فصل بهار برای تئاتر فرا رسید

اردیبهشت تئاتر ایران که آیین افتتاحیه خود را در مشهد جشن گرفته است، از امروز در پایتخت به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و بیست و هفتم اردیبهشت در محوطه تاریخی بیستون شهر کرمانشاه به کار خود پایان می‌دهد.
کد خبر: ۶۶۷۲۴۵
فصل بهار برای تئاتر فرا رسید

به گزارش جام‌جم، هفتمین جشن‌های اردیبهشت تئاتر در حالی در کشورمان آغاز شده است که استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان به بهانه روز جهانی تئاتر و پاسداشت این هنر برنامه‌های مختلفی را در سراسر کشور برپا کرده‌اند.

برنامه‌هایی که هر سال از چهارم اردیبهشت آغاز می‌شود و هنرمندان شهرهای مختلف کشورمان را به جشن بزرگ تئاتر دعوت می‌کند. امسال مشهد میزبان افتتاحیه این جشن‌ها بود.

آغاز اردیبهشت تئاتر

آیین افتتاح این رویداد که فردا به طور رسمی فعالیت خود را در تهران آغاز می‌کند، پیش از این در مشهد برگزار شده بود و خبرهای خوشی هم درباره وضع تئاتر استان‌ها به همراه داشت؛ از جمله این‌که حسین طاهری، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور، از ساخت ده تئاترشهر مناسب در مراکز استان‌ها خبر داد و اظهار کرد: امیدوارم با ادامه این مسیر در همه شهرها تئاتر شهر مناسب دوستان تئاتری داشته باشیم.

البته او درباره مشکلات این عرصه هم صحبت کرده و گفت: رسالت اصلی مرکز هنرهای نمایشی حل مسأله کمبود سالن‌ها، پیگیری و پیدا کردن حلقه‌های مفقوده است. در حقیقت بودجه مرکز هنرهای نمایشی در حد یک سریال تلویزیونی است و طبیعتا با چنین بودجه‌ای امکان احداث یک سالن مناسب و در حد یک چهارم تئاترشهر هم وجود ندارد.

او همچنین بیان کرد: قصد داریم به شیوه‌ای عادلانه سالن‌های مرکز در اختیار بااستعدادترین و درخشان‌ترین گروه‌ها قرار گیرد، چه پیشکسوت باشند و چه جوان. نگاه ما به تئاتر استان‌ها و شهرستان‌ها معطوف است، زیرا تئاتر تنها در تهران و پشت درهای مرکز هنرهای نمایشی نیست و امیدوارم به تئاتر شهرستان‌ها و استان‌ها رونق دهیم.

شروع جشنواره در تهران

اردیبهشت تئاتر از امروز در خانه هنرمندان ایران هم آغاز می‌شود و تا چهاردهم اردیبهشت میزبان برنامه‌های مختلفی خواهد بود. از میان این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری خیمه شب بازی، تعزیه، تئاتر خیابانی، پرده‌خوانی، نقالی و نشست‌های انجمن موسیقی خانه تئاتر، انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر و... اشاره کرد.

همچنین قرار است در طول این یک هفته هر روز از ساعت 14 تا 19 تله‌تئاترهای روز دنیا در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان پخش شود و برای اولین‌بار قرار است انجمن تئاتر خیابانی 30 اثر خیابانی از میان نمایش‌های خیابانی که سال گذشته نتوانستند به صحنه بروند برگزیند تا این آثار از هفتم تا چهاردهم اردیبهشت اجرا شود. همچنین برنامه «شب بازیگر» هم بیستم اردیبهشت به دبیری بهروز‌غریب‌پور در سالن اصلی تئاترشهر برگزار می‌شود.

همه استان‌ها میزبان اردیبهشت تئاتر

امسال همه استان‌ها میزبان جشن اردیبهشتی تئاتر هستند و در 33 ویژه‌برنامه در همه استان‌های کشورمان در پاسداشت تئاتر و هنرمندان این عرصه برگزار می‌شود.

تاکنون جشن اردیبهشت تئاتر در شهرهای مشهد و جیرفت برگزار شده و در ادامه از دهم اردیبهشت به‌ترتیب در شهرهای کرمانشاه، رشت، بجنورد، بیرجند، زاهدان، کرمان، یزد، قم، قشم، گرگان، خرم‌آباد، قزوین، تبریز، ایلام، خدابنده(استان زنجان)، اراک، بندرعباس، اردبیل، کرج، شهرکرد، یاسوج، همدان، اهواز، بوشهر، شیراز، ارومیه، اصفهان، سنندج و قائمشهر برگزار خواهد شد.

بیستون؛ ایستگاه پایانی

آیین پایانی جشنواره در محوطه تاریخی بیستون شهر کرمانشاه و با حضور چهره‌های برجسته تئاتر و سینمای ایران و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و سالار عقیلی در این مراسم به اجرای برنامه ویژه‌ای خواهد پرداخت. جشن اردیبهشت تئاتر هر ساله چهارم تا بیست‌و‌هفتم اردیبهشت در تهران و دیگر استان‌های کشورمان برگزار می‌شود.

بهبود در چهارراه ولیعصر!

جدا از برنامه‌های روز جهانی تئاتر و جشن‌های اردیبهشت تئاتر ایران که از امروز در سراسر کشور آغاز می‌شود، اجرای نمایش‌ها نیز طبق روال سابق ادامه دارد و گروه‌های نمایشی مختلف آثار خود را روی صحنه می‌برند.

مجموعه تئاترشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین و باسابقه‌ترین پاتوق‌های تئاتری کشور این هفته میزبان چهار نمایش جدید است. تماشاگران می‌توانند از امشب در سالن اصلی تئاترشهر به تماشای نمایش جدید «دن کامیلو» به‌نویسندگی و کارگردانی کورش نریمانی بنشینند.

از نکات قابل ذکر این نمایش حضور مهران احمدی، بازیگر موفق سینما و تلویزیون است که بتازگی با بازی در نقش بهبود در سریال «پایتخت 3» خوش درخشید. او در این اثر نمایشی نقش یک شهردار را بازی می‌کند.

«دن کامیلو» علاوه بر مهران احمدی از حضور بازیگران شناخته شده و توانای دیگری همچون سیامک صفری، الیکا عبدالرزاقی، هوتن شکیبا، بهرام افشاری، مهدی بجستانی و فریده سپاه منصور نیز بهره می‌برد.

این نمایش نود دقیقه‌ای در حالی هر شب ساعت 20 در سالن اصلی تئاترشهر اجرا می‌شود که پیش از این همایون غنی‌زاده در همین سالن دو نمایش «در انتظار گودو» (با بازی پیمان معادی) و «ملکه زیبایی لنین» (با بازی ویشکا آسایش) را روی صحنه داشت.

یکی دیگر از نمایش‌های جدید مجموعه تئاترشهر، «پوتین‌ها» نام دارد که از امروز جایگزین نمایش «رضا» می‌شود. در این اثر صحنه‌ای که از سوی کاوه مهدوی نوشته شده و کارگردانی می‌شود، معصومه شیخ‌زاده، علیرضا مهران، نرگس امینی، فرامرز قلیچ‌خانی، حمید شیرزاده و حسین شفیعی بازی می‌کنند.

«پوتین ها» ساعت 17 هر روز به مدت 60 دقیقه در کارگاه نمایش روی صحنه می‌رود.

«طوروپ طرب» هم نمایش تازه‌ای است نوشته خیرالله تقیانی‌پور و کارگردانی مشترک تقیانی‌پور و جواد نوری که در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود. این نمایش ساعت 19 و 30 دقیقه هرشب به مدت 80 دقیقه اجرا می‌شود. «قصه ظهر جمعه» هم نمایشی به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمد مساوات است که از سه‌شنبه و با پایان اجرای نمایش «خرمگس» روی صحنه می‌رود.

«قصه ظهر جمعه» ساعت 19 و 30 دقیقه هرشب در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر میزبان علاقه‌مندان هنرهای نمایشی خواهد بود. جدا از این آثار صحنه‌ای جدید، نمایش «آنتراکت بی‌آنتراکت » نوشته ژان میشل ریپ و کارگردانی پریسا مقتدی هم کماکان ساعت 20 هر شب و با مدت زمان 80 دقیقه در تالار سایه پذیرای تماشاگران تئاتر است. آشا محرابی، سینا رازانی، امیرحسین رستمی و بهرام سروری‌نژاد بازیگران این نمایش هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها