مدیر کل طرح و برنامه سازمان ارتباطات اسلامی در خصوص ماموریت رایزن‌های فرهنگی و دستور کار آنان توضیحاتی ارئه کرد.
کد خبر: ۱۳۷۴۰۳۹
نویسنده امیرحسین اصغری - خبرنگار جام جم آنلاین

به گزارش جام جم آنلاین، امروز دهمین اجلاس رایزن‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حسینیه سازمان ارتباطات اسلامی برگزار شد. در ایران جلسه همچنین رایزنان جدید منصوب شده نیز حضور پیدا کردند.

در حاشیه این اجلاس، حسن ملکی، مدیر کل طرح و برنامه سازمان ارتباطات اسلامی در خصوص ماموریت رایزن‌های فرهنگی و دستور کار آنان به خبرنگار جام جم گفت: در اولین مرحله باید مشخص کنیم که برای رایزن فرهنگی چه ماموریتی در نظر گرفته شده است و چه دستوری دارد.

وی این گونه ادامه داد: در بخش وسیعی از افکار عمومی وجه انقلاب اسلامی و پیام آن روشن نیست. با توجه به اینکه تبیین پیام انقلاب اسلامی و ترسیم چهره صحیح از ایران اسلامی از وظایف رایزنان فرهنگی است، این نتیجه به دست می‌آید که در انجام ماموریت موفق نبوده ایم.

وی گفت در دنیا دهها موسسه توسط دولت‌های مختلف انجام شده است که فعالیت‌های فرهنگی خود را از طریق آن موسسات انجام می‌دهند. دلیل این اقدام این است که چهارچوب دیپلماتیک تصدی گری فرهنگی به دلیل هماهنگی‌های مورد نیاز محدود می‌کند.

از این جهت خروج اقدامات فرهنگی از ذیل امور دیپلماتیک به نفع آن است. اما برای اینکه اقدامات رایزن فرهنگی در کشور بیگانه به رسمیت شناخته شود لازم است که وی به عنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته شود.

همچنین با توجه به ماموریت دیده بانی به جهت یافتن پتانسیل و موقعیت‌های مناسب برای سود بری ایران داشتن مصونیت دیپلماتیک برای رایزنان واجب است. در این حالت رایزن فرهنگی می‌تواند بدون محدودیت‌های دست و پاگیر قوانین داخلی و کشور مقصد فعالیت کند و صرفا تابع قوانین کنوانسیون ۱۹۶۱ وین خواهد بود و به راحتی ماموریت‌های محوله خود را با مصونیت سیاسی موجود انجام خواهد داد.

ملکی ادامه داد: این مصونیت به رایزن فرهنگی ۴ امکان می‌دهد که همین موارد وظیفه رایزن فرهنگی است و از وی انتظار می‌رود. این وظایف چهارگانه عبارتند از دیده بانی فرهنگی، توسعه روابط میان ایران و کشور مقصد، تلاش برای توسعه حضور فرهنگی ایران در کشور محل ماموریت و تلاش برای شناخت ظرفیت‌های بومی و تامین و توسعه آنها.

مدیر کل طرح و برنامه سازمان ارتباطات اسلامی در تشریح وظیفه دیده بانی فرهنگی برای رایزنان گفت: مهترین وظیفه برای رایزن فرهنگی دیده بانی فرهنگی کشور محل ماموریت است. این به عنوان است که رایزن فرهنگی باید بتواند در موضوع جامعه فرهنگ در آن کشور یک اشراف و هوشمندی برای ما ایجاد کند. به طریقی ما بتوانیم نسبت به فرصت‌ها و تهدید‌ها و سایر نکات مهم در فرهنگ و جامعه آن کشور اطلاعات ملموسی کسب کنیم. لازم به ذکر است که در این برخورداری رایزن فرهنگی از مصونیت سیاسی لازم است.

وی در مورد وظیفه توسعه روابط اینگونه توضیح داد: دومین وظیفه رایزن فرهنگی این است که ظرفیت‌های ایران را با ظرفیت‌های کشور مورد نظر به معرفی کند به صورتی آن‌ها با یکدیگر همکار شوند. این امر از طریق انعقاد تفاهم نامه‌ها و رفت و آمد‌ها حاصل می‌شود.

برای انجام این وظیفه نیز برای رایزن فرهنگی لازم است که بتواند خودش را به عنوان نماینده رسمی فرهنگی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران معرفی کند. فلذا انتصاب وی به عنوان مامور دیپلماتیک از سوی جمهوری اسلامی ایران لازم است.

وی در خصوص وظیفه سوم رایزنان فرهنگی گفت: توسعه حضور فرهنگی حتما دوجانبه نیست و حضور فرهنگ آنان در کشور ما مطلوب نیست. به طور مثال قرار بر فعالیت دانشگاه یا موسسه از ایران در آن کشور است. برای این فعالیت لازم به حمایت از آنان در آن کشور است که این از وظایف رایزنان فرهنگی است.

وی در خصوص چهارمین وظیفه رایزنان فرهنگی گفت: رایزن فرهنگی باید تلاش کند ظرفیت‌های بومی را بشناسد و توسعه بدهد و برای توانمندی حمایت کند. در دوره‌های گذشته توانمندی دیپلماتیک ما در برخی از کشور مانند کانادا و کویت تضعیف شد؛ در این شرایط اگر توانمندی‌های بومی مانند مثلا فعالیت در حوزه زبان فارسی در این کشور‌ها شناخته و تقویت شده باشد حتی با قطع توانمندی دیپلماتیک ما در آن کشور، باز هم فعالیت‌های فرهنگی ادامه پیدا خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها