معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر با اشار به مشکلات فرهنگی موجود در جهت ممانعت از ورود زنان معتاد به چرخه درمان گفت: متأسفانه در سال ۹۲ میزان مرگ و میر زنان معتاد ۱۵ درصد افزایش داشت.
کد خبر: ۶۷۱۷۲۳
افزایش ۱۵ درصدی مرگ و میر زنان معتاد

بابک دین‌پرست در نخستین جلسه مددکاران اجتماعی با بیان نقش برجسته مددکاران در جامعه گفت: مددکاران اجتماعی از اعضای اصلی درمان در حوزه اعتیاد در اکثر کشورهای دنیا هستند و این در حالی است که متأسفانه در کشور ما توجه ویژه‌ای به نقش آنها در درمان اعتیاد نشده است.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی مددکاران اجتماعی کشورمان با جایگاه درخور آنها تفاوت بسیاری دارد، افزود: طبق تحقیقی که در آمریکا صورت گرفت پیش‌بینی شد که میزان استخدام افراد در مشاغل عمومی در حدود ۱۴ درصد افزایش می‌یابد و در این در حالی است که مشاغل مددکاری رشدی معادل ۲۵ درصد دارند. همچنین در استرالیا در طول پنج سال گذشته رشد مشاغل مرتبط با مددکاری ۵۵ درصد بود که این افزایش برای دیگر مشاغل عمومی ۱۰ درصد بوده است.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: متأسفانه در کشورمان به دلیل رویکرد قالب جسمی و درمان با داروهای نارکوتیک، نقش جنبه‌های روانی و اجتماعی اعتیاد کمرنگ شده و مجال فعالیت موثر مددکاران کم‌فروغ شده است. این در حالی است که ترک جسمانی و سم زدایی جز کوچکی از درمان اعتیاد است و ماجرای درمان اعتیاد پس از دوره ترک جسمانی آغاز می‌شود.

دین‌پرست نقش واسط مددکاران اجتماعی میان خانواده و بیماران را به عنوان حلقه ارتباطی موثر در موضوع اعتیاد عنوان کرد و افزود: مهمترین حلقه مفقوده چرخه اعتیاد، رهاشدن فرد بهبود یافته پس از ترک وابستگی جسمی به مواد است.

وی با انتقاد از وضعیت فرهنگی جامعه نسبت به زنان معتاد این موضوع را بعنوان برچسبی منفی و مخرب در برابر درمان معتادان عنوان کرد و گفت: اگرچه میزان مرگ‌میرهای ناشی سوء مصرف مواد با کاهش 3.3 درصدی همراه بود ولی متاسفانه تعداد مرگ و میر ثبت شده برای زنان معتاد در سال ۹۲ به میزان ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۱ رشد داشت و در سال ۹۲، ۲۳۰ نفر از زنان معتاد جان خود را از دست دادند و این در حالی است که در سال ۹۱، ۱۹۹ نفر از زنان معتاد جان خود را از دست داده بودند.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر در بخش دیگری از سخنانش ضمن تاکید بر حضور مددکاران در زندان‌های کشور افزود: در حال حاضر ۷۱ درصد از محکومان زندانی کشورمان به صورت مستقیم با غیرمستقیم با مسئله موادمخدر ارتباط دارند و ۴۰ نفر از زندانیان کشور به دلیل اعتیاد به انواع مواد مخدر و روان‌گردان​ها تحت پوشش درمان با متادون هستند.

دین‌پرست همچنین با اشاره به حضور مددکاران اجتماعی در مراکز موضوع ماده ۱۶ افزود: یکی از مهمترین مسئولیت‌های مددکاران در این مراکز ایجاد رابطه معتاد پذیرش شده با خارج از این مراکز است و در طول ماه‌های پایانی سال ۹۱ و ۹۲ میزان ۵۱ هزار و ۸۰۰ نفر در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شده‌اند که این موضوع نقش ویژه مددکاران اجتماعی در بحث مبارزه با اعتیاد و درمان آن را بیش از پیش مشهود می‌کند.

وی با تاکید بر بر دوش داشتن ۹۲ درصد از مراکز درمانی خصوصی توسط بخش خصوصی گفت:‌ هم‌اکنون ۸۹ درصد از معتادان تحت پوشش درمان در مراکز خصوصی پذیرش می‌شوند و در سال ۹۲، ۷۶۴ هزار نفر در این مراکز پذیرش شده‌اند.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان از پیگیری ایجاد کلینیک‌های تخصصی مددکاران اجتماعی در حوزه اعتیاد در آینده‌ای نزدیک خبر داد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها