آمارها نشان می‌دهد در غرب، معلمان در معرض تهدید دانش‌آموزان هستند

خشونت علیه معلمان

آن ماگوییر، معلمی با 40 سال سابقه کار و به گفته شاگردانش، یک مادر بود. او در حیاط مدرسه با ضربات چاقو به قتل رسید تا اولین معلمی باشد که بعد از 18 سال در بریتانیا به دلیل شغل خود به قتل می‌رسد، اما اتحادیه معلمان می‌گوید خشونت علیه معلمان شایع است و حوادثی که در گوشه و کنار اتفاق می‌افتد، هیچ‌گاه به گوش مردم نمی‌رسد و از این‌رو خطرات شغل معلمی نادیده گرفته می‌شود و اذهان عمومی جامعه توجه چندانی به آن ندارد.
کد خبر: ۶۷۶۳۴۳
خشونت علیه معلمان
آن ماگوییر، یکی از باسابقه‌ترین دبیران کالج کاتولیک کورپس کریستی در لیدز بریتانیا، دقایقی بعد از ناهار در حیاط مدرسه و مقابل چشمان دانش‌آموزان وحشت‌زده با ضربات چاقو کشته شد.

مهاجم پانزده ساله در صحنه جرم بازداشت شد. در پی این حادثه، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا این حادثه را عمیقا شوک‌آور توصیف کرد و پلیس لیدز گفت نهایت سعی خود را خواهد کرد تا سطح امنیت را ارتقا بدهد.

اتحادیه معلمان پس از این حادثه درباره شیوع خشونت علیه معلمان هشدار داد. در بیانیه این اتحادیه آمده است با این‌که خشونت در مدارس در سال‌های اخیر افزایش نیافته، اما این‌گونه حوادث، خطراتی را که معلمان در شغل خود با آن روبه‌رو هستند، برجسته می‌کند.

برایان لایت‌من، عضو جامعه مدیران مدارس و کالج‌های بریتانیا می‌گوید: درست است که این یک مورد انفرادی است، اما باید مطمئن شویم مراحل قضایی بخوبی دنبال می‌شود تا چنین اتفاقاتی دوباره پیش نیاید.

فرماندار لیدز نیز در کنفرانس مطبوعاتی، این حادثه را بسیار شوک‌آور و غیرقابل پیش‌بینی توصیف و عنوان کرد: یک دانش‌آموز نوجوان، معلم شصت و یک ساله خود را به قتل رسانده است. دانش‌آموزان دیگر هم شاهد این ماجرا بودند و مظنون قبل از رسیدن پلیس در اختیار مسئولان مدرسه قرار گرفت و معلم زخمی به بیمارستان منتقل شد اما متاسفانه تلاش پزشکان بی‌نتیجه ماند و این زن براثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

پس از حادثه سال 1996 که در آن فیلیپ لاورنس، معلم مدرسه در شمال لندن در مدرسه کاتولیک سنت جورج رومان به قتل رسید، این اولین حادثه قتل یک معلم در بریتانیاست. لاورنس زمانی که قصد داشت دانش‌آموز سیزده‌ ساله‌ای را از دست یک باند خیابانی که او را کتک می‌زدند نجات دهد، کشته شد.

طبق آخرین آمار در سال‌های 2012 - 2011، 17 هزار و 520 مورد حمله فیزیکی توسط دانش آموزان به بزرگسالان صورت گرفته است. این آمار به معنی بیش از 90 حمله در روز در طول سال آموزشی است.

سازمان آموزش بریتانیا موارد خشونت فیزیکی توسط دانش‌آموزان به بزرگسالان را ثبت کرده که دربرگیرنده خشونت علیه معلمان نیز هست. چنین خشونت‌هایی مشمول مجازات‌هایی از قبیل محرومیت دائم یا موقت از تحصیل می‌شود.

محرومیت موقت شامل دانش آموزی می‌شود که گرچه از حضور در مدرسه محروم می‌شود، اما بعد از پایان دوره محرومیت می‌تواند دوباره به مدرسه بازگردد و تحصیل را از سر بگیرد. اما در محرومیت دائم نام دانش‌آموز به طور کامل از فهرست مدرسه خط می‌خورد. چنین دانش‌آموزی بعدها می‌تواند در مدرسه دیگری ثبت‌نام کند یا به شیوه دیگری‌ آموزش ببیند.

در برخی موارد نیز دانش‌آموزان به اتهام حمله به بزرگسالان به محرومیت از تحصیل محکوم می‌شوند و به معنای آن است که نمی‌توانند در هیچ مدرسه‌ای ثبت‌نام کنند. نوع رفتار و شدت خشونت دانش‌آموزان در میزان مجازات آنها تاثیرگذار است.

در مدارس بریتانیا حمله به بزرگسال شامل رفتار خشن، زخمی کردن، تنه زدن یا سد راه کردن می‌شود. آمارها نشان می‌‌دهد معلمان در سراسر بریتانیا به صورت روزمره با خشونت دانش‌آموزان روبه‌رو هستند.

تکرار رفتار توهین‌آمیز دلیل 32.9 درصد اخراج‌های دائمی در سال‌های 2012 - 2011 بوده است. خشونت فیزیکی دانش‌آموزان علیه همکلاسی‌ها 16.6 درصد محرومیت‌ها را سبب شده و 14.4 درصد هم موارد دیگر را دربرداشته است. چهارمین دلیل محرومیت از رفتن به مدرسه، خشونت علیه بزرگسالان است که در دو سال اخیر 10.7 درصد آمار کل را به خود اختصاص داده است.

منبع دیگر برای دسترسی به داده‌های مربوط به خشونت دانش‌آموزان علیه معلمان، داده‌های انجمن سلامت و ایمنی است. آمارها نشان می‌دهد چه میزان جراحت وارده به معلمان توسط شخص دیگر در مدارس ثبت شده است. این آمار شامل خشونت افراد بزرگسال و همچنین دانش‌آموزان علیه معلمان است.

همه موارد جراحت به انجمن ایمنی و سلامت گزارش نمی‌شود اما موارد جدی معمولا گزارش می‌شوند چرا که طبق قانون ایمنی در محیط کار، هر نوع جراحتی در محیط کار باید به این انجمن گزارش شود. البته گفته می‌شود 50 درصد موارد اصلا گزارش نمی‌شود.

از داده‌های سال‌های 2011 -2010 می‌توان فهمید از 258 مورد حادثه گزارش شده برای معلمان 48 مورد حمله به معلمان صورت گرفته که منجر به شکستگی شده، 9 مورد به صدمه و جراحات درونی و 9 مورد دیگر به خونریزی یا زخم باز منجر شده است.

از سوی دیگر، تعداد اخراج‌ها از مدرسه کمتر و این مجازات با مجازات‌های خفیف‌تری جایگزین شده است در نتیجه نمی‌توان گفت کم شدن اخراج‌ها به معنی کم شدن خشونت است اما به هر حال مدارس بریتانیا از هر ده هزار دانش‌آموز در سال‌های 2012 - 2011، 20.8 درصد دانش‌آموزان را اخراج کرده‌اند اما در منطقه لیدز، جایی که آن ماگوییر به قتل رسیده، آمار اخراج‌ها 58 درصد نسبت به دیگر مناطق بیشتر است؛ چرا که 32.8 مورد اخراج موقت از هر ده هزار دانش‌آموز در مدت مشابه صورت گرفته است.

طبق تحقیقی که اسکای نیوز انجام داده و چند هفته پیش منتشر شده است، از سال 2011 تا کنون هزار مورد حمل سلاح توسط دانش‌آموزان انگلیسی گزارش شده است. از میان 981 دانش‌آموزی که همراه سلاح در مدرسه بازداشت شد‌ه‌اند، 329 نفر متهم به ارتکاب جرم خشونت‌آمیز شده‌اند. البته فعالان اجتماعی می‌گویند این تعداد بیشتر است زیرا از 52 پلیس مورد مصاحبه، 21 نفر آماری در این زمینه ارائه نداده‌اند.

این آمار پلیس وست میدلند را دربرنمی‌گیرد، اما علاوه بر این، گزارش دستگیری 538 نفر مسلح در دانشگاه‌ها و کالج‌ها هم وجود دارد. تمامی این آمار نشان می‌دهد معلمی شغلی خطرناک است و آنها از سوی دانش‌آموزان خشن تهدید می‌شوند به همین دلیل باید برای امنیت آنها فکری اساسی کرد./ ضمیمه تپش

مترجم: سارا لقایی

منبع: گاردین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها