افرادی که به کمک حادثه دیدگان شتافته بودند، خود نیز میان گل و لای مدفون شدند

بی‌سابقه‌ترین فاجعه طبیعی در افغانستان با 2700 کشته

در پی حادثه رانش زمین در بخش ولسوالی بدخشان افغانستان سازمان‌های امدادرسان می‌گویند، بیش از 2700 نفر زیر خاک مدفون شده اند تا بی سابقه ترین فاجعه طبیعی برای مردم این کشور رقم بخورد.
کد خبر: ۶۶۹۹۱۹

حوالی ظهر روز جمعه به یکباره فریاد ساکنان یک روستا در ایالت بدخشان افغانستان یکی پس از دیگر ی خاموش شد و هزاران نفر از ساکنان بخش «ارگوی» میان گل و لای ناشی از رانش زمین مدفون شدند تا جمعه سیاه را به عنوان روزی که در آن یک فاجعه انسانی بی سابقه رقم خورد، در تاریخ بلایای طبیعی این کشور ثبت کند. دقایقی پس از این حادثه آنهایی که با خوش اقبالی از چنگال مرگ گریخته بودند به یاری بستگان و همسایه های خود در این روستا شتافتند ، اما آنها نیز قربانی شدند و نتوانستند خود را از میان انبوه گل‌ولای بیرون بکشند.

این حادثه هنگامی رخ داد که چند روز پیش نیز در استان های سرپل، فاریاب و جوزان این کشور رانش زمین صدها خانوار را آواره کرد و 160 نفر را به کام مرگ کشید.

گزارش خبر گزاری ها از محل حادثه بسیار تکاندهنده است و با کمک نهادهای مردمی، اجساد قربانیان یکی پس از دیگری با وضع رقت باری خارج و دفن می شوند. تنها چند ساعت پس از این حادثه بی سابقه نیروهای دولتی و غیردولتی در افغانستان تلاش برای نجات قربانیان حادثه رانش زمین در ولایت شمال شرقی بدخشان را آغاز کرده‌اند. در حالی که آمار دقیقی از شمار کشته‌ها و مفقودشدگان هنوز وجود ندارد، دو نهاد بین‌المللی برنامه جهانی غذا و موسسه بریتانیایی در محل حادثه تخمین می‌زنند که شمار کشته‌ها به ۲۷۰۰ نفر برسد.

جست‌وجو با دست خالی

به گزارش تابناک،شاه ولی الله ادیب، استاندار بدخشان از مدفون شدن ۳۰۰ خانوار یک روستا در زیر گل و لای بر اثر رانش زمین خبر داد و گفت: دست‌کم 2700 نفر در این حادثه کشته و 120 خانوار آواره شده‌اند.

وی تصریح کرد: صبح جمعه بر اثر رانش زمین در روستای آب باریک شهرستان الگوی بدخشان ۳۰۰ خانواده از یک روستای هزار خانواری هم زیر گل و لای مدفون شد.

استاندار بدخشان گفت: رانش زمین در دو مرحله و با فاصله زمانی اندک اتفاق افتاده است که متأسفانه کسانی که به کمک قربانیان آمده بودند، خود نیز مصدوم یا کشته شدند.

وی افزود: بیش از ۷۰۰ خانواده دیگر از روستاهای مجاور نیز در معرض تهدید قرار داشتند که با کمک نیروهای امنیتی و امدادی از منطقه خارج شدند.

استاندار بدخشان گفت: ارتفاع گل و لای که این بخش از روستا را در برگرفته است به ۱۰ متر می‌رسد و امکان خارج کردن اجساد وجود ندارد و امدادگران فقط موفق شده‌اند اجساد اندکی را از زیر گل و لای خارج کنند.

ادیب خاطر نشان کرد: نیروهای امدادی تجهیزات کافی را برای خارج کردن اجساد از زیر گل و لای در اختیار نداشتند و نیاز به تجهیزات از اولویت های مردم حادثه دیده است.

فرمانده پلیس ولایت بدخشان افغانستان نیز از امداد‌رسانی به مردم منطقه خبر داد و گفت: مقداری مواد غذایی و دارو برای آسیب دیدگان فرستاده، ولی میزان کمک‌ها بسیار اندک است. روستای آب باریک شهرستان الگوی در دره‌ای که از تپه‌های گلی تشکیل شده، قرار گرفته که بارش باران، باعث رانش این تپه‌ها شده است. چند روز پیش نیز سیل ناشی از بارندگی‌های شدید در استان‌های سرپل، فاریاب و جوزجان صد‌ها خانواده را آواره کرد و دست‌کم ۱۶۰ نفر را به کام مرگ کشید.

سخنگوی والی بدخشان در شمال افغانستان از مرگ بیش از 2700 نفر بر اثر رانش کوه در منطقه «ارگو» این ولایت خبر داد. احمدنوید فروتن، سخنگوی والی بدخشان نیز در گفت‎وگو با فارس در کابل افزود: رانش کوه در منطقه ارگو بدخشان حوالی ساعت 11 قبل از ظهر «جمعه» رخ داد.

به گفته وی، در این رویداد بی سابقه یک کوه روی یک محله که بیش از 1000 خانوار در آنجا زندگی می‌کردند، رانش کرد که بر اثر آن بیش از 300 منزل مسکونی به زیر این کوه فرو رفت. وی افزود: کمیته اضطرار در حال همکاری با مقامات این ولایت برای بیرون کشیدن اجساد قربانیان حادثه است و علاوه بر آن از کابل نیز درخواست نیروی کمکی شده است.

فروتن تصریح کرد: شهروندان مناطق نزدیک به این منطقه به دلیل هراس از رانش کوه‎های اطراف مناطق خود هم‎اکنون در دشت‎های بزرگ این ولایت مستقر شده‌اند.

به گفته وی، احتمال رانش یک کوه دیگر نیز در این منطقه وجود دارد و به همین دلیل مسئولان ولایت بدخشان به آنها توصیه کرده‎اند که منازل خود را ترک کرده و در مناطق امن پناه بگیرند. برخی از سازمان‎های بین‌المللی مستقر در کابل آمار تلفات این رویداد را تأیید کرده‌اند و معتقدند که سرنوشت حدود 2000 نفر دیگر از شهروندان این منطقه نامعلوم است.

۷۰۰ خانواده آواره

نجیب‌الله رحمانی، مسئول دفتر برنامه جهانی غذا در حوزه شمال شرق افغانستان نیز در این باره گفت: ما به حدود ۷۰۰ خانواده مواد غذایی ارائه کردیم و تا یک هفته دیگر این کمک‌ها ادامه خواهد داشت.

عبدالقدیر بقاخیل، مسئول برنامه های مرلین در بدخشان هم اظهار کرد: ما با تعدادی دکتر و پنج آمبولانس به محل حادثه رفتیم، هیچ زخمی نیافتیم که مداوا کنیم چون همه از بین رفته بودند به جز پنج، شش نفری که زخم سطحی داشتند . برنامه ما این است که در محل حادثه یک درمانگاه موقت ایجاد کنیم.

بخش ولسوالی بدخشان را کوه‌ها احاطه کرده و امدادرسانی دشوار است.

به گفته مقام‌ها در این روستا بیش از 1000 خانواده زندگی می‌کردند که اکنون زیر خروارها خاک مدفون شده‌اند.

ادیب افزود: قربانیان این رویداد طبیعی در حال حاضر به مواد خوراکی، سرپناه، آب آشامیدنی و مواد اولیه کمکی نیاز دارند و با وجودی که مقداری کمک به محل فرستاده شده، اما هنوز به کمک های بیشتری نیاز است. وزارت دفاع افغانستان هم با پخش خبرنامه ای گفته که از تمام امکانات زمینی و هوایی برای امدادرسانی به قربانیان بدخشان استفاده خواهند کرد.

هیات بلند رتبه‌ای هم از مرکز به بدخشان سفر کرده تا وضعیت را از نزدیک بررسی کند.

این رویداد واکنش های داخلی و بین‌المللی به همراه داشت. حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان از این رویداد ابراز تاثر کرد و هیاتی را به بدخشان فرستادو معاون دوم ریاست جمهوری و رئیس کمیته اضطرار، وزیر دفاع، رئیس ارگان‌های محل و مقام محلی مامور کمک به مردم حادثه دیده شده‌اند.

وزارت امور خارجه ایران هم در بیانیه خبری از رویداد طبیعی ولایت بدخشان ابراز تاثر کرده است.

در خبرنامه‌ای که در وبسایت سفارت ایران در کابل منتشر شده، آمده: سخنگوی وزارت امور خارجه مراتب همدردی و تسلیت جمهوری اسلامی ایران را به دولت و مردم کشور دوست و همسایه افغانستان و بازماندگان این حادثه ناگوار ابراز می‌نماید. در همین حال بارک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا نیز در جریان نشست مشترک خبری خود با انگلا مرکل گفت: ما گزارش هایی از لغزش ویرانگر زمین در افغانستان داشتیم که به دنبال سیلاب های اخیر اتفاق افتاد.

گزارش شده افراد زیادی ناپدید شدند و عملیات نجات در حال انجام است. ما حاضریم که به شرکای افغان خود در این رویداد طبیعی کمک کنیم. رئیس جمهور پاکستان ،پلیس اتحادیه اروپا و سران برخی از کشور های مختلف نیز با بستگان قربانیان این رویداد ابراز همدردی کرده اند.

نمایندگی سازمان ملل متحد در امور بشری نیز از این رویداد ابراز تاثر و تاکید کرده که نجات بازماندگان باید در اولویت کمک ها باشد. مارک باودن، معاون نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشری گفت: در شرایط کنونی مهم​ترین اولویت این است که تا حد ممکن افرادی که زیر آوار گیر کرده‌اند، نجات داده شود.

250 جسد از زیر گل و خاک خارج شد

در همین حال مقام​های محلی در استان بدخشان از بیرون آوردن 250 جسد از زیر خاک خبر داده و عنوان کردند، هر لحظه نیز تعدادی دیگر اجساد از میان گل و لای بیرون آورده می‌شود.

به گزارش ایرنا ، گل محمد بیدار ، معاون استاندار بدخشان گفت: نیروهای امدادی و بین المللی به روستای آب باریک شهرستان الگوی رسیده اند و از صبح دیروز ( شنبه ) خارج کردن اجساد را از زیر گل و لای آغاز شده است. وی گفت: تا کنون 250 نفر از زیر خاک بیرون کشیده شده اند و تلاش‌ها ادامه دارد.

بیدار تصریح کرد: رانش زمین در بدخشان در دو مرحله و با فاصله زمانی اندک اتفاق افتاده است. بر اساس گزارش​ها شمار زیادی از قربانیان کسانی هستند که در ساعات اولیه رانش زمین به کمک آسیب دیدگان رفته اند، اما خود نیز مصدوم یا کشته شدند.

ابراز همدردی رئیس‌جمهور با دولت و ملت افغانستان

رئیس‌جمهور در پیامی با اظهار تاسف از کشته و مجروح شدن جمعی از مردم افغانستان در حادثه سیل و رانش زمین، با دولت و ملت این کشور ابراز همدردی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این پیام با اظهار همدردی با دولت برادر و ملت شریف افغانستان، بویژه آسیب‌دیدگان این حادثه غم‌انگیز، شفای عاجل همه مجروحان را از خداوند متعال مسالت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، متن پیام رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای حامد کرزی

رئیس محترم جمهوری اسلامی افغانستان

کشته و مجروح شدن و بی‌خانمانی هزاران خانواده افغان در اثر سیل و رانش زمین خسارت‌بار اخیر موجب تأسف و تألم گردید.

اینجانب ضمن همدردی با دولت برادر و ملت شریف افغانستان، بویژه آسیب‌دیدگان این حادثه غم‌انگیز، شفای عاجل همه مجروحان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم. امید است رحمت واسعه الهی، فقدان جانباختگان و آسیب‌های ناشی از این واقعه ناگوار را جبران نماید. لازم می‌دانم همچون همیشه، مراتب نوعدوستی و آمادگی دولت و ملت بزرگ ایران را برای کمک‌های مادی و معنوی در این زمینه، به جنابعالی و دولت محترم افغانستان اعلام نمایم.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها