رقابت‌های غافلگیر‌کننده

عنوان انگلیسی بازی: 2014 FIFA World Cup Brazil پلتفرم: Xbox360، PS3 ناشر: EA Sports سازنده: EA Canada سبک: ورزشی امتیاز: 8.0
کد خبر: ۶۷۰۳۷۷
رقابت‌های غافلگیر‌کننده

سال 2014 سال خوش‌شانسی بازیکنان فوتبالدوست بود. هر دو سری Pro Evolution Soccer و FIFA با عناوین قدرتمند به میدان آمدند. عنوان PES 2014 موتور گرافیکی جدید و فیزیک خارق‌العاده خود را به رخ کشید و FIFA هم طبق معمول برگ‌های برنده‌ای چون بیشترین تنوع مد بازی و جزئیات دقیق‌تر را رو کرد. حال به فاصله کمتر از شش ماه شاهد عرضه عنوان اختصاصی فیفا با محوریت جام‌جهانی 2014 برزیل هستیم. پیش از بررسی دقیق‌تر بازی به هر کسی که تا به حال به هر دلیلی از این سری بازی دوری کرده، توصیه می‌کنیم این عنوان را تجربه کنند؛ زیرا دارای ویژگی‌هایی است که گیم‌پلی آن را حد وسط آنچه از عناوین قبلی FIFA و PES دیده‌ایم قرار می‌دهد.

نسخه اختصاصی جام‌جهانی برزیل خیلی از ویژگی‌های فیفا 2014 را ندارد. نه از آن انیمیشن‌های خارق‌العاده نسل بعدی خبری هست، نه فیزیک تحسین برانگیزش؛ اما به عنوان یک بازی که فقط برای کنسول‌های نسل هفتم منتشر شده، با تعدادی انیمیشن اضافه و ویژگی‌های گیم‌پلی جدید بخوبی رضایت بازیکن را جلب می‌کند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات در این قسمت که آن را از دیگر عناوین فیفا متمایز کرده و به بازی‌های قبلی سری PES نزدیک می‌کند، تمرکز بیشتر روی بازی تهاجمی است. بسیار پیش می‌آید که بهترین مدافعان جلوی مهاجمان متوسط حریف ناکام بمانند. همین موضوع، بعلاوه ویژگی‌های دیگر، باعث شده این عنوان بیشتر از واقعگرا بودن، لذت‌گرا باشد و تجربه‌ای کاملا متمایز با FIFA 2014 به بازیکن عرضه کند.

شوت‌کردن خیلی راحت‌تر از قبل شده است. توپ را که شوت می‌کنید، مانند یک موشک هدایت شده در هوا به پرواز درمی‌آید و دروازه رقیب را نشانه می‌رود. این ویژگی صحنه‌های گل تماشایی را خلق می‌کند که شاید فقط از عنوانی با نام برزیل (که بازیکنانش به حرکات نمایشی و بازی تهاجمی معروف است) بربیاید.

همچنان که بازی لی‌لی به لالای مهاجمان گذاشته، دروازه‌بانان را هم از نظر دور نداشته و شاهدیم که چطور با تسلط بیشتر، از محوطه جریمه محافظت می‌کنند. خط دفاع هم از گوشه چشم سازندگان بی‌نصیب نمانده است. در این قسمت دستیابی به گل از کرنرها خیلی سخت‌تر شده که این امر مرهون سرزن‌های فعال‌تر و باهوش‌تر است. این بار به جای این‌که مدافع بی‌حرکت بایستد تا آیا توپ به سرش برخورد کند یا نه، کاملا فعال و پویاست و حتی ممکن است در تلاش برای رساندن سر خود به توپ، از شانه بازیکنان کناری هم کمک بگیرد. این بهبود بسیار مهم، نقش بسزایی در کنترل گل‌های رد و بدل شده دارد.

بالطبع همه این تغییرات در گیم‌پلی، بدون مدهای قوی و مشغول‌کننده، هیچ است. خوشبختانه دو مد
Captain Your Country و Road to the FIFA World Cup عمیق‌ترین و چالش‌برانگیزترین مدهایی است که می‌توان برای چنین عنوانی متصور شد. در حالت CYC کنترل یکی از بازیکنان تیم کشور خود را در دست خواهید داشت و باید تمام تلاش خود را به کار ببندید تا با هم‌تیمی‌های خود از سد رقبا گذشته، به جام‌جهانی راه پیدا کرده و در آن قهرمان شوید. در این حالت باید با زدن گل‌های هر چه بیشتر، بازوبند کاپیتانی را ازآن خود کنید.

در حالت Road to the FIFA World Cup نیز اختیار تیم به شما سپرده خواهد شد تا آن را از مرحله مقدماتی بالا کشیده تا فینال جام‌جهانی پیشروی کنید. در این بازی نه فقط تیم‌های راه یافته به جام‌جهانی، که همه 203 تیم ثبت شده در فیفا برای انتخاب وجود دارند. اگر هم به رقابت‌های آنلاین علاقه‌مند باشید، می‌توانید پا به مد Road to Rio De Janeiro را انتخاب کنید. در این حالت بازی به طور خودکار، با ارزیابی سبک و سیاق بازی شما، رقبایی در حد و اندازه خودتان می‌یابد که همین به رقابت‌های تنگاتنگ و پرحرارت می‌انجامد.

یکی از مواردی که فیفا 2014 برزیل را از دیگر عناوین فوتبالی متمایز می‌کند، توجه تحسین‌برانگیز آن به جزئیات است. می‌توانید بین دو شبکه رادیویی، یکی را انتخاب کرده و در همان حالتی که منوها را زیر و رو می‌کنید، به آنها گوش دهید. هر دو شبکه به نحو احسن پیاده شده که با موشکافی خصوصیات حریف‌های پیش رو و تعریف و توصیف مسیری که باید تا قهرمانی در جام‌جهانی طی شود، به جذابیت و حرارت مسابقه‌ها افزوده‌اند.

غیر از جزئیات صوتی، شاهد جزئیات بصری خیلی جالبی نیز هستیم. در طول مسابقات می‌بینیم مربی‌ها چطور از ته دل فریاد زده و برای کسب پیروزی حرص می‌خورند، صحنه‌هایی از هواداران تیم‌ها را می‌بینیم که در کشور خود، پای تلویزیون در حال تشویق تیم هستند و دروازه‌بانانی که با ادا درآوردن و گام‌زنی سعی در خراب‌کردن اعصاب پنالتی‌زن‌ها دارند. حتی گاهی می‌بینیم آقای سپ بلاتر (مدیر کنونی فیفا) در مسابقات مهم حضور می‌یابد. متاسفانه کیفیت گرافیکی تماشاچیان در حد و اندازه‌های عناوین قبلی این سری است و با وجود نسخه نسل هشتم FIFA برای XOne و PS4 در بازار، بیش از پیش توی ذوق می‌زنند. اما همین که شادی آنها از قبل بیشتر شده، خود غنیمتی است.

بهتر است به فیفا 2014 برزیل، به چشم عنوانی ساده‌تر و در دسترس‌تر از سری فیفا نگاه کنیم. این بازی که بیشتر بر فراهم‌‌کردن اوقاتی خوش برای بازیکن ساخته شده تا پیشرفت در مسیر دستیابی به واقعگرایانه‌ترین شبیه‌سازی فوتبال، می‌تواند سرگرمی بسیار خوبی برای آن دسته از بازیکنان باشد که دوست دارند ساعات خالی بین مسابقات جام‌جهانی را پر کنند. همچنین با این‌که این عنوان به گستردگی و عظمت فیفا 2014 نیست، اما آن‌قدر خاص هست که با مدهای ویژه خود تا قبل از عرضه فیفا 2015 شما را سرگرم کند./ ضمیمه کلیک

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها