درمانگاه مشاغل

کفاشی سلامت

درمانگاه مشاغل

منشی‌ها

اگر این روزها نگاهی به آگهی‌های استخدام روزنامه‌ها بیندازید، متوجه می‌شوید که استخدام منشی یا مسئول دفتر یکی از بیشترین تبلیغات است؛ بنابراین طبیعی است بسیاری از افراد بویژه خانم‌ها در این شغل مشغول به کار باشند؛ هر چند که با وجود بازار کار خوب، سختی‌های خاص خود را دارد به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین خطراتی که سلامت منشی‌ها را تهدید می‌کند، نشستن‌های طولانی‌مدت است.
کد خبر: ۶۷۲۵۰۱
منشی‌ها

این افراد به دلیل نوع شغل‌شان مجبورند ساعت‌های طولانی بدون استراحت پشت میز یا مقابل رایانه بنشینند و به همین دلیل، در معرض آسیب‌های ستون فقرات، کمر و گردن قرار می‌گیرند که معمولا به دلیل نشستن‌های نامناسب و غیراصولی ایجاد می‌شود البته تا حد زیادی می‌توان از بروز این مشکلات پیشگیری کرد؛ به عنوان مثال توجه به این موضوع که هر فرد با توجه به قد، وزن و شرایط بدنی به میز و صندلی خاصی نیاز دارد تا در حالت نشسته، آرنج به صورت خم شده و با زاویه 90 درجه و ساعد موازی و همسطح با میز قرار بگیرد.

همچنین هر کارمند پشت میزنشین باید هنگام کار یک زیرپایی داشته باشد تا مجبور به خم کردن بدنش روی میز نشود.

اگر رایانه‌ای هستید

اگر شما هم به عنوان منشی مشغول به کار هستید و با رایانه کار می‌کنید باید مراقب چشم‌هایتان باشید و در صورت لزوم از عینک‌های آنتی‌رفلکس استفاده کنید و مداوم پلک بزنید تا دچار کاهش نمره یا خشکی و قرمزی چشم نشوید.

ارتفاع میز را هم طوری تنظیم کنید که لبه بالایی مانیتور همسطح چشم‌هایتان باشد تا احتمال بروز آرتروز گردن به کمترین حد ممکن برسد. اگر هم کارهای تایپی‌تان زیاد است نباید فراموش کنید که آسیب‌های زیادی در کمین سلامت شماست.

یکی از این آسیب‌ها آرتروز است که متاسفانه درمان کامل ندارد و فقط با رعایت بعضی نکات مثل کم‌کردن فشارهای کاری و ورزش مناسب می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

خطر در کمین تاندون‌ها

مشکل دیگری که به واسطه تایپ کردن‌های زیاد ایجاد می‌شود، التهاب تاندون‌ها یا تاندونیت است که می‌تواند به اعصاب مجاور خود فشار بیاورد و باعث کرختی یا سوزن سوزن شدن اندام شود؛ حتی ممکن است با حرکات دست و انگشتان صداهایی (مثل شکستن قلنج انگشتان) نیز شنیده شود و با درد، تورم و محدودیت حرکات دست بروز کند.

باید بدانید درمان اصلی تاندونیت استراحت دادن به عضو مبتلاست و اگر این کار جواب نداد، پزشک متخصص مصرف داروهای ضدالتهاب و استفاده از کمپرس گرم یا سرد و ماساژ را توصیه می‌کند.

این در حالی است که توصیه می‌شود فرد بعد از درمان تاندونیت شغلش را کنار بگذارد؛ چرا که طولانی شدن التهاب در بسیاری از مواقع باعث چسبندگی یا عارضه غیرقابل برگشت خواهد بود.

موضوع بسیار مهمی که باید درخصوص شغل منشیگری مورد توجه قرار بگیرد، بحث مشکلات بیمه‌ای است.

متاسفانه کم نیستند کارفرمایانی که به بهانه‌های مختلف موضوع بیمه کردن منشی را به تاخیر می‌اندازند حتی گاهی دیده می‌شود که شرط استخدام، انصراف از بیمه است، در عین حال چون چیزی به عنوان استخدام رسمی برای این افراد مطرح نیست. همیشه این احتمال وجود دارد که ثبات شغلی‌شان را از دست بدهند و تا مدت‌ها بیکار باشند.

دکتر اسدالله حبیبی ‌-‌ متخصص طب‌کار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها