برخلاف انتظار، استقبال از انتخابات ریاست‌جمهوری مصر طی دو روز نخست بسیار اندک بود و به همین دلیل مقامات مسئول ناچار شدند انتخابات را یک روز دیگر تمدید کنند تا میزان مشارکت کلی مردم در یک وقت اضافی به حد قابل قبولی برسد.
کد خبر: ۶۷۸۴۶۲

به این ترتیب انتخاباتی که قرار بود روزهای پنجم و ششم خرداد برگزار شود، دیروز هفتم خرداد نیز جریان داشت.

گرچه هنوز در این باره آماری منتشر نشده است، اما به گزارش مهر، کمیته عالی انتخابات مصر گفته است تاکنون(دیروز) 20 میلیون نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شرکت کرده‌اند.

به این ترتیب میزان مشارکت شهروندان در این دور از انتخابات طی دو روز نخست بالغ بر 38 درصد بوده است. در مصر بیش از 53 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

روز گذشته در حالی که برخی از منابع خبری از کناره‌گیری حمدین صباحی از دور رقابت‌ها و اعتراض او به تقلب گسترده خبر می‌دادند او در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیسبوک اعلام کرد از انتخابات ریاست‌جمهوری مصر کناره‌گیری نمی‌کند و رقابت او با عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع پیشین ادامه دارد.

در پی تمدید انتخابات ریاست‌جمهوری مصر برای یک روز دیگر از سوی کمیته عالی انتخابات، ستادهای تبلیغاتی صباحی و السیسی به این اقدام اعتراض کرده بودند. روز گذشته یک نهاد نظرسنجی در مصر اعلام کرد براساس نظرسنجی در 800 حوزه انتخاباتی تاکنون عبدالفتاح السیسی 93 درصد و حمدین صباحی 6 درصد از آرای انتخابات ریاست‌جمهوری را به خود اختصاص داده‌اند. این نظرسنجی در 16 استان و 800 حوزه انتخاباتی انجام گرفته است.

همزمان با تمدید انتخابات، دولت مصر نیز اعلام کرد به تمام کسانی که قصد شرکت در انتخابات را در استان‌های مختلف دارند بلیت مجانی می‌دهد تا در انتخابات شرکت کنند.

پیشتر کمیته انتخابات یک بند قانونی را که اجازه تعیین جریمه 500 پوند مصر معادل 70 دلار را می‌دهد، اجرایی کرد. همچنین ابراهیم محلب، نخست وزیر مصر روز سه‌شنبه را روز تعطیل رسمی اعلام کرد. گفته می‌شود ازدحام رای‌دهندگان بیشتر غروب به بعد است و در طول روز مراکز اخذ رای خلوت بوده‌اند. مقامات دولتی علت این مساله را به گرمای هوا نسبت می‌دهند.

«مخالفان کودتا» که این انتخابات را تحریم کرده‌اند دیروز نیز در محکومیت انتخابات و درخواست برای تحریم آن تظاهرات کردند.

در شهر دسوق در استان کفرشیخ تظاهراتی برگزار شد که طی آن تظاهرکنندگان شعارهایی علیه السیسی و نیز ادامه اعتراض‌ها تا براندازی وی سر داده و تصاویر محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر را در دست داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها