عمل کردن به جای بیانیه دادن

دولتمردان کاخ سفید باردیگر ژست مذاکره گرفته و از رفتار احتمالی کنگره در قبال مذاکرات ایران و گروه 1+5 انتقاد کردند.
کد خبر: ۶۷۶۰۴۴
عمل کردن به جای بیانیه دادن

کاخ سفید در جوابیه‌ای که در مورد متمم‌های قانونی لایحه مصوب در کمیته دفاعی مجلس نمایندگان این کشور صادر کرده، با ابراز نگرانی نسبت به لحن به کار رفته در این لایحه، نسبت به تضعیف مذاکرات با ایران ابراز نگرانی کرده است.در بخشی از جوابیه دولت آمریکا آمده است: «دولت در رابطه با ادبیات به کار رفته در بند 1264 یا دیگر مفادی که هدف از آن‌ها تعیین شروطی برای مذاکرات است، نگرانی‌هایی دارد.» این جوابیه می‌افزاید: «مذاکرات جاری 1+5 بهترین فرصت برای دستیابی مسالمت‌آمیز به هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. لایحه با تعیین شرط و شروط برای توافق نهایی، پیش از پایان مذاکرات، موجب تضعیف این تلاش‌های مهم می‌شود.»

این مواضع به ظاهر دوستانه از سوی کاخ سفید در حالی اتخاذ شده که در باب این رفتار چند نکته قابل توجه است.
نخست آنکه کاخ سفید در حالی مدعی این است که باید به مذاکرات فرصت دهد که خود در مذاکرات با زیاده خواهی مانع اصلی توافق به شمار می آید. نماینده آمریکا در مذاکرات مسلما نماینده کنگره نبوده بلکه از سوی کاخ سفید در مذاکرات حضور یافته که به اذعان جهانیان عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات بوده است. کاخ سفید نمی تواند از یک سو میز مذاکره را بر هم زند و از سوی دیگر ژست حمایت از مذاکره را بگیرد. حنای دوگانگی و اجرای بازی پلیس خوب و بد دیگر رنگی ندارد و آمریکا باید توهم اجرایی بودن این سیاست را کنار بگذارد.

دوم آنکه کاخ سفید باید در عمل خود را پایبند به مسیر دیپلماسی نشان دهد نه در اعلامیه. رفتار عملی آمریکا در مذاکرات وین 4 مشاهده شد لذا ادعای لفظی کاخ سفید مبنی بر حمایت از مذاکره غیر قابل پذیرش و بیشتر جنبه ریاکارانه برای فریب افکار عمومی دارد.

سوم آنکه ، بیانیه کاخ سفید نشان داد که آمریکا بیش از ایران به ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق نیاز دارد و تحلیل های رسانه ای آنها در خصوص نیاز ایران برای رفع تحریم ها مطابق واقع نیست.

کاخ سفید برای اهداف انتخاباتی و نیز مقابله با استمرار تزلزل محبوبیت اوباما نیازمند به ادامه مذاکرات و ادعای نیاز ایران به مذاکره، ادعایی واهی برای پنهان سازی نیاز آمریکا به مذاکره و نیز اجرای طرح فشار بیشتر بر تهران برای امتیازدهی در مذاکرات آتی می باشد.

با توجه به این شرایط بیانیه کاخ سفید در برابر مواضع کنگره را نمی توان گامی مثبت از سوی کاخ سفید برای اجرای توافق هسته‌ای دانست چرا که رفتارهای آمریکا در وین 4 نگاه مغرضانه و غیر سازنده آنها را نشان داد لذا اگر این کشور به دنبال نتیجه رسیدن مذاکرات است باید از ادعاهای لفظی دست برداشته و با گام‌های عملی آمادگی خود برای ادامه مذاکرات را نشان دهد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها