خبر سلامت

افزایش عوارض گذاشتن لنز در تابستان

یک فوق‌تخصص شبکیه اظهار کرد: هنگام تابش شدید آفتاب از لنز استفاده نکنید.
کد خبر: ۶۶۹۸۳۳

دکتر یوسف علیزاده، فوق‌تخصص شبکیه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره استفاده از لنز در هنگام تابش شدید آفتاب گفت: لنزی که جای عینک می‌گذارند، پرخطر نیست، اما چون جلوی تغذیه قرنیه را می‌گیرد، مانع از رسیدن هوا به چشم در نتیجه کمبود اکسیژن در چشم می‌شود به همین دلیل است که گفته می‌شود با لنز نخوابید.

وی تاکید کرد: در حالت طبیعی، لنز اشک چشم را که باعث تغذیه قرنیه می‌شود، کم می‌کند و خشکی چشم را تشدید می‌کند. در تابستان، بویژه زمانی که هوا گرم می‌شود این امر تشدید می‌شود.

سیگار، دشمن آسمی‌ها

یک فوق‌تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی با بیان این‌که مبتلایان به آسم لازم است از تماس با دود سیگار پرهیز کنند، گفت: صاحبان مشاغلی مانند نقاشان، نجارها، نانواها و کشاورزان بیشتر در معرض خطر بیماری آسم قرار دارند.

دکتر لیدا عطارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که بیماران مبتلا به آسم علائمی مانند خس‌خس، تنگی‌نفس، سرفه‌های شبانه و سرفه هنگام فعالیت دارند، افزود: عوامل محرک می‌تواند به تنگ‌شدن راه‌های تنفسی منجر شود، در نتیجه اکسیژن به بافت‌ها نمی‌رسد و بیمار دچار کمبود اکسیژن و تنگی‌نفس می‌شود.

وی با بیان این‌که آسم می‌تواند از هر سنی شروع شود، تاکید کرد: اگر بیماری فرد پیشرفته باشد نه تنها ریه، بلکه قلب بیمار دچار نارسایی می‌شود و این زمانی است که فرصت درمان دیر شده است و داروها جواب نمی‌دهند، چون راه‌های هوایی دیگر نمی‌توانند تنگ و گشاد شوند.

وی توصیه کرد: در پیشگیری اولیه از آسم، مادران در دوران حاملگی باید رژیم خاصی داشته باشند و از مصرف سیگار پرهیز کنند. کودکان باید چهار تا شش ماه از شیر مادران تغذیه کنند و از شیر گاو، تخم‌مرغ، ماهی و مرکبات دیرتر استفاده کنند، از تماس با دود سیگار و عفونت پرهیز شود، اما درباره بزرگسالان احتیاط شغلی، استفاده از ماسک و ورزش توصیه می‌شود. در پیشگیری ثانویه، بهتر است مصرف غذاهای جامد در کودکان دیرتر آغاز شود و حتی‌الامکان از شیر مادر بهره‌مند شوند، واکسن آنفلوآنزا تزریق شود، محیط زندگی گرم و مرطوب نباشد و از نگهداری گلدان و حیوانات خانگی خودداری شود.

نوشیدن آب‌گرم به رفع سوء‌هاضمه کمک می‌کند

کارشناسان بهداشت و تغذیه، روش‌های درمانی مانند نوشیدن آب گرم را برای درمان سوءهاضمه موثر می‌دانند.

به گزارش ایسنا، متخصصان انجمن بهداشت و سلامت هند می‌گویند: سوءهاضمه، هنگامی رخ می‌دهد که آنزیم‎های گوارشی در معده بدرستی عمل نمی‎کنند و باعث ناراحتی در فرد می‌شوند. به گفته این متخصصان، درمان‌های خانگی برای کمک به کاهش سوءهاضمه عبارتند از:

ـ نوشیدن جرعه جرعه آب‌گرم

ـ نوشیدن چای سبز یا چای گیاهی

ـ مصرف مقدار مناسبی از زنجبیل حدود نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی نیز در این امر بسیار موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها