طرح نجات بخشی و احیای محوطه های سبز مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد اجرا شد تا درختانی که به تازگی دچار آسیب و آفت شده بودند، با کارشناسی های انجام شده تحت درمان تغذیه ای قرار گیرند و طی دو ماه احیا شوند.
کد خبر: ۶۷۱۸۶۶
احیای درختان کاخ سعدآباد

علیرضا مختاریان کارشناس نجات بخشی و احیا محوطه های سبز میراث فرهنگی خبر داد که گلخانه کاخ موزه سعدآباد که اخیراً دچار آسیب و آفت شده بود با کارشناسی انجام شده تحت تیمارهای تغذیه ای قرار گرفت. تیمارهای تغذیه با محلول پاشی میکرو المان های حیاتی و همچنین اسید آمینه های مورد نیاز گیاه موز صورت پذیرفت و در بخشهایی از این گلخانه نیز از طریق تزریق مستقیم مواد غذایی (ingection) عملیات نجات بخشی انجام شد.

مختاریان افزود: ارتفاع درختان موز به دلیل کمبود شدید مواد غذایی مانند پتاسیم،منیزیم،روی و بُر ، کوتاهتر از ارتفاع استاندارد شده بود که طی عملیات احیا موزستان این ارتفاع به استاندارد رسید و سوختگی حاشیه برگها که از علائم کمبود کلسیم است کاملاً رفع شد.

این کارشناس تأکید کرد: عملیات احیا و نجات بخشی گلخانه پرنده بهشتی نیز با همین تیمار در دست اقدام است.

وی با اشاره به وجود گونه های نفیس و کمیاب باغ موزه سعدآباد که در طول سالیان دچار آفت شده و یا از بین رفته اند،افزود: بیش از 2000 انواع بذر گونه های گیاهی و درختان کمیاب و کاشتن این بذرها در آینده نزدیک شاهد نهالی از این گونه های نفیس هستیم. این نهال ها در فصل پاییز سال جاری در محل های مورد مطالعه و کارشناسی شده که قبلا وجود داشته جایگزین خواهند شد.

سازمان میراث فرهنگی همچنین اعلام کرده که علیرضا مختاریان کارشناس ارشد گیاه پزشکی از سوی معاون میراث فرهنگی به عنوان کارشناس نجات بخشی و احیا باغ موزه ها و محوطه های سبز میراث فرهنگی منصوب شده و بیش از 2000 بذر گونه های گیاهی کمیاب را به مجموعه سعدآباد اهدا کرده است.

در میان کارکنان کاخ موزه سعدآباد که در این طرح شرکت کرده بودند برخی از گردشگران کاخ و اعضای انجمن رفتگران طبیعت هم به کمک رفتند تا زباله هایی که در رودخانه ریخته شده بود را جمع آوری کنند و با این کار به بازدیدکنندگان دیگر نیز یادآوری کنند درختان سعدآباد دارای گونه های نادری است که وجود همین زباله ها آن ها را تا حد خشک شدن نیز پیش می برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها