وزیر اسبق امور خارجه کشورمان بازگرداندن پروژه هسته ای به وزارت امور خارجه را تصمیم درستی دانست و تصریح کرد: در دوران دبیری دکتر روحانی و وزارت خارجه دکتر خرازی سپردن مباحث هسته ای به شورای عالی امنیت ملی اشتباه بود و دو اشکال اساسی داشت.
کد خبر: ۶۷۷۲۱۹
بازگرداندن پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه تصمیم درستی بود

منوچهر متکی بعدازظهر امروز در نشست ماهانه کانون فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند حضور یافت و پیرامون مسائل سیاسی روز از جمله انتخابات، مذاکرات هسته ای و نقش جریان های سیاسی صحبت کرد.

وی در ابتدا ضمن گرامی داشت مناسبت سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: این روز روز بزرگی در تاریخ دفاع مقدس ما است و روز خون و حماسه برای آزادی خرمشهر را به تمام مردم تبریک می گویم.

وزیر اسبق امور خارجه کشور ادامه داد: ملت ما دفاع مقدس را یک پروژه ملی تعریف کرد جنگ نیز مصداق بارزی است که اگر ملتی در راه آرمان های خود منسجم باشند آرمان های دیگر او محقق خواهد شد، بنابراین دفاع مقدس می تواند یک الگویی باشد برای همه موضوعات فرابخشی و خواست ملت اگر ما آن فرجه ها را در قالب پروژه ملی تعریف کنیم که می توانیم در این زمینه به موفقیت امیدوار باشیم.

متکی در ادامه به مسائل انتخاباتی ریاست جمهوری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: نقطه اوج سیاسی کشور انتخابات ریاست جمهوری بود. دست به دست شدن سمت ها و سپردن آن به جریانات مختلف سیاسی نگرش های مختلف تاکتیک های مختلف در هر کشوری حتما یکی از نشانه های دمکراسی و نقش آفرینی مردم در تعیین سرنوشت آن ها است و این را باید پاسداشت.

علت سکوت یک ساله متکی

عضو جبهه پیروان با اشاره به سکوت یک ساله خود که این بار در این نشست شکسته شد تصریح کرد: در این یک سالی که به نوعی به خودمان مرخصی دادیم و برخی به سکوت آن را تعبیر می کنند البته سکوت نکردم و در واقع از ماموریت هایی معمولی طی 35 سال گذشته مرخصی گرفتم و برای من این یک سال مفید و ارزشمند بود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اشاره کرد و افزود: نتیجه انتخابات در این دوره باید بیش از برنده انتخابات باید به یک بازنگری در وضعیت خود، همگرایی و واگرایی وضعیت خود بپردازد. به اعتقاد من آسیب شناسی و بازنگری در کارکردها یک حزب و جریان سیاسی در پس نتیجه انتخابات باید نسبت به کارکرد خود داشته باشد.

وی با بیان این که ما اشتباهاتی در انتخابات گذشته داشتیم بیان داشت: شاید این دلیلی که به کار می برند قابل دفاع باشد که یک انتخابات برده ای باشد می توانست نتایج انتخابات به گونه ای دیگر رقم بزند عدم وجود ساز و کار مناسب و عدم پای بندی به سازو کاری که تدوین شده بود شاید سه دلیل عمده این شکست تلقی شود.

وی اضافه کرد: ما در سال 76 زمانی که همه تصور می کردند نتیجه انتخابات به گونه ای که آن ها می فهمند رقم خواهد خورد و زمانی که این گونه تصور نشد و اشتباهی بود گفتیم این اشتباه را دور بعدی و یا چهار سال دیگر مرتفع خواهیم کرد اما چهار سال بعد همان نتیجه 76 با یک آرای بیشتری رقم خورد.

وی ادامه داد: مقصرین جریان های سیاسی زعمای این جریان ها و کسانی که حرف و نظرشان در مواردی حرف آخر است هشت سال بعد هم با همین شرایط مواجه شدند و اتفاق آخر هم اتفاقات ریاست جمهوری یازدهم بود.

متکی تاکید کرد: هرگز به طور جدی پرسیده نشد که چرا نگاه بزرگان سیاسی از سال 76 تا 92 یعنی طی 16 سال محقق نشد.

عضو سابق شورای عالی امنیت ملی به شعار اعتدال دولت یازدهم اشاره و اظهار داشت: اعتدال‌گرایی در دو عرصه نمود دارد؛ یکی در ساختارها و انتخابات و دیگری در سیاست، البته در سیاست هنوز زود است که قضاوت داشته باشیم اما در ساختارها لازم نبود این شعار را به کار برند.

وی هم چنین با بیان این که سپردن دو حوزه سیاست خارجی و اقتصاد در تقسیم کاری هوشمندانه انجام گرفته است گفت: اولین میدان مباحث مربوط به سیاست خارجی که با مسائل دیگری گره خورده مباحث هسته ای است.

وی مباحث هسته ای را پروژه ای ملی و همانند دفاع مقدس ارزیابی کرد و گفت: بحث هسته ای چالش دیگری بود از جنس دیگر برای این که جمهوری اسلامی را درگیری جدی کند اما خود بحث هسته ای همان گونه که بارها از سوی صاحب نظران مطرح شد مسئله نبود.

متکی بازگرداندن پروژه هسته ای به وزارت امور خارجه را تصمیم درستی دانست و تصریح کرد: در دوران دبیری دکتر روحانی و وزارت خارجه دکتر خرازی سپردن مباحث هسته ای به شورای عالی امنیت ملی اشتباه بود و دو اشکال اساسی داشت.

متکی اضافه کرد: در اسفند سال 91 مقاله ای نوشتم که پرونده هسته ای را به وزارت خارجه بازگردانند اما به این دلیل که در آن زمان کاندیدایی دکتر روحانی برای ریاست جمهوری مطرح شده بود از انتشار این مقاله پرهیز کردم.

عضو سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: ما در سیاست خارجی دو مساله ذوق زدگی و شتاب زدگی آفت زا داریم اگر طبق مناسبتمان حس کنند ذوق زدگی خاصی دارید طرف مقابل بسیار سریع جایگاه خود را تغییر می دهد که البته در آغاز راه این نگاه القا می شود که تمام مسائل کشور ما به مسائل هسته ای بستگی دارد در حالی که خود آنان خیلی زود متوجه این مهم شدند که اگر امروز بحث تحریم ها را براساس اصول برطرف کنیم حباب‌های دیگری از فشار اقتصادی کشور خالی می‌شود. (باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها