یادداشت

مسابقه خاص با آرژانتین و انگیزه‌های ایران

با وجود داشتن تجربه سه بار حضور در جام‌های جهانی 78 آرژانتین، 98 فرانسه و 2006 آلمان، از تیم ملی فوتبال ایران به عنوان تیمی کم‌تجربه در جام جهانی 2014 برزیل یاد می‌شود. این نیز البته دلیل خاص خود را دارد، چون تیم ملی با وجود حضوری پررنگ در آسیا، مراودات بین‌المللی‌اش به حدی نیست که از خلال آن جهانیان با کم و کیف فوتبال ایران آشنا باشند.
کد خبر: ۶۸۶۳۷۹

برای همین نیز بازی امشب با آرژانتین برای ما مسابقه‌ای خاص به حساب می‌آید. جدا از آرژانتین که در قامت یک مدعی درجه یک در برزیل حاضر شده، حضور فوق‌ستاره‌های این تیم، یاران مسی را در کانون توجهات ویژه قرار داده است و همه به دنبال این هستند که ببینند آرژانتین که در بازی اولش بسختی در برابر بوسنی پیروز شده، در مسابقه دومش موجودیت حقیقی‌اش را دربرابر تیم ملی ایران نشان خواهد داد یا این جوانان فوتبال کشورمان هستند که مقابل بزرگان آرژانتین عرض اندام کرده و عیار فوتبال ایرانی را به رخ می‌کشند.

بدیهی است مسابقه با آرژانتین، ورای مسابقه‌هایی نیست که ما پیش از این با تیم‌های قدرتمندی چون هلند، یوگسلاوی سابق و آلمان در سه جام جهانی قبلی داشته‌ایم و این نکته ما را به نتیجه می‌رساند که اگر در این مسابقه با اعتماد به نفس بازی کنیم و بیش از حد حریف را برای خود بزرگ نکنیم، می‌توان حتی آرژانتین را نیز به سرنوشت نیجریه دچار کرد؛ البته بیان این مساله به معنای نادیده‌گرفتن نقاط قوت تیم آرژانتین نیست، چون در ترکیب حریف بازیکنانی حضور دارند که به جهت تکنیک غنی و بازی فانتزی‌شان می‌توانند هر لحظه تاکتیک‌های دفاعی تیم ایران را به هم ریخته و بازی را به میل و اراده خود اداره کنند.

از این منظر نیز هست که تاکید داریم در این بازی خاص، تیم ملی باید کاملا با حواس جمع در میدان حاضر شده و قبل از آن بازیکنانش از چنان اعتماد به نفسی برخوردار شده باشند که برایشان فرقی نکند، بازیکن مقابل‌شان لیونل مسی است یا دی ماریا و دیگر نام‌هایی که در فوتبال دنیا شناخته شده‌اند.

به طور طبیعی و همان‌گونه که مسی نیز از سابیا، سرمربی تیم‌شان خواسته، آرژانتین با تاکتیکی سراسر هجومی برابر ایران قرار می‌گیرد تا هم مسابقه ضعیف اولش را سرپوش گذاشته و هم این‌که نشان دهد به عنوان مدعی اصلی قهرمانی، پای به آوردگاه برزیل گذاشته است. با علم به این هدف، تیم ملی باید برای دقیقه به دقیقه بازی با حریف برنامه داشته باشد. مطمئنا اگر امشب شاگردان کارلوس کرش، جلوی حملات دامنه‌دار 15 دقیقه ابتدایی آرژانتینی‌ها مقاومت کنند و دروازه‌شان را بسته نگه دارند، در دقایق باقیمانده مسابقه بهتر می‌توانند سیستم دفاعی‌شان را سازماندهی کرده و با دوندگی بی‌امان خود، سد دفاعی بلندی را پیش روی ستارگان آرژانتین قرار دهند.

به هر صورت تیم ملی فوتبال ایران اگر می‌خواهد بازی خاص امشب خود با آرژانتین را خاطره‌انگیز و برای مردم حماسی کند، باید نترس و جسور بازی کند؛ هرچند اگر امشب نیز ببازیم، این نتیجه چیزی از ارزش‌های بازیکنان ایران کم نخواهد کرد، اما به طور طبیعی بازی امشب با آرژانتین برای هریک از 11 مرد کشورمان متفاوت و لبریز از هیجان خواهد بود، بویژه که هریک از آنها نیز می‌خواهند در مسابقه با آرژانتین بدرخشند.

حجت‌اله اکبرآبادی / دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها