ظریف در اجلاس رادیو و تلویزیون های اسلامی:

ایران آسایش نتانیاهو را به هم ریخته است

رئیس‌جمهور جبران گذشته و تکرار نشدن سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران را راهکار کاهش تنش‌‌‌ها دانست

توصیه‌های روحانی و ظریف به واشنگتن

«توافق، شدنی است». این فصل مشترک اظهارات دو روز گذشته مقامات کشورمان است که در تریبون‌های مختلف، درباره روند مذاکرات هسته‌ای موضع گرفتند و فرمول تهران برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای ایران و 1+5 را تکرار کردند: «بازی برد ـ برد».
کد خبر: ۶۷۶۷۳۸

بر همین اساس رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در آخرین روز از سفر به چین، در کنفرانسی خبری گفت که « اگر 1+5 حسن‌نیت داشته باشد و نسبت به لابی‌های پشت پرده اعتنا نکند، دستیابی به توافق تا پایان تیرماه ‌غیرممکن نیست» و از دیگر سو محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با هفته‌نامه نیویورکر تاکید کرده که «اگر هدف عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد، حصول توافق آسان است».

رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه، راهکارهای پیشنهادی خود برای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا را نیز تشریح کردند. اقدامی که به عقیده برخی صاحب‌نظران می‌تواند تاثیر مستقیمی بر سرنوشت مذاکرات هسته‌ای بگذارد. همزمان با این اظهارنظرها، منابع دیپلماتیک هم از مُهر تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر انجام تعهدات هسته‌ای تهران در تازه‌ترین گزارش این آژانس خبر می‌دهند و در خبر دیگری، همزمان با این اظهارنظرها، رویترز از احتمال توافق ایران و روسیه برای ساخت چهار تا هشت رآکتور جدید خبر داد.

رئیس‌جمهور: برای توافق نهایی عجله‌ای نداریم

حسن روحانی رئیس‌جمهور در تازه‌ترین موضعگیری درباره مذاکرات هسته‌ای گفته است که ایران نه در مذاکره و نه در رسیدن به توافق نهایی با 1+5 عجله ندارد، اما معتقد است، انجام این توافق بازی برد ـ برد است که نفع طرفین را به دنبال دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، او در پاسخ به پرسش رویترز بیان کرد: دولت ایران به گونه‌ای عمل کرده که طرف مقابل هیچ بهانه‌ای نداشته باشد و اگر در توافق با غرب موفقیتی حاصل نشود، به دلیل لجبازی است. روحانی در جمع اندیشمندان چینی به روابط خصمانه آمریکا با ایران بویژه پس از سال‌های انقلاب اشاره کرد و گفت: اگر دولتمردان آمریکا اراده و حسن‌نیت داشته باشند، می‌توان از فهرست تنش‌های موجود میان دو کشور کاست. رئیس‌جمهور افزود: در صورت جبران خسارت‌های گذشته و تکرار نشدن سیاست‌های خصمانه علیه ایران، امکان حرکت در مسیر بهتر و کاستن از تنش‌ها وجود دارد.

سفر روحانی به چین در کنار تاکید بر افزایش روابط اقتصادی دو کشور، فرصتی برای تبادل نظر درباره مذاکرات هسته‌ای هم بود و این ظرفیت را در جریان دیدار روسای جمهور دو کشور نیز بروز داد به‌گونه‌ای که رئیس‌جمهور چین در دیدار روحانی با بیان این‌که تدبیر و رویکرد مثبت ایران باعث شده تا فضای جدیدی در مذاکرات 1+5 ایجاد شود، تصریح کرد: چین همواره به حقوق هسته‌ای ایران احترام گذاشته و با تحریم‌های یکجانبه برخی کشورها مخالفت می‌کند.

ظریف: منافع عده‌ای در افزایش تنش است

اما این فقط رئیس‌جمهور کشورمان نبود که بر امکان حصول توافق نهایی با 1+5 تاکید کرد، بلکه وزیر امور خارجه کشورمان نیز در مصاحبه‌ با هفته‌نامه «نیویورکر» در مورد امکان دستیابی به‌توافق نیز خاطرنشان کرد: این کار هم سخت و هم سهل خواهد بود؛ سهل از آن جهت که ما به‌ظاهر دیدگاهی مشابه نسبت به اهداف مذاکرات داریم. ما تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهیم و آنها هم می‌گویند که هدف، اطمینان از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است. اگر واقعا هدف این است، به عقیده من، این هدف همین الان هم محقق شده است. فقط باید ساز و کاری را بیابیم که بتوانیم در مورد این روند به توافق برسیم. ظریف با این حال یادآوری کرده که جزئیات توافق ممکن است طاقت‌فرسا باشد.

وی در مورد منافع مشترک میان ایران و آمریکا هم گفته است: اگر عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای، منفعت امنیت ملی دارد، اگر ایالات متحده هم به عدم گسترش علاقه‌مند است، خب این یک نقطه است. آزادی کشتیرانی در خلیج‌فارس در جهت منافع امنیت ملی ایران است. ثبات منطقه به نفع امنیت ملی ماست، مبارزه با تروریسم و بی‌ثباتی در افغانستان در جهت منافع امنیت ملی ماست، ثبات و پایداری حاکمیتی در منطقه جزو منافع امنیت ملی ماست، پایان خونریزی‌ها در سوریه در خصوص منافع امنیت ملی ماست. اگر گفته‌های ایالات متحده را مبتنی بر واقعیت تلقی کنم، خب باید در منافع همگرایی وجود داشته باشد.

وزیر دفاع: نیروهای مسلح از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنند

وزیر دفاع کشورمان که سخنران کنفرانس بررسی مسائل امنیت بین‌المللی در مسکو بود، در این کنفرانس با تاکید بر حمایت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از ادامه مذاکرات 5+1 خواستار رفع تحریم‌های ظالمانه و ابطال قطعنامه‌های صادره در شورای امنیت سازمان ملل شد.

به گزارش مهر، سردار حسین دهقان با تشریح دکترین دفاعی ایران بیان کرد: ایران کشوری است که استراتژی دفاعی آن بر محور خوداتکایی داخلی و تکیه بر روابط سودمند دوجانبه با کشورهای دوست و علاقه‌مند استوار است که تهاجم در آن جایی ندارد، اما سرکوب متجاوزان با قدرت و بدون تردید صورت خواهد گرفت. در این دکترین براساس نظر و فتوای رهبر انقلاب اسلامی تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی چه هسته‌ای و چه شیمیایی حرام تلقی شده و مطرود است. وی در ادامه سخنان خود، خواهان نظارت و مقابله بدون تبعیض با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در همه جهان و بخصوص خاورمیانه شد و از دخالت‌های سیاسی آمریکا و برخی هم‌پیمانان اصلی آن در امور داخلی دیگر کشورها انتقاد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها