۱۵ تا ۲۰ درصد تهرانیها مبتلا به روده تحریک‌پذیرند

نقش یک میکروب در چاقی و لاغری

رئیس ستاد هفته سلامت گوارش با بیان اینکه ۲۰ درصد تهرانی‌ها به سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند گفت: از دلایل مهم چاقی، قند خون، کبد چرب، انواع سرطان‌ها و به خصوص در دستگاه گوارش میکروب‌ها هستند.
کد خبر: ۶۷۶۰۰۵

جام جم سرا:
رضا ملک‌زاده در کنفرانسی خبری به اصطلاحی با عنوان فلورمیکروبی طبیعی روده (میکروباتا) اشاره کرد و گفت: این اصطلاح به گروهی از میکروب‌ها گفته می‌شود که به طور طبیعی در دستگاه گوارش از جمله روده بزرگ و کوچک و دهان افراد زندگی می‌کنند. این میکروب‌ها در گذشته خیلی نقش مشخصی نداشته‌اند ولی در طی ۲۰ سال گذشته تحقیقات زیادی انجام شده و مشخص شده میکروب‌هایی که به طور طبیعی در روده ما زندگی می‌کنند نقش خیلی اساسی در سلامت و بیماری دارند.

ملک‌زاده افزود: بنابراین، در چاقی، قند خون، کبد چرب، انواع سرطان‌ها بخصوص گوارش رابطه‌ای با این میکروب‌ها وجود دارد و مهم‌تر اینکه با استفاده از این میکروب‌ها می‌توان کار معالجه را نیز انجام داد.
وی با اشاره به بیماری‌های شایع افزود: بیماری روده تحریک پذیر که تخمین زده شده در تهران ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم این کسالت را دارند دارای علائمی چون نفخ، یبوست، دردهای مبهم شکمی و خستگی بوده که درمان آن با استفاده از پروبیوتیک‌ها یا به طور محدود مصرف آنتی بیوتیک‌ها است و همچنین کبد چرب که علامت مهم آن وجود برخی از میکروب‌ها در داخل روده است.

وی با بیان اینکه با شناخت دقیق میکروب‌هایی که در روده هستند و نوع آن‌ها می‌توان آن میکروب را از بین برد و میکروب مناسب را به فرد داد، تصریح کرد: به عنوان مثال ماست را در دنیا از نظر میکروب پروبیوتیک نامگذاری کردند، در واقع بعضی از غذا‌ها نوع میکروب‌های روده‌ را تعیین می‌کند.
رئیس ستاد هفته سلامت دستگاه گوارش گفت: میکروب‌های موجود در بدن ما عمدتاً مفیدند و با شناخت آن‌ها می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را معالجه کرد.

هفته سلامت دستگاه گوارش از اول خرداد آغاز و تا ۸ خرداد ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها