طراحی عملیات نظامی برای تصرف دمشق

منابع دیپلماتیک در لبنان اعلام کردند: فرانسه و یکی از کشورهای بزرگ عربی حاشیه خلیج فارس در تلاش برای آغاز یک عملیات نظامی علیه سوریه با هدف سقوط دمشق هستند.
کد خبر: ۶۶۷۵۶۱
طراحی عملیات نظامی برای تصرف دمشق

ه گزارش مهر، منابع دپیلماتیک در لبنان به روزنامه الدیار اعلام کردند: فرانسه و یک کشور بزرگ عربی حاشیه خلیج فارس اخیرا در راستای آغاز یک عملیات نظامی علیه سوریه با هدف سیطره مخالفان بر دمشق، همپیمان شده اند.

بنابراین گزارش، دو محور احتمالی برای عملیات نظامی جدید علیه سوریه در نظر گرفته شده است که یکی از آنها از طریق منطقه بقاع لبنان و دومین محور از مرزهای اردن به سوی سوریه خواهد بود.

همچنین طی روزهای اخیر دو یگان اطلاعاتی از این دو کشور با حضور در مرزهای اردن و لبنان با سوریه اقدامات مقدماتی در راستای آغاز عملیات نظامی علیه دمشق را کلید زده اند.

روزنامه الدیار تاکید کرد: علت اصلی پشت پرده آغاز این عملیات نظامی به شکست کشاندن برگزاری انتخابات در سوریه است، انتخاباتی که پس از افشای دروغین بودن ادعاهای غربی و عربی علیه سوریه، پیروز اصلی آن بشار اسد خواهد بود.

دور جدید فعالیت کارگزاران در کاخ سعدآباد

خبری که کرباسچی از نوسازی و بازسازی کارگزاران به رسانه‌ها داده بود خیلی زود به وقوع پیوست و استارت دور تازه فعالیت‌های این حزب از درون کاخ سعدآباد و به میزبانی معاون اول رئیس جمهور زده شد.

به گزارش مشرق، از اواخر سال گذشته خبرهای زیادی از نوسازی و فعالیت مجدد حزب کارگزازان سازندگی در رسانه‌ها منتشر شد که این خبرها در آستانه نوروز توسط غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب تأیید شد.

کرباسچی در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی مهرنامه – ارگانی که گفته می‌شود توسط کرباسچی و کارگزارن حمایت مالی و اداره می‌شود - درباره تحولات در ترکیب شورای مرکزی اظهار داشت: آخرین مصوبه شورای مرکزی و هیأت اجرایی کارگزاران مبتنی بر ترمیم شورای مرکزی است. بخشی از اعضای شورای مرکزی به دلیل استعفا یا هر دلیل دیگری حضور ندارند از این رو مصوب شد در مرحله اول برای ترمیم شورای مرکزی اقدام کنیم.

هفته‌نامه صدا به سردبیری محمد قوچانی از اعضای جدید کارگزاران گزارشی از جلسه اعضای این حزب با اسحاق جهانگیری و هاشمی رفسنجانی را در شماره اول خود به چاپ رسانده است.

این هفته‌نامه می‌نویسد: دیدار با اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه 21 فرورین ماه در سعد آباد صورت گرفت. در این دیدار اعضای جدید و اکثریت اعضای قدیمی شورای مرکزی حضور داشتند. غایبان از میان دولتمردانی بودند که در دولت روحانی مسئولیت دارند: سید حسن هاشمی استاندار تهران، اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی، عبدالناصر همتی مدیر عامل بانک ملی، و نیز محمد علی نجفی معاون سابق رئیس جمهور که اکنون در مقام مشاور هماهنگ کننده برنامه های اقتصادی دولت به کابینه کمک می‌کند و به عنوان مشاور در همه این سال‌ها در کنار شورای مرکزی بوده است اما مهم‌ترین مقام دولتی حاضر در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بود که میزبان نیز محسوب می‌شد.

جهانگیری ترجیح داد که در صدر مجلس ننشیند و جای خود را به غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب تعارف کرد اما کرباسچی هم از این کار پرهیز کرد و سرانجام به پیشنهاد فائزه هاشمی عمویش محمد هاشمی که از همه اعضا بزرگتر و در واقع ریش سفید حزب است، بر این جایگاه نشست و جلسه را با سپاس از حضور جهانگیری شروع کرد و از کرباسچی خواست گزارش روند ترمیم شورای مرکزی حزب را ارائه کند.

عارف در مسیر کروبی

معمولا سیاستمدارن اهل کویر یزد، انسان‌های آرام و بدون حاشیه‌ای هستند که سعی می‌کنند در طول عمر سیاسی خود روزهای بدون دردسر را طی کنند اما این روزها یکی از آنان، سودای رسیدن به مجلس را دارد و می‌خواهد از سیاستمدار «آرام یزدی» تبدیل به نفر اول جریان اصلاحات شود.

به گزارش نامه نیوز، محمدرضا عارف، معاون اول دولت دوم خاتمی بعد از انتخابات ریاست جمهوری، تبدیل به یک عارف متفاوت شد و از مرد آرام اصلاحات، مبدل به سخنگوی این جریان شد و دم از حضور پرقدرت در انتخابات مجلس دهم زد.

تصور چنین عارفی، برای نزدیک ترین دوستان او هم غیرقابل باور بود و خیلی‌ها تصور نمی‌کردند که انتخابات سال 92 چنین تاثیری بر وی بگذارد. محمدرضا عارف که به توصیه سید محمد خاتمی از انتخابات ریاست جمهوری کنار کشید و بنا بر اعتقاد اصلاح طلبان از جمله منتجب نیا زمینه را برای پیروزی روحانی فراهم کرد، بعد از این تصمیم، عارف به دنبال رسیدن به جایگاهی متفاوت از سال‌های گذشته بود و آنهم، نفر اول جریان اصلاحات است.

عارف با توجه به مشکلاتی که افرادی مانند سید محمد خاتمی، عبدالله نوری و به ویژه میرحسین و کروبی در فضای سیاسی ایران دارند، به دنبال تثبیت جایگاه خود به عنوان بهترین گزینه اصلاحات برای رسیدن به صندلی ریاست قوه مقننه است. عارف در این روزها و در حالی که همه به دنبال چرتکه انداختن برای آمدن و نیامدن هستند، با قدرت می‌گوید: «می‌آیم و می‌مانم.»

محمدرضا عارف که دلخور اتفاقات انتخابات بود و این دلخوری حاصل تلاش هاشمی و خاتمی در جهت انصرافش به نفع روحانی است، پیشنهاد هاشمی برای رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را نپذیرفت و ترجیح داد، که دیگر نام عارف به واسطه کسی برده نشود، چه آنکه به نظر می‌رسد عارف دیگر دوست ندارد که او را با نام خاتمی و معاون اولی او بشناسند. عارف به این نتیجه رسیده‌است که دیگر نفر دوم نباشد.

شیوه امروز عارف در سیاست ایران، شباهت فراوانی به یک سیاستمدار قدیمی یعنی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی« شیخ مهدی کروبی» دارد. کروبی نیز درسال‌های نه چندان دور، تصمیم گرفت که به عنوان نامزد اصلاح طلبان وارد انتخابات ریاست جمهوری سال 84 شود. تصمیمی که چندان به مذاق دوستان کروبی خوش نیامد و آنها به جای حمایت از دبیرکل مجمع روحانیون مبارز به سراغ هاشمی رفسنجانی رفتند و او را به عنوان نامزد نهایی خود انتخاب کردند. انتخابی که زمینه عصبانیت کروبی از جریان اصلاحات را به وجود آورد تا او با تاسیس حزب اعتماد ملی راه خود را از این جریان جدا کند. کروبی اعتقاد داشت، اصلاح طلبان به سراغ فردی رفتنند که متعلق به جریان نبوده و آنها باید از او به عنوان چهره شناخته شده مجمع روحانیون به عنوان نامزد نهایی خود در مقابل نامزدهای اصول گرا نام می‌بردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها