رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از کشف ششمین خانواده میکروبی دنیا خبر داد و گفت: تاکنون پنج گروه میکروبی در دنیا کشف شده که ششمین گروه آن از سوی محققان این مرکز کشف و معرفی شده است.
کد خبر: ۸۲۹۱۳۷
کشف ششمین خانواده میکروبی دنیا توسط محققان ایرانی

دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی با اشاره به کشف خانواده جدید میکروبی از سوی پژوهشگران این مرکز، افزود: با اجرای پروژه تحقیقاتی موفق به کشف اولین خانواده میکروبی ایران و معرفی آن در جهان شدیم.

وی با تاکید بر اینکه این خانواده جدید ششمین خانواده میکروبی دنیا و اولین خانواده جدید میکروبی ایران محسوب می‎شود، ادامه داد:در سه سال گذشته در دنیا تنها شش خانواده میکروارگانیسم جدید معرفی شده که یکی از آنها توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران معرفی شده است.

به گزارش ایسنا، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با تاکید بر اینکه محققان این مرکز در آستانه معرفی دومین خانواده میکروبی ایران هستند، خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نزدیک این خانواده جدید میکروبی نیز از سوی این مرکز معرفی خواهد شد.

فاضلی عنوان اولین خانواده میکروبی کشف شده را "فریدونیا سه" برگرفته از نام زنده یاد دکتر فریدون ملک‌زاده استاد تمام وقت میکروبیولوژی دانشگاه تهران دانست و افزود: خانواده و گونه‌های جدید کشف شده با نام‌های ایرانی در مجامع بین‌المللی ثبت می‌شوند تا نشان دهد که زیستگاه آنها از کجا بوده است.

فاضلی بررسی توانمندی میکرو ارگانیسم‌های بومی لاگون‌های (تالاب) نفتی در پاکسازی زیستی آلاینده‌های نفتی با استفاده از روش‌های وابسته به ژنومیک میکروبی را از دیگر مطالعات این مرکز عنوان کرد و افزود: این مطالعات در راستای بررسی جمعیت‌های میکروبی ساکن در لاگون‌های نفتی و جدا سازی و شناسایی میکروارگانیسم‌های این مناطق بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها