مردی هستم40ساله، 10 سال است که زندگی مشترک خود را آغاز کرده ام، همسرم نمی تواند بچه دار شود، با وجود این که برای درمان هم هزینه زیادی کردیم اما نتیجه نداشت. هردوی ما شاغل هستیم. واقعا از زندگی ناامید و عصبی شده ام. نمی خواهم زندگی ام این طور بماند.
کد خبر: ۶۸۲۹۱۴
جای کفش‌های کوچک، افکار بزرگ بگذاریم

جام جم سرا: بچه دار شدن و بقای نسل از اهداف زندگی مشترک است که برخی از زوجین از داشتن این نعمت محروم می شوند و زندگی فردی و خانوادگی آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد. اما بچه دارشدن تنها هدف ازدواج و تشکیل زندگی مشترک نیست. گاهی اوقات زوجینی که دیر بچه دار می شوند و یا بچه دار نمی شوند اهداف دیگر ازدواج مانند عشق وعلاقه، باهم بودن، تشکیل خانواده و داشتن زندگی مستقل را نیز، فراموش می کنند و از هم فاصله می گیرند که این باعث می شود دچار مشکلات روحی شوند و البته این موضوع تشدید نازایی را هم در پی دارد.

توصیه‌هایی برای آنها که بچه دار نمی شوند:

1- در ابتدا اهداف خود از ازدواج و زندگی مشترک را مشخص و سعی کنید بر اساس اهمیت آن ها را اولویت بندی کنید. برای مثال: مصاحبت و همراهی، عشق و صمیمیت، رشد فردی، روابط عاطفی با همسر، بچه دارشدن و ...

۲ - بعد از تعیین اهداف و اولویت بندی آن ها، مشخص کنید که به کدام یک از آن ها رسیده اید و به کدام یک نرسیده اید؛ برای مثال ممکن است شما به همه اهداف خود به جز بچه دار شدن رسیده باشید و یا به بیشتر اهداف خود از جمله بچه دارشدن نرسیده باشید.

3- سهم خود را در نرسیدن به اهدافتان مشخص کنید؛ مثلا اگر در زندگی مشترک صمیمیت لازم را ندارید آن را به گردن بچه دارنشدن نیندازید. همچنین ببینید چقدر برای بهبود این موضوع سعی و تلاش کرده اید.

4- در صورتی که به بیشتر اهداف مهم خود از ازدواج به جز بچه دار شدن رسیده اید، برای بچه دار شدن به دنبال راه حل باشید از جمله درمان های پزشکی جدید، فرزندخواندگی، پذیرفتن مخارج کودکان یتیم و یا حتی پذیرش واقعیت بچه دار نشدن. چون ممکن است در صورت تصمیم به جدایی از همسرتان و ازدواج مجدد چیزهای مهم تری را از دست بدهید.

5 - در صورتی که به اهداف مهم و اصلی خود از ازدواج نرسیده اید و صاحب فرزند نیز نمی شوید حتما باید از یک مشاور خانواده مشورت بگیرید.

6- اگر در زندگی مشترک با مشکل روبه رو هستید ببینید واقعا علت این مشکلات و اختلافات نداشتن بچه است؟ یا بچه دارنشدن سرپوشی برای اختلافات عمیق تر است. احساسات و نظرات خود را از این موضوع صادقانه بیان کنید و به احساسات و نظرات همسرتان نیز در این باره گوش دهید. شاید برخلاف نظر شما علت مشکلات و اختلافات، بچه دارنشدن نیست و درصورت حل شدن اختلافات دیگر بتوانید با بچه دارنشدن کنار بیایید. یکی از راه حل های پیشنهاد شده را جایگزین کنید.

7- فهرستی از مشکلات و اختلافات زندگی مشترک خود بنویسید و تلاش کنید آن ها را حل کنید. حتی می توانید برای حل آن ها از مشاور کمک بخواهید.(مهرناز صفرزایی - روانشناس/خراسان)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها