گروه طالبان فیلمی از نحوه آزادی "بو برگدال" را پس از پنج سال اسارت در افغانستان منتشر کرده است. برگدال روز چهارشنبه گذشته با میانجی گری دولت قطر و در قبال رهایی پنج عضو طالبان از زندان گوانتانامو امریکا آزاد شد. این فیلم نشان می دهد که سرباز امریکایی با یک وانت به منطقه ای غیرمسکونی در ارتفاعات جنوب افغانستان آورده شده و در آنجا به ماموران امریکایی تحویل داده می شود که با بالگرد آمده اند.
کد خبر: ۶۸۰۷۲۰
آزادی سرباز آمریکایی از دست طالبان

در حالی که طالبان از این اقدام خود به عنوان یک پیروزی بزرگ یاد کرده و باراک اوباما رییس جمهوری امریکا نیز آزادی سرباز کشورش را یک موفقیت خوانده است، گفته می شود بیش از 11 هزار نفر در امریکا تقاضانامه ای را امضا کرده اند که در آن از کاخ سفید می خواهند "بو برگدال" را به دلیل ترک پست خود و پیوستن عمدی به طالبان محاکمه و مجازات کند. آنها می گویند او با هدف حمایت نکردن از جنگ علیه تروریسم به طالبان پیوست و مسئول مستقیم مرگ چندین نظامیان است که در عملیات جست وجوی او در افغانستان کشته شده اند. وزارت دفاع امریکا نیز تایید کرده است که برگدال در زمان ربوده شدن، پست خود را بدون اجازه ترک کرده بود.

این وضعیت موجب شده است برنامه استقبال از بو برگدال در زادگاهش ، شهر "هیلی" در ایالت آیداهو امریکا لغو شود، هرچند برگزارکنندگان مراسم مدعی شده اند که این اقدام به دلایل امنیتی صورت گرفته است، چون شمار شرکت کنندگان در مراسم بیش از انتظار بود.

گزارش: محمدرضا نادری – جام جم

فیلم: ال پاییس اسپانیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها