نیلی: هنر بانک مرکزی، کنترل انتظارات تورمی است

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان این‌که هنر بانک مرکزی در کنترل تورم، مدیریت انتظارات تورمی است، گفت: دولت باید خود را نسبت به کنترل همیشگی تورم پایبند بداند.
کد خبر: ۶۸۷۷۳۱

فرهاد نیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که روند رشد تورم با توجه به آنچه که در چند ماه گذشته اتفاق افتاده، تا حدی قابل شناسایی است، افزود: در دوره گذشته دولت آزادانه به منابع بانک مرکزی و بانک‌ها رجوع می‌کرد و با تامین کسری خود، نوعی بی‌انضباطی مالی را ایجاد کرده بود؛ به گونه‌ای که برداشت از منابع بانک مرکزی قاعده شده و بی‌انضباطی پولی را دائم تشدید می‌کرد.وی با بیان این‌که از نیمه سال 92 استفاده از منابع بانک مرکزی قطع شده است، بیان کرد: شاید در طول تاریخ کشور کم‌سابقه باشد که دولت خود را تا این حد متعهد بداند از هیچ طریقی موجب انبساط سیاست‌های پولی نشده و از منابع بانک‌ها استفاده نکند.

نیلی با بیان این‌که پایبندی به عقلانیت و خط قرمز بودن انضباط مالی، عامل دیگر کاهش تورم در یک سال گذشته است، گفت: این‌که دولت به مردم قول‌هایی ندهد که انتظارات بر پایه آن افزایش یابد، خود می‌تواند بر کنترل تورم موثر باشد.

به گفته رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، حاکم بودن رکود در اقتصاد، خود عامل دیگری برای متوقف شدن و کاهش تورم است.وی با بیان این‌که اگر بانک مرکزی و دولت موفق شوند مردم را قانع کنند که به گذشته نگاه نکنند، در ادامه روند کاهشی تورم موثر خواهد بود، عنوان کرد: با توجه به این‌که پیش از این تورم رو به رشد و بالا بوده و اکنون در شیب کاهشی قرار گرفته است، هر چقدر که اتفاقات گذشته مبنای تصمیم‌گیری قرار بگیرد، مجددا تعهد ایجاد شده و دوباره تورم افزایش می‌یابد.نیلی، افزود: بنابراین بانک مرکزی باید بتواند انتظارات را نسبت به آینده مدیریت کرده و خود را مقید به کنترل تورم بداند، نه این‌که اگر زمانی کاهش یافت، آن را رها کند.

به گفته وی ، اگر بانک مرکزی بتواند انتظارات را مدیریت کرده و به سیاست‌های خود پایبند باشد، تا سال 94 می‌توانیم حتی تورم را در حد 10 درصد نگه داریم. وی با اشاره به این‌که اکنون یک شوک قیمتی در حد 50 درصد در قیمت حامل‌های انرژی در اقتصاد کشور وجود دارد، گفت: افزایش قیمت انرژی یک رشد قیمت است و به معنای تورم نیست. بنابراین اگر پایه پولی تامین و تغذیه نشود، تورم نیز اتفاق نخواهد افتاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها