راهپیمایی در سراسر جهان به مناسبت روز کارگر

هزاران نفر در سراسر جهان به مناسبت روز کارگر دست به راهپیمایی زدند. بسیاری در بحبوحه حضور شدید نیروهای پلیس گردهم آمده تا علیه اقدامات ریاضتی شدید در کشورهای اروپایی‌ها دست به اعتراض بزنند. در برخی کشورها نیز تجمع کارگران با برخورد نیروهای پلیس مواجه شد و تعداد زیادی از آنان مجروح شدند.
کد خبر: ۶۶۹۴۱۵

به گزارش ایسنا، در توکیو بیش از 27 هزار نفر در راهپیمایی روز کارگر در ژاپن شرکت کردند. این معترضان خواستار افزایش حقوق و مبارزه با بیکاری بودند. تظاهرکنندگان روز کارگر در کامبوج نیز دستمزد پایین را محکوم کرده و خواستار اصلاح شدند. به گزارش ایرنا، ده‌ها هزار کارگر اندونزیایی نیز روز پنجشنبه و همزمان با روز جهانی کارگر با برگزاری راهپیمایی خواستار افزایش دستمزدها و شرایط بهتر کاری شدند. کارگران اندونزیایی ضمن درخواست افزایش 30 درصدی حقوق برای سال آینده میلادی خواستار حذف برون سپاری فعالیت‌ها شدند.

همچنین هزاران کارگر در بنگلادش به مناسبت روز کارگر به خیابان‌ها آمده و خواستار اعدام سوهل رانا، صاحب کارخانه‌ای شدند که سال گذشته میلادی فرو ریخت. در این رویداد بیش از 1100 کارگر کشته شدند. در فیلیپین نیز در روز کارگر هزاران کارگر به صورت صلح‌آمیز به خیابان‌ها آمدند. اعضای گروه‌های کارگری شعار «افزایش دستمزد، کاهش قیمت» سر می‌دادند. هزاران نفر نیز در مالزی تظاهراتی صلح‌آمیز برگزار کردند.

در مسکو نیز برای نخستین بار از سال 1991 مراسم سنتی روز کارگر در میدان سرخ برگزار شد. بیش از صد هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. همزمان با تشدید درگیری‌ها در شرق اوکراین، کارگران تجمع‌کننده از سیاست‌های ولادیمیر پوتین حمایت کردند. آنها که در پای دیوارهای کرملین گرد آمده بودند در حمایت از الحاق شبه جزیره «کریمه» به روسیه شعار دادند.

در لندن، هزاران نفر از کارگران، اعضای اتحادیه‌های صنفی و فعالان مدنی و ضدجنگ انگلیس عصر روز پنجشنبه با برگزاری تجمع و تظاهرات اعتراضی در مرکز لندن، روز جهانی کارگر را گرامی داشتند.کارگران و فعالان صنفی انگلیس در پایان تظاهرات خود در میدان بزرگ «ترافالگار» اجتماع کردند و به سخنان تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و رهبران اتحادیه‌های صنفی گوش فرا دادند.

در ایتالیا به مناسبت روز جهانی کارگر در شهر تورینو در شمال ایتالیا راهپیمایان علیه بیکاری و ریاضت اقتصادی شعار داده و با ماموران ضد شورش پلیس درگیر شدند. اتحادیه‌های کارگری فرانسه نیز دیروز از فرصت «روز جهانی کارگر» بهره برده و با وحدت کامل مخالفت خود را با برنامه‌های اقتصادی «نابودکننده» مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه ابراز کردند.

اعتراضات روز جهانی کارگر در شیلی که به درگیری بین تظاهر کنندگان و نیروهای پلیس این کشور منجر شد 23 مجروح برجای گذاشت. هزاران نفر نیز در تل‌آویو به مناسبت روز کارگر تظاهرات کردند، تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهای قرمز و بنرهای مربوط به احزاب مختلف جناح چپ را در دست داشتند.

در ترکیه، پلیس با کارگران تظاهرات‌کننده در استانبول درگیر شد. بر اساس این گزارش، پلیس به سوی کارگران تجمع‌کننده در استانبول گاز اشک‌آور شلیک کرد.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند ۳۹ هزار پلیس در خیابان‌های مختلف استانبول مستقر شده‌اند و از این میزان، ۱۹ هزار پلیس نیز در میدان «تقسیم» حضور داشتند تا مانع تجمع کارگران در این میدان تاریخی شوند. به گزارش شبکه بی‌بی‌سی، تمام ورودی‌های میدان تقسیم روز پنجشنبه به روی مردم بسته شده بود. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه از اتحادیه‌های کارگری و صنفی خواسته بود که از تجمع در میدان «تقسیم» استانبول و برگزاری مراسم در این میدان خودداری کنند. این در حالی است که سازمان‌های مدنی و اتحادیه‌های کارگری پیش‌تر اعلام کرده‌ بودند قصد دارند در میدان تقسیم جمع شوند زیرا این میدان سمبلی تاریخی از تجمعات کارگری است.به گزارش العالم، انقلابیون بحرینی نیز در ادامه فعالیت‌های اعتراض‌آمیز خود علیه رژیم آل‌خلیفه به مناسبت روز کارگر در شش نقطه پایتخت تظاهرات کرده و ضمن اعلام همبستگی با قشر کارگر، علیه رژیم منامه شعار سر دادند. این تظاهرات تحت نام «یک دست زحمت می‌کشد و دیگری مقاومت می‌کند» با مشارکت گسترده مردمی در خیابان‌ها و میادین منامه برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها