هر چند باور اینکه دیگر پهلوان علیرضا سلیمانی را در بین خود نداریم و قهرمان با کلی خاطرات خوب به دیار باقی شتافته است ، اما مرگ حق است و وقتی می آید نمی توان از فرشته آن رخصت گرفت .
کد خبر: ۶۷۶۲۴۳
چند خط برای جهان پهلوان

و دیروز نوبت علیرضا سلیمانی بود تا به مرگ سلام بگوید و فرصتی برای رخصت گرفتن نداشته باشد . پهلوانی که در گود زورخانه همیشه از بزرگان رخصت می گرفت ، این بار فرصت رخصت گرفتن نداشت . مرحوم سلیمانی در سال 1989 مارتینی سوییس در مسابقه های جهانی کشتی آزاد کاری کرد که هنوز کسی قادر به تکرارش نبوده و اصولا شاید در تاریخ کشتی تکرارناشدنی باشد . ایستادن بالا دست دو کشوری که ایران با انقلاب اسلامی ، ابر قدرتی شان را در عرصه گیتی به چالش کشیده بود و چه نیکو بود زمانی که دلاور سنگین وزن کشتی ایران بالا دست نمایندگان امریکا و شوروی سابق ، پرچم ایران را به نشانه قهرمانی جهان به اهتزاز در آورد تا این قهرمانی در آن سال بازتاب زیادی در ورزش جهان داشته باشد . هر چند سلیمانی بعدها در زمینه این قهرمانی گفت که رگ غیرتش بیرون زده وقتی می دیده از بلندگوی سالن مدام نام بومگارتنر امریکایی برده می شود و برای همین تصمیم گرفته که با کشتی خاص ایرانی ها ، حریف امریکایی اش را مغلوب کند . او چنین نیز کرد و با اینکه ابتدا به لحاظ امتیازی عقب افتاد اما با زیر گیری و بارانداز بی نقص خود نسخه شکست حریف پر مدالش را پیچید تا این مدال ارزشمند سنگ بنایی شود برای آنکه ایرانی ها پس از آن سکوی شماره یک جهان را هدف بگبرند . طلاهایی که توسط مجید ترکان در توکیوی 90 و امیر خادم در وارنای 91 تکرار شد تا کشتی ایران با پشت سر گذاشتن دوره فترت خود یک بار دیگر در جهان کشتی قد علم کند . از این حیث طلای سلیمانی ارزش دوچندانی یافت تا او بعدها با رسیدن به شش بازوبند پهلوانی کشتی ایران صاحب عنوان پهلوان باشی شود . او طی این سالها نیز از گود زورخانه دور نشد و منهای روزهای بیماری اش ، همواره می شد سراغش را در زورخانه ها گرفت که وسط میدان با ضرب و آواز پر طنین مرشد علی علی می گفت و بسان دوران جوانی پا می زد ، میل می گرفت و به عشق مولا چرخ می زد. هر چند پهلوان سلیمانی طی دو سال اخیر دو باری در بیمارستان بستری شد ، اما هیچکس بیماری او را جدی نگرفت و شاید نمی خواست به ذهن خطور دهد که بیماری قند روزی پهلوان را از پا در می آورد . پهلوان نیز همیشه خندان و مردمدار بود و نمی خواست از نامهربانی ها بگوید ، هر چند وقتی از کشتی می گفت لابلای صحبت هایش گلایه می کرد که چرا وی نباید در کار آموزش و انتقال تجارب خود به جوانان کشتی فعال باشد .
رسم بدی است ؛ جبر زمانه فرض اش کنیم یا نسیان و فراموشی مسوولان و ... انگار همیشه باید پهلوان زنده را در عرصه ورزش ایران عشق باشد . دیروز نوبت ناصر حجازی بود ، امروز علیرضا سلیمانی و فردا... پس بیائید امروز قدر خود را بدانیم که دنیای فانی زودگذر است .

حجت اله اکبرآبادی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
۰
۰
پهلوانان نمی میرند زیرا در قلبها جاودانه میشوند
كیومرث
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
۰
۰
اسطوره اخلاق و جوانمردی وافتادگی از دنیا رفت
ف.م
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
۰
۰
همیشه مردان خدا بی ادعا میروند
چه مظلومانه ولی پر محتوا میروند. روحت شاد پهلوان باشی
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
۰
۰
شادی روح پهلوان صلوات.
ای ابر پهلوان مظلوم خدا بهمراهت
مجید انصاری
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
۰
۰
این ضایعه را به خانواده این ابر پهلوان تسلیت عرض میكنم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها