افخم: « بغداد هنوز درخواست کمک نکرده است»

ایران واگذاری 130 هواپیما به عراق را تکذیب کرد

واکنش افخم به تلاش برخی نمایندگان برای مناظره تیم‌های فعلی و پیشین مذاکره‌کننده در مجلس

حضور مسئول مذاکره‌کننده در مناظره هسته‌ای منتفی است

نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه دیروز با محور فرجام مذاکرات هسته‌ای و چرایی عدم پیشرفت گفت‌وگوها در وین 4 برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۵۸۵۶

به‌گزارش جام‌جم، مرضیه افخم در این نشست همچنین به برخی انتقادات از روند مذاکرات واکنش نشان داد و در مورد پیگیری برخی نمایندگان برای برگزاری مناظره هسته‌ای میان تیم‌های فعلی و پیشین مذاکره‌کننده کشورمان در صحن علنی مجلس، تاکید کرد: حضور مسئول مذاکره‌کننده در چنین مناظره‌ای از نظر ما منتفی است. وی با بیان این‌که ما نسبت به پاسخگویی و رفع ابهامات اعلام آمادگی و درخواست کردیم منتقدان و کارشناسان برنامه‌هایشان را ارائه دهند، ادامه داد: برگزاری چنین مناظره‌ای، جایگاه تیم مذاکره‌کننده را تضعیف کرده و به معنای زیرسوال بردن اصل و شیوه مذاکره است. وی تصریح کرد: عموما دولت و طرف رسمی مذاکره‌کننده بحث‌های خود را با منتقدان به مناظره نمی‌گذارد.

افخم خاطرنشان کرد: مذاکرات بین ایران و 1+5 ادامه دارد و متوقف نشده است و عزم دو طرف بر ادامه‌ مذاکرات تا رسیدن به نتیجه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات هسته‌ای بحث فراجناحی است و تیم مذاکره کننده بر این اساس آن را دنبال می‌کند. ایجاد شائبه نسبت به این که مذاکرات در چارچوب رقابت‌های سیاسی و جناحی قرار گیرد درست نیست.

خبرنگار دیگری درباره‌ طرح موضوعات دفاعی و موشکی ایران در مذاکرات پرسید که افخم تاکید کرد: در مذاکرات وین از ابتدا موضوعات متعددی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته و ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که درباره‌ موضوع دفاعی و بحث موشکی مذاکره نخواهیم کرد و موضع اصولی ما از ابتدا اعلام شده و در مذاکره‌های قبلی که انجام شده بر همین اساس کار دنبال شده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا مانع از پیشرفت مذاکرات وین4 شد، بیان کرد: مذاکرات به‌طور جدی پیش رفت اما به آغاز نگارش متن توافق منجر نشد. با این حال نباید مباحث را به یک کشور تقلیل داد.

آرزوی موفقیت برای سازندگان مستند جنجالی

افخم درباره‌ برخی اخبار منتشر شده در رابطه با مستند «من روحانی هستم2»‌ و این‌که در این مستند انتقاداتی نسبت به وزیر امور خارجه مطرح شده است نیز اظهار کرد: درباره‌ چیزی که در حال ساخت است اظهارنظری نمی‌کنیم. درباره‌ فیلم «من روحانی هستم» نیز به نظر می‌رسد به اندازه‌ کافی واکنش‌ها مطرح شده است. ما هم فیلم را دیدیم. امیدواریم کارها هر چه حرفه‌ای‌تر، مستند‌تر و موثق‌تر و به دور از تلاش‌های سیاسی انجام شود و برای تهیه‌کنندگانش آرزوی موفقیت می‌کنیم.

در این نشست افخم در پاسخ به پرسشی درباره دعوت مقامات عربستان از محمدجواد ظریف برای انجام سفر رسمی به این کشور هم گفت: بر اساس دعوت شفاهی به عمل آمده و پیرو ابتکار عمل ایران برای تقویت ارتباطات در حوزه خلیج‌فارس و منطقه، سفر مقامات ایرانی به عربستان سعودی در دستورکار است و برنامه‌ریزی‌ها برای تنظیم مقدمات این سفرها در زمان‌بندی مناسب خود ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره گفت‌وگو‌ی مجید تخت‌روانچی با روزنامه گاردین مبنی بر قرار گرفتن مساله پرداخت غرامت به انگلیس در دستورکار ایران هم گفت: به نظر می‌رسد که خبرها دقیق منتشر نشده است. طی گفت‌وگو‌های انجام شده میان ایران و انگلیس دو طرف توافق کردند که طرف انگلیسی برای ارزیابی خسارت وارده سفری به ایران داشته باشد و پس از آن میزان خسارت اعلام شود در این صورت به موضوع پرداخت غرامت پرداخته می‌شود. وی ادامه داد: تعطیلی سفارتخانه‌ها در هر دو کشور خسارت‌هایی به همراه داشته که در روند گفت‌وگوها در زمان مناسب خود به‌آنها پرداخته می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ اخبار منتشر شده درخصوص حضور علیرضا عسگری معاون وزیر دفاع پیشین ایران در آمریکا اظهار کرد: در همان زمان نگرانی خود را نسبت به ربوده شدن وی در ترکیه اعلام کردیم. اقداماتی در حوزه‌های مختلف صورت گرفت و نگرانی‌مان را از طریق مکاتبه با مراجع بین‌المللی و به‌طور مشخص دبیرکل سازمان ملل و کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کردیم و این پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

افخم درباره‌ بازداشت تعدادی از ایرانیان در ترکمنستان نیز گفت: گفت‌وگوهای ما در این باره با مقامات ترکمنستان ادامه دارد. تلاش می‌کنیم به سازوکاری برسیم تا بازداشت‌شدگان را به کشور برگردانیم.

توضیحات افخم درباره ویلای ایران در نروژ

مرضیه افخم در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره خرید ویلایی گرانقیمت از سوی سفارت ایران در نروژ اظهارکرد: خرید مکان‌ها برنامه‌ مشخصی است که در دستورکار وزارت امور خارجه قرار دارد و ما در بسیاری از کشورها با بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم به این نتیجه می‌رسیم که خرید یک مکان به صرفه‌تر است، چون در بسیاری کشورها املاک استیجاری هزینه‌های بالاتری دارند. گروه‌های کارشناسی قیمت‌ها، محله‌ها و بودجه‌ متناسب را در این باره بررسی می‌کنند و بحث خرید ساختمان در نروژ هم بر این اساس بوده و چون هزینه‌ اجاره ملک برای اقامتگاه سفیر بالا بوده، گروه کارشناسی به این نتیجه رسید که خرید ملک برای ما مناسب‌تر است.

وی با ابراز تردید نسبت به قیمت 5‌/‌16میلیارد تومانی اعلام شده برای این ملک یادآور شد: ملکی که خریداری می‌شود به نام ایران ثبت شده و باید متناسب با شئون کشور باشد. بنابراین این ملک به نام سفیر ایران نیست و جزو اموال ایران در نروژ است. وی سفیر ایران در نروژ را از دیپلمات‌های ارشد و با سابقه وزارت امور خارجه ارزیابی کرد و جهتگیری برخی سایت‌ها درباره انتصاب وی در دولت قبل را غیرحرفه‌ای دانست.

دعوت از ایران برای نظارت بر انتخابات سوریه

خبرنگار دیگری درباره‌ انتخابات در سوریه و درخواست دولت این کشور برای حضور گروه‌های ناظر در انتخابات و تصمیم ایران در این باره پرسید که افخم پاسخ داد: چنین برنامه‌ای در دستورکار است و در حال بررسی آن هستیم. به محض این که در این باره تصمیم‌گیری شود آن را اعلام می‌کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران هم در این انتخابات ناظری می‌فرستد، گفت: بله، گروه‌هایی از ایران هم شرکت خواهند کرد.

مصطفی انتظاری‌هروی ‌/‌ گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها