نتایج یک تحقیق نشان داد

پولدارها خسیس‌ترند

دامنه ای از القابی مانند گرگ، جوجه، دایناسور، ساردین، موش خرما، شتر نر و کوسه ماهی القابی هستند که در کوچه و بازار عربستان سعودی به افرادی از طبقات اقتصادی خاص اطلاق می شوند.
کد خبر: ۶۷۷۵۱۰
لقبهای جالبی که مردم عربستان به پولدارها می دهند

به گزارش جام جم آنلاین، روزنامه اینترنتی «سبق» عربستان سعودی، مطالعه ای درباره لقب های رایج عامیانه در توصیف قشر مرفه جامعه آن کشور و همچنین صاحب منصبانی که مدت های مدید دارای پست های حکومتی هستند انجام داده و به این نتیجه رسیده که این القاب به پدیده ای عادی در میان مردم بدل شده است.

این روزنامه نوشته است: لقب هایی مانند «ماهی هامور»، «کوسه ماهی»، «موش خرما» و «شتر نر» به ثروتمندان عربستان شاغل در بخش های تجاری اطلاق می شود، در حالی که دارندگان پست های حکومتی به مدت طولانی، ( صاجب منصبان ده ها ساله) در گفت و شنودهای عامیانه، ملقب به دایناسور هستند، خرده پاها و نوکیسه های تجاری هم به لقب هایی مانند «ساردین»، «جوجه» و «گربه» خوانده می شوند.

هامور که یکی از ماهی های فربه، خوش مزه و پرطرفدار در عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است، عمدتا برای افرادی به کار می رود که فعالیت های اقتصادی غیرقانونی را مرتکب می شوند و متناسب با نوع فعالیت، به لقب هایی مانند «هامور سهام» یا «هامور املاک» شناخته می شوند.

همچنین هامور معمولا به شخص ثروتمندی به ویژه در عرصه بازار سهام گفته می شود که دارای اطلاعاتی است که خرده پاها از آن بی بهره اند و طبیعتا می تواند از طریق اطلاعات دست اول به سودهای کلان دست یابد، در حالی که لقب کوسه، تنها به افراد بسیار ثروتمند در راس قدرت اقتصادی کشور گفته می شود که در صورت لزوم می توانند هامورها را هم به راحتی ببلعند.

این روزنامه عربستانی در ادامه می نویسد: القابی مانند شتر نر و گرگ، نشان دهنده قدرت مالی بالای شخص است. مثلا وقتی گفته شود «عمویت شتر است»، یعنی تو برادرزاده کسی هستی که می تواند به دیگران کمک های مالی قابل ملاحظه ای اعطا کند.

موش خرما به کسانی اطلاق می شود که به اصطلاح ایرانی آن، «بزخری» می کنند و اموال محتاجان به پول را کمتر از قیمت واقعی آن خریداری و از این راه، مال اندوزی می کنند.

خرده تاجران نیز به دلیل ضعیف تر بودن آنها از حیث اقتصادی، به ساردین و آماتورهای بازرگانی نیز به گربه و جوجه معروفند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها