رانندگی بدون دخالت انسان در خیابان‌های شهر دیگر رویایی دست‌نیافتنی نیست. چند سال است شرکت‌های بزرگی مانند گوگل تمرکز خود را روی خودروهای بدون راننده گذاشته‌اند. البته نمونه‌های مختلفی از این خودروها وجود دارد، اما این اولین بار است غول اینترنتی دنیا به تنهایی تمام مراحل طراحی و ساخت چنین خودرویی را انجام می‌دهد.
کد خبر: ۶۸۱۹۲۱
ماشین بدون سرنشین گوگل، سالار جاده‌ها

گوگل سرانجام پس از ماه‌ها تلاش از آخرین پروژه Google X ، یعنی خودروی بدون راننده خود رونمایی کرد. گروهی موسوم به Skunk Works به رهبری سرگئی برین از بیانگذاران گوگل این طرح را به سرانجام رساندند. این ماشین دو سرنشینه به جای پدال گاز و ترمز از حسگرهای متعدد استفاده کرده تا امنیت رانندگی بیشتر شود.

سرعت این خودرو فعلا ۲۵ مایل در ساعت است که پس از آزمایش‌های امنیتی به صد مایل در ساعت افزایش می‌یابد. هرچند گوگل خود را برای تولید صد خودروی آزمایشی در تابستان آماده کرده، اما این طرح هنوز در مرحله آزمایش نمونه اولیه است. این خودروی کوچک با ظاهری شبیه فیات ۵۰۰ قرار است ابتدا یک کنترل دستی نیز داشته باشد تا سرنشین در مواقع حساس از آن استفاده کند، اما هدف بلندمدت، رانندگی بدون دخالت انسان است.

این خودروی هوشمند که حتی تفاوت بین خطوط پیوسته یا خط‌‌‌‌‌چین جاده را هم تشخیص می‌دهد، از نقشه توپولوژی گوگل برای اطلاع از ارتفاع چراغ‌های راهنما، علامت ایست، فاصله جدول کنار خیابان و عرض آن استفاده می‌کند. به گفته برین، اگر خودروی هوشمند به استانداردهای امنیتی قابل اعتمادی برسد که مدنظر این شرکت است،امنیت بیشتری نسبت به رانندگی انسان‌ها خواهد داشت. فناوری ماشین بدون راننده علاوه بر افزایش امنیت و کاهش تصادف‌ها و تلفات جاده‌ای برای افراد معلول و مسن نیز بسیار کارآمد خواهد بود. گوگل مصمم است این طرح را به یک محصول تجاری تبدیل کند. (ضمیمه کلیک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها