعتصاب خود پایان دهند. جزئیات این قرارداد اعلام نشده است.

العیسه با اشاره به این‌که اسرای فلسطینی از امروز به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهند، افزود: اسیران گفته‌اند که رژیم صهیونیستی مجبور به مذاکره با آنها شده و در این مذاکرات برخی از اسیران با مسئولان زندان در زمینه محقق شدن حقوق آنها و پایان دادن به اعتصاب غذا به توافق رسیده بودند. در طول مدت اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، خانواده‌های این گروه از سوی ماموران امنیتی این رژیم تحت‌فشار قرار داشتند.‌/‌ ایرنا

درگیری پلیس ونزوئلا با تظاهرکنندگان

در جریان تظاهرات معترضان در شهر والنسیا علیه سیاست‌های دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور و درگیری پلیس با آنها، دست‌کم 20 تظاهرکننده مجروح شدند.

شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای از سوی پلیس ایالتی و گارد ملی به سوی تظاهرکنندگان هنگامی رخ داد که دانشجویان معترض قصد پیشروی به سوی بلوار کابریالس را داشتند؛ جایی که مقر پلیس، چند موزه و پارک‌های مهم شهر در آن واقع است. در جریان این درگیری، نیروهای پلیس به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور پرتاب کردند.‌/‌ ایرنا

معرفی فرمانده جدید نیروهای آمریکا در افغانستان

همزمان با خروج نیروهای ضربت آمریکا از افغانستان و ماندن ده هزار نیروی آمریکایی برای آموزش و مشاوره‌ ارتش افغانستان، رئیس‌جمهور آمریکا معاون فرمانده ارتش را به عنوان فرمانده جدید نیروهای کشورش در افغانستان در اواخر سال‌جاری میلادی معرفی کرد.

تعیین ژنرال جان کمپبل به عنوان فرمانده جدید نیروهای آمریکا در افغانستان به تائید سنا رسید. وی در سال 2010 میلادی رهبری استقرار صد و یکمین یگان هوابرد را در افغانستان به‌عهده داشت. وظیفه وی نظارت بر ماه‌های آخر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و همکاری با دولت جدید افغانستان برای بهبود ارتش این کشور است.

کمپبل جایگزین ژنرال جوزف دانفورد می‌شود که از فوریه سال 2013 میلادی رهبری نیروهای آمریکایی در افغانستان را به‌عهده داشت. دانفورد به عنوان فرمانده آینده تفنگداران دریایی آمریکا معرفی شده است.‌/‌ ایسنا

هشدار چنی نسبت به تکرار 11 سپتامبر

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر این باور است که پیش از پایان این دهه ممکن است که حمله‌ای تروریستی حتی بدتر از آنچه در یازدهم سپتامبر 2001 رخ داد، به‌وقوع بپیوندد.

دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با برنامه رادیویی هاف‌هیوت گفت: گمان می‌کنم حمله دیگری انجام خواهد شد و حمله بعدی بسیار کشنده‌تر از حمله اول خواهد بود. شما می‌توانید تصور کنید که چه اتفاقی ممکن است رخ دهد. اگر یک قطعه هسته‌ای قاچاق شود و در یک محموله کشتی به نزدیکی واشنگتن منتقل شود. چه اتفاقی خواهد افتاد؟

دیک چنی و دخترش لیز هفته گذشته شروع به کار اتحاد برای یک آمریکای قوی را اعلام کردند که به گفته آنها سازمانی است که از بازگشت قدرت و اختیارات آمریکا حمایت می‌کند. این سازمان قرار است از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده و سیاست‌هایی را که برای حفاظت از این کشور لازم است، حفظ کند.‌/‌ ایسنا

لیبی بزرگ‌ترین بازار سیاه اسلحه در جهان

محمود جبرئیل، نخست‌وزیر پیشین لیبی با اشاره به ادامه قاچاق سلاح از لیبی به کشورهای دیگر تأکید کرد؛ تسلیحاتی که در اختیار گروه‌های مسلح قرار گرفته برای مسلح کردن هفت کشور آفریقایی کافی است.

وی بیان کرد: همچنان قاچاق تسلیحات و ادوات جنگی از لیبی به سودان و بلاروس ادامه دارد و گروه‌های مسلح لیبی هم‌اکنون 24 میلیون قطعه سلاح در اختیار دارند.

نخست‌وزیر پیشین لیبی در ادامه افزود تسلیحاتی که هم‌اکنون در اختیار گروه‌های مسلح در داخل مصر است، از مرزهای لیبی وارد این کشور شده است. منابع عربی تاکنون بارها از تبدیل لیبی به بزرگ‌ترین بازار سیاه تسلیحات نظامی در جهان هشدار داده‌اند.‌/‌ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها