پشت پرده افزایش نرخ ارز

قیمت دلار یک ماه بعد از نوروز، بیش از سیصد تومان افزایش یافت و بازارهای دیگر را نیز با افزایش قیمت مواجه کرد. رئیس سابق بانک مرکزی، در این میان به نقش پتروشیمی‌ها اشاره می‌کند. این در حالی است که پتروشیمی‌ها در ماه‌ها و سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند فروش ارز ناشی از صادرات، قیمت مواد اولیه و تامین آن با دولت مشکلاتی داشته‌اند.
کد خبر: ۶۶۸۰۰۰
پشت پرده افزایش نرخ ارز

به گزارش «تابناک»، طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی علت گرانی دلار طی روزهای اخیر را توقف ارز پتروشیمی‌ها و عدم ورود آنها به بازار می‌داند. سخنان رئیس سابق بانک مرکزی در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر به نقل از یک مقام مسئول اعلام شده بود که تب بازار ارز با ورود دلارهای پتروشیمی ها می‌خوابد.

در حالی از احتمال اصلاح وضعیت بازار ارز در روزهای آتی سخن گفته می‌شود که بخشی از پتروشیمی‌ها مدعی هستند طی هفته‌های اخیر به‌ علت مسایلی که در مسیر صادرات محصولات پتروشیمی به وجود آمده بود عملا صادرات با وقفه مواجه شده بود و پیرو آن تزریق ارز حاصل از صادرات هم به بازار متوقف بود.

محل فروش ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در اوج التهابات ارزی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به موضوع پرچالشی تبدیل شده بود. ابهام در باره این که آیا این ارز به اتاق مبادلات ارزی می‌آید یا این که پتروشیمی‌ها ارز خود را در بازار آزاد می‌فروشتند همواره محل اختلاف بود.

فاز دوم هدفمندی یارانه ها و القای نگرانی در جامعه

شبکه های ماهواره ای موضوع اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها را در قامت یک سوژه جذاب خبری در دستور کار قرار داده اند.در این میان، این شبکه ها با توجه به افزایش قیمت حاملهای انرژی طی دو روز گذشته این سناریورا دنبال می‌کنند که افزایش قیمت حاملهای انرژی و بطور مشخص افزایش قیمت بنزین مشکلات و تبعات سختی برای دولت روحانی بوجود خواهد آوررد.

در همین راستا؛شبکه های ماهواره ای تلاش می کنند تصویری مبهم و ملتهب از اوضاع اقتصادی کشور در ماه های آینده به تصویر بکشانند و برای همین در خطوط تحلیلی خود این مسئله را پمپاژ می نمایندکه موج تورمی در انتظار اقتصاد ایران است.نکته دیگری که قابل تامل است شیطنت و تحرکات خبرگزاری رویترز است که مثل همیشه می کوشد با تولید گزارشها و اخباراقتصادی پیش قراول رسانه های بیگانه در ملتهب نشان دادن وضعیت اقتصادی کشورمان باشد.

سناریوی تکمیلی شبکه های ماهواره ای به بهانه فازدوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حاملهای انرژی این است که با ویرایش وپوشش جهت دار اخبار افزایش قیمتهای حاملهای انرژی درایران،مردم را نشانه بروند و با بزرگنمایی مشکلات اقتصادی، نگرانی ها ی پی در پی را به افکار عمومی القاء نمایند.

اعتراض جالب به سازنده «من روحانی هستم»

یک روزنامه اصلاح طلب در اعتراضی جالب به مستند «من روحانی هستم» عنوان کرد: سازنده این مستند سابقه کای آنچنانی ندارد و مشخص نیست که او چگونه بدون هیچ سابقه‌یی احساس تکلیف برای شناساندن حسن روحانی به مردم کرده است!

روزنامه اعتماد نوشت: مستند «من روحانی هستم» جدی‌ترین و هدفمند‌ترین کار این گروه(شفق مدیا) است. کاری که از همان روزهای ابتدایی پیروزی روحانی کلید خورد و چند ماه بعد فیلمنامه‌اش نوشته و بعد هم برای اکران روانه مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور شد.

نکته اینجاست که کسی از این موسسه پاسخگوی سوالات هم نیست. معصومه نبوی، کارگردان مستندی است که این همه چالش ایجاد کرده است. کارگردانی که به گفته یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن مستندسازان نه تنها در این انجمن عضو نیست بلکه نام آشنایی هم برای مستندسازان نیست.

اما ظاهرا مستندهای دیگری هم وجود دارد که آنچنان رسانه‌یی نشده است. هادی فیروزمند، سردبیر سایت سفیر فیلم که مسوولیت توزیع مستند «من روحانی هستم» را بر عهده دارد در همین مورد به «اعتماد» می‌گوید: برای مستند «من روحانی هستم» از سوی دانشگاه‌های زیادی تقاضای اکران وجود داشت اما این تقاضاها ناگهان متوقف شد. در دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت، علوم پزشکی، شهید بهشتی و علامه طباطبایی اجازه اکران فیلم داده نشد اما در حال حاضر تلاش داریم که فیلم را در دانشگاه‌های شهرستان‌ها که از اخبار دورتر هستند پخش کنیم.

فشار اصلاح‌طلبان به روحانی

روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی نوشت که در شرایطی که اصلاح‌طلبان به خاطر عدم تحقق وعده‌های مورد نظر خود روحانی را تحت فشار قرار داده‌اند، برخی میانه‌روها نیز نسبت به مذاکرات هسته‌ای که مورد تأکید روحانی است ناامید شده‌اند.

به گزارش تسنیم؛ این روزنامه آمریکایی با بررسی دوره 9 ماهه زمامداری حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان اعلام کرد که وی هم‌اکنون نه تنها از سوی مخالفانش، بلکه از سوی حامیان اصلاح‌طلب خود نیز تحت فشار قرار دارد.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، روحانی به علت آنچه «عدم توان وی برای تحقق وعده‌هایش» عنوان شده است با واکنش شدید و منفی حامیان خود و کسانی که به وی رأی داده‌اند مواجه شده است. این در شرایطی است هم تندورها و هم اصلاح‌طلبان حامی وی از بهبود وضعیت اقتصادی ناامید شده‌اند.

این نشریه به نقل از یک روزنامه‌نگار فعال در تهران نوشت: مردم فکر می‌کنند فریب داده شده‌اند، آن‌ها به ما می‌گویند که از نظر اقتصادی شرایط بهتر نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها