به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالش های کشور در سال های گذشته از جمله تحریم های بین المللی، از کار افتادگی پالایشگاه ها، عدم وجود قطعات مورد نیاز و فرسودگی تکنولوژی، تصریح کرد: در نتیجه این چالش ها، کمبود بنزین تولیدی کشور که در گذشته از طریق واردات جبران می شد، علی الخصوص در سال های اخیر با بنزینی تحت عنوان بنزین پتروشیمی جبران شد.
وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، بنزین پتروشیمی یا همان چیزی که در اصطلاح فراگیر از آن به عنوان اکتان افزا نام برده می شود، در حدود 5 تا 10 میلیون لیتر محلول های پتروشیمی بوده، این نشان می دهد استفاده از بنزین پتروشیمی یا حلال های پتروشیمی به منظور جبران کسری بنزین است نه یک تکنولوژی مناسب و خوب که پاسخگوی نیازهای سوختی کشور باشد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر این موضوع که در هیچ نقطه از دنیا محلول ها و حلال های پتروشیمی را وارد چرخه سوخت نمی کنند یا از پتروشیمی برای کسری بنزین استفاده نمی شود، اظهار داشت: نکته اصلی این است که کسانی که ادعای پاک بودن بنزین پتروشیمی را دارند تا کنون هیچ سند و آمار و اطلاعاتی از ترکیب این افزودنی و ویژگی هایی همچون درصد بنزن و آروماتیک آن برای روشن شدن اذهان عمومی منتشر نکرده اند یا در اختیار متخصصان قرار نداده اند.
این مقام مسئول با اعلام این مطلب که بر اساس آنالیزهای صورت گرفته توسط متخصصین میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی بین 2 تا 10 درصد بوده است که 2 تا 10 برابر بنزن موجود در بنزین استاندارد یورو 4 است.
متصدی خاطرنشان ساخت: نگرانی اصلی سازمان حفاظت محیط زیست از میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی، رابطه مستقیم و قطعی آن با گسترش سرطان طبق آمار موسسه بین المللی سرطان شناسی وابسته به سازمان جهانی بهداشت است و از همین رو سازمان پیشنهاد توقف توزیع این بنزین در کشور را داد و آن را به جد پیگیری کرد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از افزایش سرطان در کشور، گفت: کافی است متخصصان بی طرف، حضوری در بیمارستان هایی که پذیرش بیماران سرطانی دارند، به ویژه بیمارستان های کودکان داشته باشند و آمار افزایش سرطان در کشور را با روند افزایش توزیع بنزین پتروشیمی با افزایش بنزن موجود در آن و سایر آلاینده های زیست محیطی در کشور مقایسه کنند. به طور مثال در یک بیمارستان که بیماران سرطانی را پذیرش می کند، بعد از افزایش بنزین پتروشیمی بیشتر از 25 درصد افزایش مراجعات بیماران سرطانی داشته است.
وی با ابراز تأسف از مواضع افرادی که تلاش های صورت گرفته در جهت کاهش آلودگی هوا و توزیع سوخت استاندارد در کشور و حذف ترکیبات خطرناک برای سلامتی انسان ها را مورد نکوهش قرار می دهند، تاکید کرد: قرار نیست هر ماده ای که خوب می سوزد به بنزین کشور اضافه شود. زیرا همه می دانند که ترکیبات بنزن و آروماتیک حتی با اکتان بیشتر از 100 اگرچه خوب می سوزند اما بنزین نیستند.
این مقام مسئول با طرح این سوال که اگر دانش تولید بنزین پتروشیمی بی خطر و علمی وجود دارد، چرا به سایر کشورهای دنیا اعلام نمی شود تا آن ها نیز هزینه های تولید بنزین خود را کاهش دهند؟ و با اشاره به هزینه هایی که مردم باید در بخش سلامت بابت توزیع بنزین پتروشیمی پرداخت کنند، یادآور شد: این موضوع حتی به لحاظ جنبه اقتصادی نیز به صرفه نیست.
متصدی با طرح پرسشی دیگر از موافقان توزیع بنزین پتروشیمی در کشور پرسید: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که دغدغه اصلی ایشان اقتصاد مقاومتی و سلامت و حفظ جان انسان هاست، آیا بنزین پتروشیمی توانایی کمک به چرخه اقتصاد کشور را دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم: